Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Fremmedsprog Gymnasiereform 2016
jakob_solvhoj-fotograf_steen_brogaard

Tak for 10 spændende anbefalinger om sprog

1. november 2016
Skrevet af_
Jakob Sølvhøj
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det var en fornøjelse at deltage i Tænketanken om sprogs konference i sidste uge. Spændende indlæg supplerede og uddybede de skriftlige oplæg til mødet, og debatten om tænketankens 10 anbefalinger blev rigtig interessant.

Læs: Tænketank: Færre gymnasier skal have sproglige studieretninger

Tænketankens anbefalinger er et godt indspark til debatten om, hvordan vi styrker sprogfagene i gymnasierne, når gymnasiereformen skal rulles ud efter sommerferien, og der er udfordringer nok at tage fat på. Det er et kæmpe problem, når det kan konstateres, at andelen af studenter med tre sprogfag er faldet til kun 4 % mod 33 % i 2007, og der er desværre grund til at være bekymret over, hvordan reformen vil påvirke elevernes valg af sprogfag de kommende år.  

Det står ganske vist som en erklæret målsætning i den politiske aftale, at et af reformens mål er at øge andelen af studenter, der har tre eller flere sprog, men om reformen reelt understøtter dette mål, har vi til gode at se. Måske vil fritagelsen fra de nye krav om matematik og et naturvidenskabeligt fag på B-niveau trække i den rigtige retning, men til gengæld kan begyndersprogenes fravær i de nye studieretninger trække i den modsatte retning.

Den hårdhændede behandling, begyndersprogene fik i reformaftalen, var en af årsagerne til, at Enhedslisten valgte at stå uden for reformaftalen. Derfor synes jeg også, det er en rigtig god idé at følge udviklingen i tilgangen til begynderfagene nøje, sådan som det anbefales i den niende af tænketankens anbefalinger. Dykker tallene kraftigt, må der hurtigt lægges pres på forligspartierne for at justere reformen.

De 10 anbefalinger udgør, som jeg ser det, et sammenhængende bud på styrkelse af sprogfagene, hvorfor jeg også på konferencen var tøvende med at udpege nogle som særlige vigtige. Der skal ageres på mange niveauer, hvis udviklingen skal vendes i en positiv retning, men alligevel her nogle få bemærkninger til enkelte af anbefalingerne.

Det er blevet tydeligt, at der mangler forskning på området, og derfor er det indlysende rigtigt at få etableret et nationalt sprogcenter, der kan udgøre rammen for en styrket forskningsindsats, der kan medvirke til at højne kvaliteten af sprogundervisningen. Jeg kan også fuldt ud tilslutte mig forslaget om, at alle gymnasier skal have en sprogstrategi. Det vil kunne bidrage til at styrke det lokale arbejde med udvikling af sprogfagene og med sammenhængen mellem disse og gymnasiets øvrige fag. Til gengæld er jeg lidt tøvende over for tanken om profilskoler og vil i hvert tilfælde slå til lyd for, at det er utrolig vigtigt, at der arbejdes energisk for at sikre et mangfoldigt udbud af sprogfag på alle gymnasier. Det står dog på ingen måde i modsætning til, at nogle gymnasier forsøger indhente dispensation til studieretninger, hvor begyndersprog kan få den placering, som reformen generelt har lukket for.

Hvad angår anbefalingen om, at det skal gøres muligt at tilbyde sprogundervisning på hold, der giver eleverne et optimalt udbytte, er det svært at være uenig. Det er utvivlsomt også rigtigt, at det typisk gøres bedst ved at oprette relativt små hold. Man kan vel sige, at det er en anbefaling, der ville være på sin plads i forhold til de fleste om ikke samtlige fag. Til gengæld kan det også konstateres, at vi her står over for en ganske særlig vanskelig opgave, fordi de massive besparelser på gymnasierne trækker i den stik modsatte retning. Det understreger behovet for at forstærke protesterne mod de besparelser, som regeringen planlægger at gennemføre over de næste fire år.

Tak for de spændende anbefalinger. Jeg ser frem til at deltage i den videre debat.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • No image
    Debat

    Sprog er nøglen til verden

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    1.000 elever tager ikke fejl

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater