Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Arbejdstid Tidsregistrering
blogger_andrea_lisa_blicker

Tidsregistrering, identitet og de ”never-ending” tanker

25. november 2016
Skrevet af_
Andrea Lisa Blicker
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg ved ikke, om det er sådan i alle erhverv. Jeg ved faktisk ikke engang, om alle gymnasielærere har det som mig, men jeg tror, at der er mange, der har.

For nogle år siden begyndte vi at tidsregistrere—måske et besynderligt forsøg på at vise de mennesker, der vil ”normalisere” vores arbejdstid, hvordan og hvornår vi rent faktisk arbejder.

Men at være gymnasielærer er IKKE et normalt arbejde. At være gymnasielærer, næsten fra dag ét, går hen og bliver en del af ens identitet, en del af de tanker, som man ikke kan slukke for. En del af den indre dialog, som kører konstant: når man kører bil, gør rent og ser tv-avis. Det bliver målestokken og sammenligningsgrundlaget for uendelig mange ting i ens hverdag.

Jeg har tit spekuleret over, hvorfor det er sådan. Er det mon de mange, unge mennesker, man møder lige dér, hvor livet er ved at forme dem til de voksne, de bliver? Er det, fordi man underviser i de fag, man selv brænder for, således at interesse og arbejde smelter sammen?

Jeg tror måske, det, der påvirker mig allermest, er ansvaret.
Alle, der er blevet forældre, kender til den tunge ansvarsfølelse, der melder sig, når man venter barn. Vil man kunne klare det? Bliver de ordentlige, omsorgsfulde mennesker, vil de lære at læse? Kan man beskytte dem mod livets onde?

Som gymnasielærer har man et kæmpe ansvar; uanset om man kan lide det eller ej, betyder det, vi gør hver dag, noget i de unge menneskers liv og ikke mindst noget for deres fremtid. Og lige som i ens virke som mor eller far, kan man altid gøre tingene anderledes – gør dem bedre. Det vil sige, at refleksion bliver væsentligt omdrejningspunkt for vores arbejde.  Den indre feedback og feedforward, der konstant stiller kritiske spørgsmål og tænker på små justeringer eller nye og bedre idéer. Idéer, der begynder at forme sig, når man rører rundt i kødsovsen eller står på sidelinjen til en U9 fodboldkamp.  I virkeligheden er denne refleksion noget som dyrkes bevidst nu om dage i pædagogikum. Gymnasielærere skal lære at blive til ”reflekterende praktikere”. Refleksion er ønskeligt. Men hvordan registrerer man refleksion? Og hvordan sætter man en stopper for det, så man ikke bliver slidt op?

Vi registrerer selvfølgelig kun vores faktiske arbejdstid: forberedelse, undervisning, rettearbejde, kursus, ekskursioner, møder osv. 
Vi registrerer ikke den tid, hvor tankene hverken vil eller kan slippe alle de faglige og sociale udfordringer, vi står med hver eneste dag. Udfordringer, der handler om, hvordan vi tackler drengen, der har angst, pigen, der er blevet smidt ud hjemmefra, klassen, der bruger Facebook til at tale grimt om hinanden. Eller spørgsmål som hvordan vi skaber trygge relationer til alle vores elever i alle klasser? Hvordan sikrer vi, at læring finder sted? Hvordan løfter vi det faglige niveau, samtidigt med at vi får mindre tid til forberedelse og færre midler? Hvordan organiserer vi undervisning, så den er engagerende, motiverende, interessant, lærerrig og udviklende på én gang.
Spørgsmålene er uendelige, vigtige og store. Kravene er næsten uoverstigelige, og et eller andet sted er det jo aldrig godt nok, fordi det altid kan gøres bedre. Det er ikke så mærkeligt, at tankerne kører i en uendelig strøm. Man kan ikke registrere de tanker, der kører konstant, men man kan heller ikke slukke for dem. I hvert fald lige så lidt som man kan lade være med at tænke på, hvad man skal lave til aftensmad, eller at man skal huske at købe toiletpapir. Never-ending tanker? Ja, måske, men temmelige vigtige for en velfungerende hverdag. Bør de være det? ”That is the question.”

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • KaareogHelene.jpg
    Debat

    Overtidsbetaling – det er da vist ikke noget, som gymnasielærere får?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    En time er ikke bare en time

  • PD-Foto-protraetbillede-2024.jpg
    Debat

    Den fleksible skoledag – pro et contra

  • PD-foto.jpg
    Debat

    Vi har alle et ansvar for, at debatten om GL’s overenskomstarbejde ikke udvikler sig til et cirkus

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Det kan aldrig blive en god løsning bevidst at obstruere et muligt samarbejde

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater