Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Debat Eksamen Kunstig intelligens
Morten-Henriksen.jpg

Verden er forandret. Det eneste rigtige er at forandre vores summative skriftlige evaluering med den

5. april 2023
Skrevet af_
Morten Henriksen

Det er for lang tid siden gået op for de fleste, at AI-chatbots i alle mulige afskygninger har forandret verden fundamentalt. Derfor er det meningsløst at diskutere, hvorvidt man skal kæmpe imod eller udnytte den nye teknologi. Forandringen er en realitet, og spørgsmålet er derfor: hvad gør vi nu som Gymnasieskole?

De skriftlige eksamener med eksamensvagter og diverse overvågningsprogrammer såsom ”Exam cookie” kan stadig fungere. Men hvad med opgaverne i løbet af året? Ligeledes sikres SRP-processen også til dels af det mundtlige forsvar. Men hvad nu hvis eleven ikke kan svare helt skarpt på en del af opgaven, og det for bedømmerne sætter spørgsmålstegn ved elevens selvstændige “ikke-AI-assisterede” arbejde? Og hvad nu hvis eleven rent faktisk ikke har brugt en AI? Til dette års SRP-eksaminer vil elevens evne til at redegøre for sin egen opgave, således komme i et ekstra stort fokus. Og det vil ikke altid være fair. Men hvad skal vi ellers gøre?

Min oplevelse er, at undervisningssektoren sidder fast i en diskussion af, hvorvidt man skal være for eller imod teknologiske fremskridt. Og at der er en berøringsangst ved at tage stilling til chatbots, da man frygter at blive kaldt en reaktionær boomer, der vil blive efterladt på perronen. For mig at se vil det bagudskuende, reaktionære i denne situation tværtimod være at forsætte, som vi hidtil har gjort. Det ambitiøse og progressive vil være at gå sammen om at forandre hele processen, der leder op til den afgørende summative skriftlige evaluering. Men hvordan? Skal skrivningen foregå på skolen, og hvordan skal det i så fald finansieres? Skal vi overhovedet fremadrettet træne mennesker i at skrive uassisteret af en AI? Selvfølgelig skal vi det. Forestil dig, hvilken magt der ligger i at kode AI’ens foreslag til ændringer i den tekst, man skriver. Alene af den grund er vi som skole nødt til træne elevernes evne til at finde kilder, skrive tekster, finde henvisninger, argumentere osv. osv. ssv. Dermed ikke sagt, at vi ikke skal omfavne frugterne af de nye chatbots. Standpunktet om at forandre for at bevare er muligt at have. Også i denne sammenhæng.

Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever.
Morten Henriksen, lærer
Middelfart Gymnasium og HF

Accepterer man postulatet om, at elevernes evne til selvstændig skriftlig formidlings- og analysearbejde på højt niveau fortsat er en egenskab, vi som samfund vil prioritere, bliver det tydeligt, at de tiltag, der kræves for at sikre den summative evaluering deraf er for store til, at vi som undervisere, institution, faggruppe/forening kan komme med løsninger. Tiltagene må nødvendigvis foregå på bekendtgørelsesniveau, og vi har som sektor sovet i timen for længe.

Efter min mening bør GL, Danske Gymnasier, rektorforeningen, DGS – you name it – gå sammen om at kræve handling på bekendtgørelsesniveau. Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever. Så simpelt er det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Stine.jpg
    Debat

    Eksamensamok!

  • Billede-BBS.jpg
    Debat

    Eksamensvagter på umulig opgave

  • Blogger-Kim-M-Christensen-beskaaret-2023-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Manglende censorer i engelsk er et wake-up call til os alle

  • Helene-Caprani-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen med maskinerne: Hvad gør vi med eksamen i fremmedsprog?

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater