Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 VUC
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Bevar voksenuddannelsesmiljøerne 

3. februar 2025
Skrevet af_
Stine Wolff

Undervisningsministeren udtalte i Altinget tilbage i december, “at i et fremtidigt institutionslandskab uden hf risikerer man imidlertid, at voksenuddannelserne bliver en blindtarm på gymnasieskolerne”’, og han nævner vigtigheden af “at forankre voksenuddannelserne på nogle institutioner med større dækningsområder for at sikre de voksenpædagogiske miljøer”.

Bemærkelsesværdigt siger han endvidere: “Vi forestiller os, at det skal ske efter en udbudsrunde, så vi sikrer, at der er geografisk dækning i hele landet. Det skal i hvert fald styres på en eller anden måde. Jeg ser ikke for mig, at alle institutioner bare kan begynde at udbyde voksenundervisning, men det tror jeg heller ikke, der vil være appetit på. I virkeligheden er jeg mest optaget af, at der ikke opstår sorte huller på danmarkskortet, hvor ingen har en forpligtelse til at udbyde det.”

I GL tager vi ham selvfølgelig på ordet. Vores politik er klar, og vi arbejder for, at voksenuddannelsesområdet tænkes med i den eventuelle rammeaftale om en epx, som forhandles her i vinteren 2025, og ikke tænkes som et tillæg i senere forhandlinger, som ministeren ellers har udtalt. Selvom man kan jo pludselig stadig håbe, at regeringen vil skrotte den nye uddannelse og lytte til GL’s forslag om en erhvervsrettet hf!

Hvis gymnasialt enkeltfag bliver en realitet, bør de som udgangspunkt placeres på skoler, der har dette som primært formål. Disse skoler skal også stå for den gymnasiale fjernundervisning, og politikerne bør sikre, at der i alle dele af landet er et sådant tilbud inden for rimelig afstand. Voksenuddannelserne kan forankres på institutioner med større dækningsområder for at sikre de voksenpædagogiske miljøer, men det geografiske udbud skal styres politisk, så der i alle egne af Danmark er dedikerede institutioner, der har en forpligtelse til at udbyde almen voksenuddannelse på gymnasialt niveau.

Der er stadig brug for et fleksibelt tilbud, som kan noget andet end de treårige gymnasiale uddannelser.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 3

Fra min tid på VUC ved jeg, at der her findes de over mange år opbyggede dedikerede voksenuddannelsesmiljøer, som er forudsætningen for, at de mange unge og voksne, som ønsker gymnasieuddannelse senere i livet, som har særlige behov, eller som har blandede forudsætninger for uddannelse, kan få sig en gymnasial uddannelse. Kultur og kompetencer tager lang tid at opbygge, så vi kan ikke bare lade enhver udbyder af ungdomsuddannelse udbyde gymnasialt enkeltfag.

Folk, der går på VUC, har brug for fleksibelt uddannelsestilbud, og lærerne her møder kursisterne med respekt og omsorg, men også med fokus på deres mål og faglighed. Kompetencerne i at løfte lige netop denne gruppe gennemsyrer ikke bare lærergruppen, men hele organisationen, så voksenuddannelsesmiljøerne kan derfor ikke bare flyttes! Det samme gælder fjernundervisning, som ofte glemmes i debatten. En stor del af kursisterne på VUC kombinerer fjernundervisning med ordinær undervisning, og den er en uundværlig del af at kunne tilpasse skolegang til unge og voksne med andre behov end de gængse. Dette område skal heller ikke centraliseres, men bevares som en mulighed i tilrettelæggelse af et eventuelt gymnasialt enkeltfag.

Der er stadig brug for et fleksibelt tilbud, som kan noget andet end de treårige gymnasiale uddannelser, og der er stadig brug for voksenuddannelse i egen ret bevaret i voksenuddannelsesmiljøer.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Astrid-Krag.PNG
    Debat

    Fremtidens uddannelser vil også være for voksne og VUC-didaktik

  • Poul-og-Anders.png
    Debat

    VUC er blevet glemt igen!

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater