Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Eksamen Kunstig intelligens
Morten-Henriksen.jpg

Verden er forandret. Det eneste rigtige er at forandre vores summative skriftlige evaluering med den

5. april 2023
Skrevet af_
Morten Henriksen

Det er for lang tid siden gået op for de fleste, at AI-chatbots i alle mulige afskygninger har forandret verden fundamentalt. Derfor er det meningsløst at diskutere, hvorvidt man skal kæmpe imod eller udnytte den nye teknologi. Forandringen er en realitet, og spørgsmålet er derfor: hvad gør vi nu som Gymnasieskole?

De skriftlige eksamener med eksamensvagter og diverse overvågningsprogrammer såsom ”Exam cookie” kan stadig fungere. Men hvad med opgaverne i løbet af året? Ligeledes sikres SRP-processen også til dels af det mundtlige forsvar. Men hvad nu hvis eleven ikke kan svare helt skarpt på en del af opgaven, og det for bedømmerne sætter spørgsmålstegn ved elevens selvstændige “ikke-AI-assisterede” arbejde? Og hvad nu hvis eleven rent faktisk ikke har brugt en AI? Til dette års SRP-eksaminer vil elevens evne til at redegøre for sin egen opgave, således komme i et ekstra stort fokus. Og det vil ikke altid være fair. Men hvad skal vi ellers gøre?

Min oplevelse er, at undervisningssektoren sidder fast i en diskussion af, hvorvidt man skal være for eller imod teknologiske fremskridt. Og at der er en berøringsangst ved at tage stilling til chatbots, da man frygter at blive kaldt en reaktionær boomer, der vil blive efterladt på perronen. For mig at se vil det bagudskuende, reaktionære i denne situation tværtimod være at forsætte, som vi hidtil har gjort. Det ambitiøse og progressive vil være at gå sammen om at forandre hele processen, der leder op til den afgørende summative skriftlige evaluering. Men hvordan? Skal skrivningen foregå på skolen, og hvordan skal det i så fald finansieres? Skal vi overhovedet fremadrettet træne mennesker i at skrive uassisteret af en AI? Selvfølgelig skal vi det. Forestil dig, hvilken magt der ligger i at kode AI’ens foreslag til ændringer i den tekst, man skriver. Alene af den grund er vi som skole nødt til træne elevernes evne til at finde kilder, skrive tekster, finde henvisninger, argumentere osv. osv. ssv. Dermed ikke sagt, at vi ikke skal omfavne frugterne af de nye chatbots. Standpunktet om at forandre for at bevare er muligt at have. Også i denne sammenhæng.

Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever.
Morten Henriksen, lærer
Middelfart Gymnasium og HF

Accepterer man postulatet om, at elevernes evne til selvstændig skriftlig formidlings- og analysearbejde på højt niveau fortsat er en egenskab, vi som samfund vil prioritere, bliver det tydeligt, at de tiltag, der kræves for at sikre den summative evaluering deraf er for store til, at vi som undervisere, institution, faggruppe/forening kan komme med løsninger. Tiltagene må nødvendigvis foregå på bekendtgørelsesniveau, og vi har som sektor sovet i timen for længe.

Efter min mening bør GL, Danske Gymnasier, rektorforeningen, DGS – you name it – gå sammen om at kræve handling på bekendtgørelsesniveau. Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever. Så simpelt er det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater