Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Tidsregistrering
Mikael-Busch-foto.jpg

Jeg hader tidsregistrering

2. januar 2024
Skrevet af_
Mikael Busch

Jeg hader tidsregistrering. Tidsregistrering strider fundamentalt imod gymnasielærerarbejdets natur. Er det f.eks. arbejde, når en samfundsfagslærer ser en nyhedsudsendelse? Er det arbejde, når en dansklærer følger med i den nyeste litteratur og får gode idéer? Muligvis. Muligvis ikke. Den slags overvejelser æder sjæle op. Da vi på mit gymnasium i en periode i 10’erne skulle tidsregistrere vores arbejde, bogførte jeg konsekvent 37 timer om ugen, 7,4 timer pr. dag. Færdigt arbejde. Selvfølgelig arbejdede jeg ikke præcist 7,4 timer om dagen. Somme tider arbejdede jeg mindre. Somme tider mere. 7,4 timer var en pragmatisk fiktion.

Så fik vi heldigvis en “forståelse” – som man siger – på min arbejdsplads. Vi behøvede ikke længere at agere privatpraktiserende bogholdere i hverdagen. Der var sat tal på det hele i Lectio. Nu har vi endda fået en aftale. Tidsregistrering burde ikke længere have noget med mig og mine kolleger at gøre.

For nylig erfarede jeg så, at der er vedtaget en ny EU-lov: Alle – ikke bare gymnasielærere – ALLE medarbejdere på arbejdsmarkedet skal i fremtiden til at tidsregistrere: Præster, pædagoger, bibliotekarer og såmænd også bogholdere. Da jeg fortalte det til et par kolleger, blev de frustrerede. Nu havde vi jo lige fået en aftale. Jeg sagde – lidt drillende – at tidsregistreringen er ment som en hjælp. EU-loven vil beskytte os mod det grænseløse arbejde. Der blev slået en hånlatter op. Vi genopfriskede Skousen og Ingemanns gamle EU-skeptiske sang: “Nede i Europa har de fået en fiks idé”, som min fine gamle musiklærer på Aarhus Katedralskole ikke var så vild med.

10 år efter OK13: Tidsregistrering er aldrig kommet til at fungere
Jeg ved godt, at en del gymnasielærere hader tidsregistrering knap så meget som mig. Der er gymnasier, der hverken har forståelser eller aftaler. Der er skoler, hvor tidsregistrering i realiteten er det eneste værn mod det grænseløse arbejde. Hvis tidsregistreringen ellers bliver taget alvorligt af ledelsen. Men det kniber det tilsyneladende med. I en workshop på GL’s Repræsentantskab for nylig var konklusionen, at tidsregistrering aldrig er kommet til at fungere. 10 år efter OK13.

De hjælpsomme Eurokrater og sjælløse bogholdere kommer aldrig til at forstå, hvor ødelæggende for gymnasiet det er, når underviserne skal metamorfosere fra selvstændigt tænkende akademikere til tidtagere.
Mikael Busch, lektor, Kolding Gymnasium
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Men kan jeg ikke bare registrere 37 timer om ugen, 7.4 om dagen ligesom sidste gang? Det ville selvfølgelig være fristende, men så let går det ikke denne gang. Hvis arbejdstilsynet kommer på uanmeldt besøg – har jeg ladet mig fortælle – vil man studse over en sådan alt for jævn bogføring. Her må være noget galt, vil man tænke. Her må gribes ind. For at hjælpe mig.

Det, de hjælpsomme Eurokrater og sjælløse bogholdere aldrig kommer til at forstå, er, hvor ødelæggende for gymnasiet det er, når underviserne skal metamorfosere fra selvstændigt tænkende akademikere til tidtagere.

Det er en stakket frist, at EU-loven først træder i kraft om et halvt år og ikke – som først bebudet – pr. 1.1. 2024. Godt nytår!

Jeg hader stadig tidsregistrering.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • PD-foto.jpg
    Debat

    Vi har alle et ansvar for, at debatten om GL’s overenskomstarbejde ikke udvikler sig til et cirkus

  • Peter-Juul-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kære kollegaer: Velkommen til Cirkus Tidsregistrering

  • Skaermbillede-2023-10-23-kl.-09.31.34.png
    Debat

    Tidsregistrering bliver obligatorisk for alle i 2024 – men hvad med aftaleskolerne?

  • PD-foto.jpg

    Vi har alle et ansvar for, at debatten om GL’s overenskomstarbejde ikke udvikler sig til et cirkus

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Det kan aldrig blive en god løsning bevidst at obstruere et muligt samarbejde

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater