Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Kunstig intelligens
545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234

AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

2. april 2025
Skrevet af_
Per Størup Lauridsen
Skrevet af_
Claus Scheuer-Larsen

I Storbritannien implementerede man i 2020 en algoritme til at forudsige elevers eksamenskarakterer under COVID-19-pandemien. Resultatet blev en national skandale, da systemet systematisk undervurderede elever fra udsatte områder. Tusindvis af unge mistede deres studieplads, indtil offentlig vrede tvang regeringen til at trække algoritmen tilbage. Dette er blot ét eksempel på, hvordan automatiserede beslutningssystemer i uddannelsessektoren kan få alvorlige konsekvenser.

Med denne erfaring in mente bør vi være særligt opmærksomme, når Dansk Folkepartis undervisningsordfører, Alex Ahrendtsen, i Gymnasieskolen foreslår at implementere AI i studievejledningen på den nye epx-uddannelse. Ahrendtsen udtaler, at “kunstig intelligens kan være et godt supplement til studievejledningen”, idet han sammenligner med hjemmesider som fx Uddannelsesguiden. Han tilføjer, at AI “måske også kan give studievejledere mere tid til at tale med eleverne”.

Disse udtalelser efterlader flere ubesvarede spørgsmål: Taler vi om simple søgeværktøjer med AI-forbedringer – eller om avancerede systemer med personaliserede anbefalinger til uddannelsesvalg? De manglende detaljer gør det vanskeligt at vurdere forslagets reelle implikationer.

Samtidig antyder Ahrendtsens egne udtalelser, at økonomiske overvejelser spiller en væsentlig rolle: “Regeringen er jo ikke med på at få flere vejledere på uddannelserne – det koster jo penge.” Han fortsætter: “Der var så meget andet, der var vigtigere for os i forhandlingerne, og derfor ville jeg ikke gå ned ad den vej. Derfor fremlagde jeg idéen om AI som et supplement.”

Denne kobling mellem AI-forslaget og økonomiske hensyn rejser spørgsmålet, om teknologien primært ses som en spareøvelse frem for en gennemtænkt pædagogisk løsning. Det er næppe tilfældigt, at Ahrendtsen ønsker AI-vejledning indført på den nye epx-uddannelse, der først åbner i 2030. Dette skaber en situation, hvor forsøget ikke kan sammenlignes med eksisterende praksis og erfaringer. Skal danske unge være forsøgskaniner for uprøvet teknologi? Og handler det i virkeligheden om at skabe en model, der senere kan udbredes til hele uddannelsessystemet – med besparelser som det egentlige succeskriterium?

EU’s AI-forordning sætter klare rammer
Uanset hvilken konkret AI-løsning Ahrendtsen forestiller sig, er det afgørende, at man forholder sig til EU’s AI-forordning. Forordningen kategoriserer tydeligt AI-systemer, der anvendes til at vurdere eller vejlede om uddannelsesvalg som højrisikosystemer.

Sådanne AI-systemer stilles der en række konkrete krav til:

  • Gennemsigtighed: Systemet skal kunne forklare sine anbefalinger i et forståeligt sprog. Elever har ret til at vide, hvorfor systemet når frem til bestemte anbefalinger.
  • Datakvalitet og -repræsentation: De data, som AI trænes på, skal være fri for bias.
    Som Kåre Blinkenberg fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) påpeger i artiklen: “Vi ved, at sprogmodeller også kan give meget stereotype svar. Det kan være et problem, når vi i forvejen døjer med meget forskellige uddannelsesvalg mellem drenge og piger”.
  • Menneskelig overvågning: AI-systemer må ikke stå alene i vejledningen. Der skal være kvalificerede menneskelige vejledere, som kan validere og om nødvendigt tilsidesætte systemets anbefalinger.

At kategorisere en AI-løsning som et “supplement” fritager ikke systemet fra disse krav, hvis det giver anbefalinger om uddannelsesvalg.

AI kan være et supplement, ja, men ikke en billig erstatning.
Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen
Gymnasielærere på Odense Tekniske Gymnasium og medstiftere af bloggen Viden.AI

Det personlige element i vejledning
Selv den mest avancerede teknologi kan ikke erstatte det personlige element i vejledning. Som Kåre Blinkenberg udtrykker det: “Vejledning handler om relationer mellem mennesker. Det handler om elevens motivation, intentioner og drømme, og det kan vi ikke udlicitere til en maskine.”

Lotte Klein fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening fremhæver ligeledes behovet for “at sikre en professionaliseret vejledning til eleverne på uddannelserne”.

Unge med komplekse baggrunde, diagnoser eller almindelig usikkerhed om uddannelsesvalg har særligt brug for den empatiske dimension i vejledningen – at blive set, hørt og mødt som et menneske. En AI-baseret løsning kan ikke opfange nuancerne i kropssprog, tonefald eller de usagte bekymringer, der ofte ligger bag et uddannelsesvalg.

To realistiske veje frem
Efter vores vurdering findes der to realistiske måder at anvende AI i studievejledning på.

Hvis der blot er tale om en forbedret version af Uddannelsesguiden, så bør man kalde det, hvad det er, nemlig et informationsværktøj – ikke et AI-vejledningssystem. Det kan være værdifuldt, men det er ikke revolutionerende og vil næppe frigøre tid for vejledere.

Men hvis Ahrendtsen faktisk forestiller sig et system, der skal give personaliserede anbefalinger til uddannelse, så må han forholde sig til AI-forordningens krav til højrisikosystemer. Det indebærer omfattende datasikkerhed, menneskelig overvågning, gennemsigtighed i algoritmerne, regelmæssige audits og en massiv finansiering.

I begge tilfælde bliver vi nødt til at insistere på, at kvalificerede, menneskelige vejledere forbliver centrale i processen. AI kan være et supplement, ja, men ikke en billig erstatning.

Konklusion: Behov for præcisering og dybere forståelse
Ahrendtsens forslag om AI i studievejledningen på epx er symbolsk for en bredere tendens i den politiske debat, der anser AI som en magisk løsning på komplekse problemer. Men EU’s AI-forordning har med god grund placeret uddannelsesvejledning i højrisikokategorien.

I forordningen står der tydeligt: “AI-systemer, der anvendes inden for uddannelse eller erhvervsuddannelse, navnlig til at bestemme adgang eller optagelse… kan de være særligt indgribende og krænke retten til uddannelse samt retten til ikke at blive forskelsbehandlet og gøre historiske forskelsbehandlingsmønstre permanente.” (Kilde: Den Europæiske Unions Tidende).

Denne rammesætning bør være udgangspunktet for enhver seriøs diskussion om AI i uddannelse. Den skal ikke ses som en hindring for innovation, men som et grundlag for ansvarlig implementering af ny teknologi på et område, der har afgørende betydning for unges fremtid.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • samtale-eksamen-laerer-elev-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    Ny reform indfører studievejledning med AI

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater