Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Digitalisering It i undervisning Kunstig intelligens
Engelsklaererforening-billede.jpg

AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

5. februar 2025
Skrevet af_
Stefan Flensmark

Overskriften kunne måske indikere ligegyldighed, men er snarere et udtryk for afmægtighed og rådvildhed. I takt med at AI-værktøjer som ChatGPT forfines og elevernes evne til at navigere i dem øges, des mere omsonst bliver den gennem generationer ritualiserede øvelse med at skrive analytiske hjemmeopgaver. 
Når jeg holder kurser om AI rundt omkring i landet, oplever jeg både opgivenhed og afmagt, men også lærere, der nedtoner truslen ved at pointere, hvor nemt man kan gennemskue, når en opgave er (med)forfattet af AI: “Jamen opgaven svæver jo kun over vandene og er meget generel i formuleringerne uden at dykke ned i teksten”. Oftest sandt, men hvis man kigger på seneste generation af Chatbots, så er billedet mere mudret. Her er et eksempel på nogle linjers tekstanalyse fra den p.t. meget hypede kinesiske chatbot, “Deepseek.”: 

“The dialogue is casual and fragmented, reflecting the awkwardness and nostalgia of reconnecting with someone from the past. For example, Jade’s response, “oh you know finished uni just a bunch of posh kids with too many opinions not worth the debt really” (lines 50-51), reveals her self-deprecating humor and her awareness of class dynamics.
The narrative style in this section is introspective, as Amy reflects on Jade’s life and compares it to her own. The description of Jade’s appearance—“long and underneath her black puffer jacket, built solid” (lines 40-41)—contrasts with Amy’s self-perception, highlighting her feelings of inadequacy. The use of sensory details, such as the smell of after-rain tarmac (lines 65-66), evokes a sense of nostalgia, connecting Amy’s present to her past.”

Denne analyse er jo både tekstnær og analytisk skarp, og AI-værktøjerne vil i stigende grad mestre dette, hvilket blot vanskeliggør vores futile “detektivarbejde.”
Enhver engelsklærer med respekt for sig selv vil selvfølgelig straks kunne gennemskue chatbottens svulstige skrivestil med en syntaks, som ligger langt fra Beates eller Benjamins vanlige behjertede 4-talsengelsk. Problemet er bare, at eleverne ikke altid helt har samme klarsyn, og i en presset hverdag med ønsket om at “shine” både socialt og fagligt, så bliver fristelsen til skrivestrategier, der på ingen måde øger de analytiske skrivefærdigheder ofte alt for stor.
Hvis eleverne tilmed skærper deres ‘prompting skills’, vil de ret let kunne lære deres yndlingschatbot at spejle deres skrivestil, så snyd bliver særdeles vanskelig at gennemskue.
Men en ting er åbenlys snyd som ovenfor, men hvad med al den AI-assisterede skrivning, som vi ser allevegne? Enhver elev med respekt for sig selv har programmer som “Grammarly” installeret, og eksempelvis Microsoft integrerer i stigende grad AI-assisteret skrivning i deres programmer. På den måde laver eleverne langt færre grammatiske fejl, og formuleringerne får et mestendels korrekt, men også livløst generisk “flow” blottet for en personlig skriverstemme.

Og så pludselig kommer dommens dag til eksamen, hvor ExamCookie slår til, når denne type programmer anvendes. Det skaber en voldsom diskrepans mellem elevernes daglige praksis og eksamenssituationen.
Jeg oplever i stigende grad, at jeg ikke helt ved, hvem eller hvad jeg prøver at hjælpe med at udvikle analytiske skrivekompetencer: Er det en Chatbot eller Charlie på bagerste række, jeg skriver til i min feedback? Er det egentlig ikke mest af alt en “laden-som-om-øvelse”, der ikke er ulig Sisyfos skæbne?

Vi står således på alle måder i et vadested, der truer med at dræne enhver arbejdsglæde.
Stefan Flensmark, lærer
Køge Gymnasium

Vi er nødt til at have en alvorlig snak, allesammen, og med det samme: Lærere, elever, faglige foreninger og det politiske niveau. Hvad er det vi ønsker med skrivning i gymnasiet? Opfatter vi, som Vygotsky, stadig skriftsproget som en vigtig kilde til kognitiv udvikling og øget akademisk abstraktionsevne? Hvis ja, så kommer vi nok til at gentænke måden, vi arbejder med skriftlighed på i skolesystemet. Skal skrivning i virkeligheden primært foregå på skolen, hvor man kan rammesætte skrivedidaktikken, så den fremmer præcis den læring, man ønsker at fremme via de hjælpemidler læreren beslutter?

Omvendt: Skal vi ikke i langt højere grad åbne op for nye skrivegenrer og former, hvor vi udnytter de mange potentialer og udtryksformer, som AI også rummer – også til eksamen?
Giver det eksempelvis mening, at eksamen i grove træk stadig foregår, som de sidste 100 år med fem timer med bagdelen i sædet til skrivning af en længere analytisk tekst. En disciplin eleverne næppe har fået trænet tilstrækkeligt inden, fordi de har haft fingrene vel rigeligt nede i kAIgedåsen?

Kunne man ikke forestille sig en eksamensform, der både testede elevernes evne til at skrive analytisk og reflekteret med og uden AI-hjælpemidler via forskellige skrivediscipliner og medier? Der er ikke skyggen af tvivl om, at vore elever kommer ud i en verden, hvor AI-assisteret tekstproduktion fylder mere og mere. Tegnene er allerede tydelige, hvor end man vender blikket.

I min egen lille mikrokosmos af en didaktisk andegård har jeg i hvert fald besluttet, at det er slut med karakterer for de analytiske essays skrevet hjemme. Øvelsen er i stigende grad omsonst og demotiverende. Når det er muligt, vil jeg omlægge skrivningen til timerne, men tiden er knap, når der også er læreplanskrav, der skal honoreres, så det er heller ingen mirakelkur. AI vil jeg integrere hyppigt i skrivningen, når det tjener et formål. Som de fleste andre prøver jeg mig frem. Sådan må det vel være i en brydningstid, der i min optik i virkeligheden er et monumentalt paradigmeskift for skrivning og videngenerering, som vi knapt forstår omfanget af.

Vi står således på alle måder i et vadested, der truer med at dræne enhver arbejdsglæde og suge den sidste motivation for at arbejde med skrivedidaktik ud af lærerne – hvis ikke vi omtænker vores praksis. Det er synd, for skrivning rummer et stort dannelsespotentiale. Man kan kun håbe, at der snart sker noget fra ministerielt hold, inden vi alle synker ned i mismodig apati i relation til AI.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • 8891e55e-890e-4416-b9ec-c89086cc2fc1.jpg
    Debat

    En gamechanger

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater