Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Nedskæringer VUC
VernerRylanderHansen

Spørgsmålet er enkelt: Skal alle danskere fortsat have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

8. oktober 2018
Skrevet af_
VRH

I tirsdagens udgave af Gymnasieskolen hev undervisningsminister Merete Riisager (LA) og erhvervsuddannelsesordfører Marlene Harpsøe (DF) en gammel uddannelsespolitisk traver af stalden: Politikerne skal ikke lave lovgivning for institutionernes, men for de unges skyld.

Det er der næppe mange, der kan være uenige i. Men når politikerne begynder at underminere den grundlæggende uddannelses-infrastruktur i Danmark, er der al mulig grund til at stoppe op og tænke sig om.

For eksempel lige nu, hvor regeringen, med sit nye erhvervsuddannelses-udspil, lægger op til at underminere VUC-sektoren – og dermed også et vidt forgrenet tilbud om almen voksen- og efteruddannelse i Danmark.

Regeringen vil meget gerne komme de betrængte erhvervsskoler til undsætning. Derfor har undervisningsministeren blandt andet lagt op til, at erhvervsskolerne fremover skal tilbyde undervisning i dansk og matematik til unge, der vælger en erhvervsuddannelse, men mangler almene kompetencer fra folkeskolen.

’Unge’ skal i denne sammenhæng forstås som +25-årige, for regeringen har allerede besluttet, at unge under 25 år, som mangler tilsvarende almene kompetencer, skal sluses videre til en ungdomsuddannelse via den helt nyoprettede Forberedende Grunduddannelse (FGU).

Hidtil har VUC stået for den almene voksen- og efteruddannelse i Danmark, og som sådan er regeringens initiativer selvsagt et direkte anslag mod VUC. Men de er meget mere end det; De er et anslag mod hele tanken om, at voksne danskere skal have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse – uanset hvem de er, hvor de bor eller hvilke ønsker de hver især har til egen videreuddannelse.

I den forstand virker det, som om politikerne har glemt, at institutionerne er hele forudsætningen for, at der overhovedet er et uddannelsestilbud ude i lokalområderne.

Med i alt 83 lokale VUC-afdelinger er VUC til stede i næsten hver en afkrog af Danmark og har gennem knap 60 år udviklet faglige- og pædagogiske kompetencer, som er unikke, men som regeringen, i sine bestræbelser på at redde erhvervsskolerne, er i færd med at hælde ud med badevandet.

For det giver vel sig selv, at smørret kan blive smurt så tyndt ud over Danmarkskortet, at det er illusorisk at forestille sig, at VUC kan opretholde lokalt forankrede tilbud om almen voksen- og efteruddannelse i de tyndt befolkede områder af Danmark.

I den forstand er spørgsmålet meget enkelt:

Skal alle danskere fortsat havde adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

Verner Rylander-Hansen, fmd. f. Danske HF & VUC Lederne

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Astrid-Krag.PNG
    Debat

    Fremtidens uddannelser vil også være for voksne og VUC-didaktik

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Bevar voksenuddannelsesmiljøerne 

  • Poul-og-Anders.png
    Debat

    VUC er blevet glemt igen!

  • Lars-Bo-Jensen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse

  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234
    Debat

    VUC længe leve

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater