Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Nedskæringer VUC
VernerRylanderHansen

Spørgsmålet er enkelt: Skal alle danskere fortsat have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

8. oktober 2018
Skrevet af_
VRH

I tirsdagens udgave af Gymnasieskolen hev undervisningsminister Merete Riisager (LA) og erhvervsuddannelsesordfører Marlene Harpsøe (DF) en gammel uddannelsespolitisk traver af stalden: Politikerne skal ikke lave lovgivning for institutionernes, men for de unges skyld.

Det er der næppe mange, der kan være uenige i. Men når politikerne begynder at underminere den grundlæggende uddannelses-infrastruktur i Danmark, er der al mulig grund til at stoppe op og tænke sig om.

For eksempel lige nu, hvor regeringen, med sit nye erhvervsuddannelses-udspil, lægger op til at underminere VUC-sektoren – og dermed også et vidt forgrenet tilbud om almen voksen- og efteruddannelse i Danmark.

Regeringen vil meget gerne komme de betrængte erhvervsskoler til undsætning. Derfor har undervisningsministeren blandt andet lagt op til, at erhvervsskolerne fremover skal tilbyde undervisning i dansk og matematik til unge, der vælger en erhvervsuddannelse, men mangler almene kompetencer fra folkeskolen.

’Unge’ skal i denne sammenhæng forstås som +25-årige, for regeringen har allerede besluttet, at unge under 25 år, som mangler tilsvarende almene kompetencer, skal sluses videre til en ungdomsuddannelse via den helt nyoprettede Forberedende Grunduddannelse (FGU).

Hidtil har VUC stået for den almene voksen- og efteruddannelse i Danmark, og som sådan er regeringens initiativer selvsagt et direkte anslag mod VUC. Men de er meget mere end det; De er et anslag mod hele tanken om, at voksne danskere skal have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse – uanset hvem de er, hvor de bor eller hvilke ønsker de hver især har til egen videreuddannelse.

I den forstand virker det, som om politikerne har glemt, at institutionerne er hele forudsætningen for, at der overhovedet er et uddannelsestilbud ude i lokalområderne.

Med i alt 83 lokale VUC-afdelinger er VUC til stede i næsten hver en afkrog af Danmark og har gennem knap 60 år udviklet faglige- og pædagogiske kompetencer, som er unikke, men som regeringen, i sine bestræbelser på at redde erhvervsskolerne, er i færd med at hælde ud med badevandet.

For det giver vel sig selv, at smørret kan blive smurt så tyndt ud over Danmarkskortet, at det er illusorisk at forestille sig, at VUC kan opretholde lokalt forankrede tilbud om almen voksen- og efteruddannelse i de tyndt befolkede områder af Danmark.

I den forstand er spørgsmålet meget enkelt:

Skal alle danskere fortsat havde adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

Verner Rylander-Hansen, fmd. f. Danske HF & VUC Lederne

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Lars-Bo-Jensen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse

  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234
    Debat

    VUC længe leve

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Helle Borup
    Debat

    Hvem taler for de stille?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater