Verden er forandret. Det eneste rigtige er at forandre vores summative skriftlige evaluering med den
Det er for lang tid siden gået op for de fleste, at AI-chatbots i alle mulige afskygninger har forandret verden fundamentalt. Derfor er det meningsløst at diskutere, hvorvidt man skal kæmpe imod eller udnytte den nye teknologi. Forandringen er en realitet, og spørgsmålet er derfor: hvad gør vi nu som Gymnasieskole?
De skriftlige eksamener med eksamensvagter og diverse overvågningsprogrammer såsom ”Exam cookie” kan stadig fungere. Men hvad med opgaverne i løbet af året? Ligeledes sikres SRP-processen også til dels af det mundtlige forsvar. Men hvad nu hvis eleven ikke kan svare helt skarpt på en del af opgaven, og det for bedømmerne sætter spørgsmålstegn ved elevens selvstændige “ikke-AI-assisterede” arbejde? Og hvad nu hvis eleven rent faktisk ikke har brugt en AI? Til dette års SRP-eksaminer vil elevens evne til at redegøre for sin egen opgave, således komme i et ekstra stort fokus. Og det vil ikke altid være fair. Men hvad skal vi ellers gøre?
Min oplevelse er, at undervisningssektoren sidder fast i en diskussion af, hvorvidt man skal være for eller imod teknologiske fremskridt. Og at der er en berøringsangst ved at tage stilling til chatbots, da man frygter at blive kaldt en reaktionær boomer, der vil blive efterladt på perronen. For mig at se vil det bagudskuende, reaktionære i denne situation tværtimod være at forsætte, som vi hidtil har gjort. Det ambitiøse og progressive vil være at gå sammen om at forandre hele processen, der leder op til den afgørende summative skriftlige evaluering. Men hvordan? Skal skrivningen foregå på skolen, og hvordan skal det i så fald finansieres? Skal vi overhovedet fremadrettet træne mennesker i at skrive uassisteret af en AI? Selvfølgelig skal vi det. Forestil dig, hvilken magt der ligger i at kode AI’ens foreslag til ændringer i den tekst, man skriver. Alene af den grund er vi som skole nødt til træne elevernes evne til at finde kilder, skrive tekster, finde henvisninger, argumentere osv. osv. ssv. Dermed ikke sagt, at vi ikke skal omfavne frugterne af de nye chatbots. Standpunktet om at forandre for at bevare er muligt at have. Også i denne sammenhæng.
Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever.
Accepterer man postulatet om, at elevernes evne til selvstændig skriftlig formidlings- og analysearbejde på højt niveau fortsat er en egenskab, vi som samfund vil prioritere, bliver det tydeligt, at de tiltag, der kræves for at sikre den summative evaluering deraf er for store til, at vi som undervisere, institution, faggruppe/forening kan komme med løsninger. Tiltagene må nødvendigvis foregå på bekendtgørelsesniveau, og vi har som sektor sovet i timen for længe.
Efter min mening bør GL, Danske Gymnasier, rektorforeningen, DGS – you name it – gå sammen om at kræve handling på bekendtgørelsesniveau. Vi som gymnasielærere kan ikke længere garantere en meningsfuld summativ evaluering for vores elever. Så simpelt er det.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode