
Bevar voksenuddannelsesmiljøerne
Undervisningsministeren udtalte i Altinget tilbage i december, “at i et fremtidigt institutionslandskab uden hf risikerer man imidlertid, at voksenuddannelserne bliver en blindtarm på gymnasieskolerne”’, og han nævner vigtigheden af “at forankre voksenuddannelserne på nogle institutioner med større dækningsområder for at sikre de voksenpædagogiske miljøer”.
Bemærkelsesværdigt siger han endvidere: “Vi forestiller os, at det skal ske efter en udbudsrunde, så vi sikrer, at der er geografisk dækning i hele landet. Det skal i hvert fald styres på en eller anden måde. Jeg ser ikke for mig, at alle institutioner bare kan begynde at udbyde voksenundervisning, men det tror jeg heller ikke, der vil være appetit på. I virkeligheden er jeg mest optaget af, at der ikke opstår sorte huller på danmarkskortet, hvor ingen har en forpligtelse til at udbyde det.”
I GL tager vi ham selvfølgelig på ordet. Vores politik er klar, og vi arbejder for, at voksenuddannelsesområdet tænkes med i den eventuelle rammeaftale om en epx, som forhandles her i vinteren 2025, og ikke tænkes som et tillæg i senere forhandlinger, som ministeren ellers har udtalt. Selvom man kan jo pludselig stadig håbe, at regeringen vil skrotte den nye uddannelse og lytte til GL’s forslag om en erhvervsrettet hf!
Hvis gymnasialt enkeltfag bliver en realitet, bør de som udgangspunkt placeres på skoler, der har dette som primært formål. Disse skoler skal også stå for den gymnasiale fjernundervisning, og politikerne bør sikre, at der i alle dele af landet er et sådant tilbud inden for rimelig afstand. Voksenuddannelserne kan forankres på institutioner med større dækningsområder for at sikre de voksenpædagogiske miljøer, men det geografiske udbud skal styres politisk, så der i alle egne af Danmark er dedikerede institutioner, der har en forpligtelse til at udbyde almen voksenuddannelse på gymnasialt niveau.
Der er stadig brug for et fleksibelt tilbud, som kan noget andet end de treårige gymnasiale uddannelser.
Fra min tid på VUC ved jeg, at der her findes de over mange år opbyggede dedikerede voksenuddannelsesmiljøer, som er forudsætningen for, at de mange unge og voksne, som ønsker gymnasieuddannelse senere i livet, som har særlige behov, eller som har blandede forudsætninger for uddannelse, kan få sig en gymnasial uddannelse. Kultur og kompetencer tager lang tid at opbygge, så vi kan ikke bare lade enhver udbyder af ungdomsuddannelse udbyde gymnasialt enkeltfag.
Folk, der går på VUC, har brug for fleksibelt uddannelsestilbud, og lærerne her møder kursisterne med respekt og omsorg, men også med fokus på deres mål og faglighed. Kompetencerne i at løfte lige netop denne gruppe gennemsyrer ikke bare lærergruppen, men hele organisationen, så voksenuddannelsesmiljøerne kan derfor ikke bare flyttes! Det samme gælder fjernundervisning, som ofte glemmes i debatten. En stor del af kursisterne på VUC kombinerer fjernundervisning med ordinær undervisning, og den er en uundværlig del af at kunne tilpasse skolegang til unge og voksne med andre behov end de gængse. Dette område skal heller ikke centraliseres, men bevares som en mulighed i tilrettelæggelse af et eventuelt gymnasialt enkeltfag.
Der er stadig brug for et fleksibelt tilbud, som kan noget andet end de treårige gymnasiale uddannelser, og der er stadig brug for voksenuddannelse i egen ret bevaret i voksenuddannelsesmiljøer.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode