Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 VUC
Poul-og-Anders.png

VUC er blevet glemt igen!

7. november 2024
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke
Skrevet af_
Poul Dalgaard Jensen

Regeringen planlægger en regulær omkalfatring af det uddannelseslandkort, vi kender. Alle taler om STX, HTX og det nye EPX, men Voksen Uddannelserne (VUC) er tilsyneladende blevet glemt. Desværre er det ikke overraskende, for den store og vigtige gruppe i velfærdssamfundet, som uddannelsen holder hånden under, råber sjældent højt.

VUC med enkeltfag og hele eksamensforløb for voksne på 9., 10. og HF-niveau er en sårbar størrelse, og hvis den forsvinder i fremtiden, risikerer en stor gruppe voksne danskere at falde mellem to stole i uddannelseslandskabet. Økonomien på VUC-institutionerne oppebæres i dag af de to-årige HF-forløb, og lige præcis HF-uddannelsen skal ifølge regeringens plan erstattes af den 2-årige EPX og placeres på institutioner med erhvervsuddannelser eller på STX-skoler.

VUC tilbyder i dag en lang række forskelligartede undervisningstilbud for voksne, som ikke umiddelbart passer logisk ind andre steder uddannelsesmæssigt, og vi skal passe på, at de ikke ryger ud med badevandet. Det er en meget vigtig, men ofte overset samfundsopgave, der her er oppe i luften, og det er derfor helt afgørende, at de mange højt specialiserede kompetencer og undervisere, som findes i VUC-miljøet, understøttes i fremtiden.

I regeringens nye udspil ”Flere i gymnasiet” foreslås det, at VUC erstattes af ”gymnasialt enkeltfag” som kan udbydes bredt i hele landet, og der står også, at ”VUC nedlægges som selvstændig institutionstype”. ”Fagligt og økonomisk bæredygtige institutioner, som i dag er et VUC, vil med udgangspunkt i den fælles institutionslov for ungdoms- og voksenuddannelser fortsat kunne udbyde voksenuddannelser og gymnasiale enkeltfag”. Man forestiller sig også, at amu-kurser vil kunne dække en del af opgaven. Regeringen markerer altså tydeligt, at det, der i dag er VUC’s opgave i uddannelseslandskabet, skal spredes ud og fusioneres ind i mange forskellige institutioner og institutionstyper. Det er muligt, at det vil kunne fungere, men vi har endnu ikke set et realistisk og sammenhængende bud på, hvordan det skal realiseres i praksis, og her forventer vi som sektor at blive taget med på råd. Det er essentielt, at vi ikke glemmer betydningen af de faglige fællesskaber, hvori højt specialiserede kompetencer til at uddanne særligt elev og kursistgrupper udvikles, og som er helt afgørende for institutioners kvalitet.

Det er vigtigt, at man er meget bevidst om, hvad man risikerer at ødelægge i forsøget på at bygge noget nyt op.
Anders Bærholm Frikke, lærer på Middelfart Gymnasium og HF og næstformand i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Poul Dalgaard Jensen, tillidsrepræsentant (TR) på Vestfyns Gymnasium og formand for netværket af TR for de almene gymnasier på Fyn.

Samtidig er det afgørende, at man fortsat har en fintmasket net af voksenuddannelsestilbud, hvis vi skal løfte den helt centrale efter- og videreuddannelsesopgave, der både er aktuel nu, og som bliver endnu mere central i fremtiden. På Fyn er det eksempelvis ”VUC-viften”, der udbyder et bredt net af uddannelser eksempelvis i byer som Middelfart, Glamsbjerg og på Ærø, men med udgangspunkt i de store byer Odense og Svendborg. Det sikrer både kvalitet, professionalisme og bred geografisk forankring. Det, frygter vi, forsvinder i fremtiden. Når noget, der har taget årtier at bygge op, er væk, kan det være nærmest umuligt at genskabe. Det er vigtigt, at man er meget bevidst om, hvad man risikerer at ødelægge i forsøget på at bygge noget nyt op.

Regeringen må indtænke, hvordan varetagelsen af uddannelsen af de mennesker i vores samfund, som ikke lige passer ind i den typiske ungdomsuddannelse – om den så hedder STX, HHX eller EPX – også kan sikres med kvalitet og sammenhængskraft efter 2030.

Her bliver det afgørende, at vi som fagforening gør det helt klart for politikerne, hvad omkostningerne ved at gennemføre en EPX kan være, og at en eventuel skabelse af et nyt institutionslandskab kommer til at tage mest muligt hensyn til de vigtige faglige miljøer, der eksisterer på forskellige specialområder i ungdoms- og voksenuddannelsessystemet i dag.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater