Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 VUC
Astrid-Krag.PNG

Fremtidens uddannelser vil også være for voksne og VUC-didaktik

3. marts 2025
Skrevet af_
Astrid Krag

I en artikel her på gymnasieskolen.dk er repræsentanter fra VUC-sektoren bekymret for, hvor voksne i fremtiden skal tage deres uddannelse, fordi toårig hf og hf-enkeltfag omlægges med den nye epx-reform. Artiklen redegør helt rigtigt for, at hf-enkeltfag erstattes af gymnasiale enkeltfag, at brugerbetalingen fjernes for voksne i den erhvervsaktive alder uden en gymnasial eksamen, og at fremtidens voksenuddannelser skal være tilgængelige tæt på, hvor kursisterne bor.

Det er vores udgangspunkt, og selvom vi har stort fokus på voksenuddannelserne, skaber det naturligvis bekymring i sektoren, at VUC, som vi kender det, bliver forandret.

Derfor er det vigtigt for mig at understrege, at voksne – og også de sårbare unge, som hf gør en kæmpe forskel for i dag – selvfølgelig også har en plads på de uddannelser, vi skaber i fremtiden. De typiske VUC-kursister skal, på samme måde som andre elever, føle sig mødt, set og hørt, og derfor får vi brug for alle de gode hf- og VUC-lærere og -ledere og deres erfaringer fra det voksenpædagogiske læringsmiljø. I bliver helt centrale i at få den nye reform til at lykkes.

Didaktikken og fleksibiliteten på hf-uddannelserne – både på VUC og på gymnasierne – er uvurderlig og formår at løfte hf-elever og -kursister, som ikke altid føler sig hjemme andre steder i uddannelsessystemet. Nogle er måske endt mellem to stole i ”systemet”, andre har et ønske om at blive omskolet, mens en tredje gruppe kan have forskellige funktionsnedsættelser, der gør, at de bare har brug for lidt ekstra tid og fleksibilitet for at komme godt igennem en uddannelse. Det må vi ikke tabe på gulvet.

 

 

Vi får brug for alle de gode hf- og VUC-lærere og -ledere og deres erfaringer fra det voksenpædagogiske læringsmiljø.
Astrid Krag, børne- og undervisningsordfører
Socialdemokratiet

Det vil være muligt at tilrettelægge epx over længere tid, fx lige som treårig hf i dag, og de gymnasiale enkeltfag skal også have samme fleksibilitet som de enkeltfag, vi kender. Landskabet for voksenuddannelserne vil blive anderledes. Men det skal etableres med respekt for det voksenpædagogiske læringsmiljø med lærernes særlige tilgang til undervisning, faglig trivsel og mødet med elever og kursister.

Jeg er glad for, at repræsentanter fra hf og VUC sætter fokus på sårbare unge og voksne. Det er afgørende, at alle – uanset alder, mentalt helbred eller diagnoser – føler, at der også er en plads til dem på de danske uddannelser. Uanset hvad de kommer med, og hvor de kommer fra.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Undervisning-ung-laerer-elever-klasse-shutterstock_-1-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    Usikker fremtid for lærere og elever på VUC

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater