Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Tidsregistrering
3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234

Det kan aldrig blive en god løsning bevidst at obstruere et muligt samarbejde

27. september 2024
Skrevet af_
Bodil-Marie Ellerup Gade

Den 24. september havde Peter Juul Jensen et debatindlæg på Gymnasieskolen.dk om det nyligt indførte EU-direktiv om tidsregistrering af arbejde.

Med overskriften ”Velkommen til Cirkus Tidsregistrering” er man fra begyndelsen ikke et sekund i tvivl om, hvad Peter Juul Jensen mener om tidsregistrering. Det er man heller ikke gennem resten af indlægget, hvor den ironiske tone fortsætter med udsagn som: ” Pist væk er nu alle bekymringer over grænseløst arbejde, og nu kan vi så endegyldigt stoppe med at snakke om OK 13 (pis, jeg kom til at nævne det alligevel)”. 

Indlægget er med sin ironiske, eller ligefrem sarkastiske, tone gennemsyret af mistillid til, at et tidsregistreringssystem nogensinde og nogle steder kan komme til at fungere. Den mistillid er jo uden tvivl helt reel på nogle skoler. Vi kender alle til kolleger rundt omkring i det ganske land, der arbejder under ledelser, der ikke tager tidsregistrering seriøst som et reelt redskab til at sikre en rimelig og jævn arbejdsbelastning, og hvor man til enhver tid kan kaste en hvid pind efter udbetaling af merarbejde, idet man i stedet som medarbejder bliver mødt med et krav om at ”effektivisere” eller simpelthen bare arbejde mindre, altså med andre ord løse sine opgaver hurtigere, hvilket for de fleste må sidestilles med dårligere.

I GL kæmper vi for at få ledelsen på de skoler til at følge de gældende overenskomster på området. Vi tror sådan set ikke, som Juul Jensen antyder det i sit indlæg, at tidsregistrering med et snuptag løser alle udfordringer på alle skoler. Men tidsregistreringen er kommet for at blive – ikke kun på gymnasierne, men på (stort set) alle arbejdspladser i hele EU. Det kan man glæde sig over eller begræde, alt det man vil. Men det er nu engang sådan, landet – eller EU – ligger. Det er vi ikke herrer over.

Hvordan vi som medlemmer af GL går til kravet om tidsregistrering, er vi til gengæld herrer over. Her rådgiver Peter Juul Jensen os i sit indlæg til med alle tænkelige midler at forsøge at obstruere en fornuftig anvendelse af tidsregistreringen og et muligt samarbejde med ledelsen. Vi rådes således i hans debatindlæg til: 1) at snyde med tidsregistreringen – ikke ved at skrive 7,4 timer på hver dag (”dit oprør bliver for hurtigt gennemskuet”), men ved at fifle med timerne, så det ser mere ”realistisk” ud (selvom det jo så netop ikke viser et reelt og realistisk billede af ens arbejdstid), 2) at snyde med tidsregistreringen ved at sørge for, at man – uanset ens reelle arbejdstid ved slutningen af året – ligger 10-20 timer under årsnormen , 3) at obstruere dialogsamtalerne på alle tænkelige måder, for på den måde at ”tvinge” en leder til at opgive at få noget fornuftigt ud af de fire årlige møder.

Måske kan det der tidsregistrering vise sig at kunne noget.
Bodil-Marie Ellerup Gade, lærer, Horsens Gymnasium og HF
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Hvordan en sådan tilgang skulle gøre noget godt for nogen, er mig uforståeligt. I stedet for ovenstående ”gode” råd, kunne man i stedet foreslå følgende 3 råd:

  • At se tiden an. På mange skoler er det stadig helt nyt at skulle tidsregistrere, så hvem ved? Måske kan det der tidsregistrering vise sig at kunne noget – også på skoler med aftaler eller på de skoler, der indtil nu har arbejdet ud fra åbne planlægningstal. Og måske kan den nye lovgivning vise sig et at være en kærkommen lejlighed til at opruste arbejdet med implementeringen af OK21-overenskomsten.
  • At insistere på idealet om det gode, lokale samarbejde mellem medarbejder og ledelse – og selvfølgelig mellem TR og ledelse – om rimelige arbejdsvilkår – også selvom man mødes af en ledelse, der ikke selv lever op til disse idealer.
  • At udnytte muligheden for at kontakte sin TR og sin fagforening, fx hvis der mod bedre vidende laves pseudosamtaler, eller der fx ikke bliver udmøntet merarbejde.

Det er selvfølgelig ikke tre råd, der med et snuptag fjerner alle udfordringer. Men det kan i hvert fald for mig at se aldrig blive den bedste af alle løsninger bevidst at obstruere et muligt samarbejde.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Jan Sørensen siger:
    2. oktober 2024 kl. 19:33

    Tonen fra ledelsessiden helt generelt omkring tidsregistrering er “det er ikke et tag-selv bord”. Her taler jeg ikke om en enkelt skole, men om den generelle tilgang. Når man starter sådan, med mistro, så må man også forvente en modreaktion. Hvis tidsregistrering ikke overløser overtidsbetaling, så er det en narresut, mere præcist kan det vist ikke siges.

    Men tidregistrering og god eller mindre god anvendelse heraf er nærmest en ligegyldighed sammenlignet med de reelle problemer.

    For 15-20 år siden var gymnasielærerjobbet fornuftigt. Man tjente mindre end jobs i det private, men ikke så meget mindre, og man havde bedre arbejdsforhold, flextid, ferier osv., samt større jobsikkerhed.

    I dag er lønnen langt efter det private, se f.eks. indlæg i vores fagblad, arbejdsforholdene er nu på mange punkter ringere end i det private, hvor man også har fået flex mm, og jobsikkerheden er pist væk med mange fyringer.

    Det er sådan set ret simpelt. Vi mangler mindst 10000 kr. mere i løn om måneden (mindst), og vi mangler i ekstrem grad tiden til at udføre vores job på tilfredstillende vis – læs, vores forberedelsesfaktor er nu så ringe, at selv erfarne lærere kun lige overlever, og ikke har nok tid til at skabe nye ting.

    Så hvis ledelser og medarbejdere skændes om så lille en fisk som tidsregistrering, så gør vi os selv en kæmpe bjørnetjeneste. Fokus skal være på, at der skal _mange_ flere penge til sektoren, både til løn og til tid, hvis det at være gymnasielærer ikke skal være et 3. rangs job set med akademiske briller, som det desværre er blevet.

    Log ind for at svare
  2. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Peter-Juul-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kære kollegaer: Velkommen til Cirkus Tidsregistrering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater