Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Kunstig intelligens
Morten-Henriksen-billede.jpg

Lad os tillade AI i SRP’en, så vi kan fjerne den andre steder

17. januar 2025
Skrevet af_
Morten Henriksen

Det er urealistisk ikke at inkorporere kunstig intelligens (AI) som en naturlig del af gymnasiets hverdag i fremtiden på en eller anden måde. Det er imidlertid også vigtigt, at eleverne lærer at skrive selv, at de lærer at tænke selv, og her er en garanteret teknologifri skriftlighed også en nødvendighed. Vi skal altså gå på de berømte to ben i denne sag – det må og skal være et både-og.

Jeg har efterhånden skrevet en del om AI-problematikken her i Gymnasieskolen og er nået til den konklusion, at jeg stiller op til hovedbestyrelsen for Liste 3 i det kommende valg med håbet om at bl.a. at lande den her AI-disruption af vores sektor et sted, som giver mening for os alle. Det kræver aktiv handling fra vores side af, så vi kan få indflydelse. Det kræver også, at jeg får noget modspil i debatten. Vi er i nyt territorium, og vi har brug for flere perspektiver for at ramme rigtigt.

Som overskriften nævner, mener jeg, at vi bør gå foran og foreslå inkorporering af AI i undervisningen nogle steder, så vi kan udelukke den andre steder. En oplagt løsning kunne være at tillade eleverne at bruge AI til SRP’ens skriftlige del, så vi med troværdighed kan udelukke brugen af AI andre steder, som eksempelvis visse skriftlige eksamener. Mine argumenter for dette er følgende:

  • A) Mulighed for at undervise eleverne i løbet af de forberedende tværfaglige forløb. SRP’en er som bekendt kronen på værket efter en række tværfaglige forløb, der skal forberede eleven til at skrive og forsvare studieretningsprojektet. Det er derfor et oplagt sted at indarbejde muligheden for brug af AI i nogle af disse forløb. Det vil i mindre grad forstyrre de enkelte fags undervisning.
  • B) Eksistensen af en eksisterende kontrolmekanisme bestående af det mundtlige forsvar og antagelsen om, at vi ikke får tildelt flere midler til at løse dette problem. I disse tider får man mildest talt fornemmelsen af, at gymnasieskolen ikke kan gøre sig forhåbninger om flere midler lige forløbelig. Derfor giver det mening at tænke i kendte strukturer. Det mundtlige forsvar er indtænkt i opgavefordeling og taxameter og er derfor en ”gratis omgang” for finansministeren. Og det er noget, der giver velvilje hos STUK, tænker jeg i al stilfærdighed.
  • C) Fremtidens skriftlige opgaver på universitetsniveau vil inkorporere AI i en eller anden grad. Derfor er det en bunden opgave i et studieforberedende miljø at gøre sig erfaringer med, hvad der fungerer. “Den, der kommer for sent, bliver straffet af livet”. En ny skriftlighed vil forme sig over de næste 10 år.
  • D) Det stiller eleverne mere lige og vil derfor være mere retfærdigt. Vi kan ikke kontrollere brugen af AI, når eleverne arbejder hjemme, og det man ikke kan kontrollere, kan man ikke meningsfuldt forbyde. Ligesom vi ikke kan forbyde velstillede elever i at få hjælp fra deres netværk. Derudover skåner og beroliger vi mange elever, der frygter at blive beskyldt for uforvarende at bruge AI. Reglerne for plagiat vil desuden stadig gælde.
  • E) Når vi har inkorporeret det et sted, kan vi med troværdighed udelade det andre steder. F.eks. skriftlig samfundsfag (mit fag) eller den danske stil (forbehold: Ikke mit fag). Vi er nødt til at insistere på i visse situationer at opstille prøveformer, der tvinger eleven til at udvikle sin egen skriftlighed uafhængigt af en AI. Jo mere faglighed en elev kan fodre en AI med, jo dygtigere bliver eleven af at bruge den. Og omvendt. Det er i hvert fald min foreløbige erfaring. Og endeligt:
  • F) Vi er eksperterne på området, og vi kan godt være fødselshjælpere for fremtidens skriftlighed, når vi får gjort os de rigtige erfaringer. Vi skal tro på os selv. Derfor bør vi komme i gang med at udvikle steder, hvor vi i fællesskab kan arbejde sammen med eleverne om at afkode, hvornår AI gør os klogere, og hvornår AI gør os dummere.
Det er simpelthen os, ikke STUK, ikke DPU, ikke Danske Gymnasier og heller ikke ekspertgruppen, der ved bedst på dette område.
Morten Henriksen, lærer
Randers Statsskole

Det er min overbevisning, at vi er nødt til at danne os en samlet holdning som sektor til dette emne. Mest af alt fordi det simpelthen er os, ikke STUK, ikke DPU, ikke Danske Gymnasier og heller ikke ekspertgruppen, der ved bedst på dette område. Alternativet er, at andre kommer til at bestemme mere end os. Pluralisme i dette spørgsmål bliver en nødvendighed, da ingen af os underviser i alle gymnasiets fag, samtidig med at vi er nødt til at finde en fælles retning for, hvad vi vil med skriftligheden i gymnasiet fremtiden. Både med og uden AI.

Lad debatten begynde!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 8891e55e-890e-4416-b9ec-c89086cc2fc1.jpg
    Debat

    En gamechanger

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater