Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Tidsregistrering
PD-foto.jpg

Vi har alle et ansvar for, at debatten om GL’s overenskomstarbejde ikke udvikler sig til et cirkus

3. oktober 2024
Skrevet af_
Poul Dalgaard Jensen

Det er meget relevant, når Peter Juul Jensen i et indlæg den 24. september i nærværende spalter retter opmærksomheden på den vigtige debat om vores arbejdstid og overenskomst. Nuværende overenskomstperiode er en 2-årig en af slagsen, hvorfor krav til en ny forhandling i 2026 begynder at banke på.

At sætte ord på frustrationer kan i mange sammenhænge være relevant, og man kan da roligt sige, at det lykkes for Juul Jensen at ventilere en række af disse. Som der peges på i indlægget, er vi mange med den grundfølelse, at tidsregistreringen er en bureaukratisk spændetrøje, men som Bodil-Marie fra GLs hovedbestyrelse så glimrende kommer ind på i et svarindlæg, har vi som fagforening en bunden opgave i at arbejde med udgangspunkt i den lovgivning og de overenskomstregler, vi nu en gang har. Det betyder, at GL må bidrage til at få implementeret den lovpligtige tidsregistrering, så den bliver til mest mulig gavn og mindst mulig gene for vores medlemmer. Med præciseringen i GL’s retningslinjer og anbefalinger hvoraf det fremgår, at komme/gå-tid er noget, man selv kan tage stilling til på de enkelte skoler/enkelte lærer, har jeg svært ved at se, at retningslinjerne kan kaldes for en jubelidiotisk overimplementering.

Som fagforening skal vi selvfølgelig gøre alt for, at forholdene for gymnasielærere bliver så gode som muligt. Romantiske sværmerier om at vende tilbage til det, der er forestillingen om de gode gamle dages urtilstand, er desværre helt uden for skiven, med tanke på hvordan et arbejdsmarked anno 2024 er skruet sammen. Hvis GL, som i de to seneste overenskomstforhandlinger, skal have en chance for at komme til bordet, og lande det, der ganske vist er beskedne, men dog reelle skridt i forhold til rammebetingelser for håndteringen af arbejdstid, så er præmissen nu en gang, at det er arbejdsgiver, der leder og fordeler arbejdet. Mest interessant ved Juul Jensens indlæg er netop den lovprisning af de mange forståelser, der hidtil har hersket på en række skoler. Problemet er selvfølgelig, at der i en del af disse forståelser har været tale om praksisser, der har været mere eller mindre transparente og uden en konsistens, der sikrer et minimum af retssikkerhed under den enkelte lærers tidshonorering. Jeg er for så vidt enig i, at det er vigtigt, at vi ikke kommer til at skylle barnet ud med badevandet, når juridiske krav sættes på spidsen, men omvendt må der også være grænser for, hvad vi som organisation skal acceptere på det enkelte medlems vegne. Det er oplagt, at vejen frem på en del skoler kan være delaftaler, der positivt kan bidrage til at regulere samspillet mellem plantal, opfølgning og honorering, vel at mærke hvis det kan gøres i en ordnet, reel og åben dialog – men en svær balance er det!

Det er et kæmpe problem, at der nok er 20-30% af skolerne, hvor ledelserne ikke er til at tale med.
Poul Dalgaard Jensen, tillidsrepræsentant
Vestfyns Gymnasium

Ideer og forestillinger om at vende tilbage til en overenskomst, der dikterer, hvordan arbejdsgiver skal anvende arbejdstiden, kan vi gerne drømme om, men der er absolut ingen politisk gehør for disse tanker, hverken hos vores daglige arbejdsgivere eller blandt politikerne – for ikke at nævne de 1,5 milliarder, en tilbagevenden til 2011-tilstande vil koste. Sådanne krav må med Juul Jensens ord betegnes som ”fluffy” overenskomstkrav (der ifølge nudansk ordbog netop betyder ”luftig”). Det er et kæmpe problem, at der nok er 20-30% af skolerne, hvor ledelserne ikke er til at tale med, og hvor reel dialog og opfølgning på arbejdstid, som Juul Jensen beretter om på egen skole, er en by i Rusland. Hvordan vi end vender og drejer os, er det umuligt at få skrevet ind i overenskomsten, at vi vil have nogle dygtige og ordentlige ledelser. Med andre ord er der ingen anden vej end at kæmpe bid for bid ved overenskomstbordet for at skabe så gode rammer om håndteringen af arbejdstiden som muligt – ikke meget sexyness og rock’n roll, men det er virkelighedens realiteter. Fluffy krav om quickfix med overenskomstfastsat anvendelse af arbejdstid i form af centralt bestemte akkorder er et farligt blændværk, der ikke fører nogen vegne. Og så skal GL naturligvis i øvrigt være aktiv på alle baner i offentligheden og i forhold til politikerne med henblik på at gavne rammebetingelserne for gymnasier og gymnasielærere.

GL befinder sig på mange måder i en ”perfect storm”, og hvis vi taler os ind i en tilstand af affekt og idiosynkrasi samt nostalgiske drømmerier, så er vi dårligt rustet, når vi ud fra realistiske målsætninger skal påvirke uddannelsesreformer, bearbejde politiske forestillinger om decentral løndannelse som universalløsning for den offentlige sektors problemer, samt ikke mindst udfordre et politisk mantra om overenskomstmæssig deregulering og frigørelse af ledelsesrum. Vi har alle et ansvar for, at debatten om GL’s overenskomstarbejde ikke udvikler sig til et cirkus.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Peter-Juul-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kære kollegaer: Velkommen til Cirkus Tidsregistrering

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Det kan aldrig blive en god løsning bevidst at obstruere et muligt samarbejde

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater