Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Eksamen Kunstig intelligens Skriftlighed
IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234

Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

6. maj 2025
Skrevet af_
Camilla Lysbjerg Hansen

Kære Mattias Tesfaye

En gruppe elever har ikke afleveret deres skriftlige afleveringer, og de spørger, om de har fået afleveret, og jeg svarer, at det har de ikke. Fem minutter senere – vupti – der er en aflevering fra en af eleverne, jeg er ret sikker på, at det er en AI-generet aflevering som så mange andre, jeg har fået fra denne elev. Der er da også tydelige tegn på, at det er AI. Eleven kan perfekt engelsk og glemmer at citere fra kilderne, som der står påkrævet. Det virker jo meget nemt at fange elever i snyd, men hvad er så problemet?

Vi står hver dag med elever, som bedyrer deres uskyld med tårer i øjnene, og vi står med elever, som griner os lige op i ansigtet, at de har snydt os, og at vi ikke har været vågne ved havelågen og opdaget det.  Skolen jeg arbejder på bruger Exam-Cookie til termins- og generalprøver, og der bliver det også altid tydeligt, hvor mange der slet ikke kunne præstere det, som de forsøger at bilde os ind til hverdag. Jeg fangede et par stykker i at bruge AI-værktøjer til at skrive deres opgave, men fangede jeg alle? Nej, for der var også udfald på forbindelserne. Men vi kan da teste os ud af noget, men det er tidskrævende, og nu står vi over for sommerens eksaminer, og der kender vi ikke eleverne og har en ringe chance for at finde alle dem, der hopper over, hvor gærdet er lavest.

AI er kommet for at blive, og nogle mener, at det skal bruges som et hjælpemiddel, og det kan også være, at det er rigtigt, det vil jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg ønsker, at den skriftlige del bliver tidssvarende, herunder også prøveformen. Om det er en samlet karakter, i stedet for en særskilt skriftlig karakter, om nettet skal lukkes til prøverne, om prøven skal have en skriftlig del i hånden, eller hvad der end måtte være sagen, så bør vi adressere problemet. Jeg ved godt, at det tidligere var storesøster, der nedarvede afleveringer til en mindre søskende eller diverse studienetshjemmesider, der blev gjort brug af. Men hvis det blev gengivet i 1:1, så ville det i højere grad kunne opsnappes i plagiatmaskiner.  I dag er det besværliggjort af intelligente sprogmodeller, og vi vil så gerne følge med, men vi har behov for, at bekendtgørelserne også gør det.

Jeg ville ønske, at prøveformerne matcher virkeligheden.
Camilla Lysbjerg Hansen, lærer
EUC Nordvest

Jeg har igen i år meldt mig som skriftlig censor, og jeg ser frem til arbejdet, som, jeg mener, er meget givende. Det er en god mulighed for at sikre, at elever i hele Danmark bliver vurderet efter de samme kriterier, og vi får hvert år mulighed for at sparre med andre dygtige undervisere, som også står over for nogle af de her udfordringer. Men jeg ville ønske, at prøveformerne matcher virkeligheden, så vi ikke står med bevisbyrden, som i nogle tilfælde er tungere at løfte end en vægtstang med tusind kilo. Så mit ønske er, saml en ekspertgruppe og find en løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Camilla Lysbjerg Hansen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Helene-Caprani-2025.jpeg
    Debat

    Kunstig intelligens er en bombe under vores arbejdsmiljø

  • Morten-Henriksen-billede.jpg
    Debat

    Lad os tillade AI i SRP’en, så vi kan fjerne den andre steder

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater