Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Nedskæringer
Lars-Bo-Jensen-scaled-aspect-ratio-348-234

Der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse

24. maj 2023
Skrevet af_
Lars Bo Jensen

I undervisningssektoren har mine kolleger og jeg længe ment, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse. Det har vi lærere nok altid ment, men vi har sagt eller tænkt det mange gange de seneste i ti år hvis ikke længere. For 2023 markerer præcis tiåret for lovindgrebet mod lærerne, der fjernede de lovbestemmelser, der sikrede lærerne en vis mængde tid til at forberede undervisningen. Forberedelsestiden som et krav for en lærer er væk i dag. I årene op til reformen og alle år efter reformen har lærerne advaret politikerne om, at konsekvenserne vil blive fatale for det faglige og sociale niveau i uddannelsessektoren, hvis ikke lærerne har tilstrækkelig eller bare nogen tid til at forberede undervisningen.

Men de ansvarlige politikere hørte ikke efter. Reformen blev gennemført med et lovindgreb på grundskoleniveau, og selvom 85% af lærerne på ungdomsuddannelserne stemte nej til OK13, stemte et flertal af akademikere overenskomsten hjem. Lærerne ville ikke acceptere de ringere arbejdsforhold, da de mente, der var en sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Politikerne hørte stadig ikke efter i 2020, da Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (VIVE) i en rapport konkluderede, at ”Folkeskolereformen har hverken løftet faglighed eller trivsel”. Politikerne var ude og sige, at de skam var alt for tidligt at vurdere en så gennemgribende reform (Minister: Vi vidste, reformen ville tage tid – Konservative: Vrøvl). De ville ikke anerkende, at tvungen inklusion, længere skoledage med mere uforberedt undervisning samt lidt til ingen tid til at rette skriftlige opgaver har en negativ effekt på uddannelse, altså at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse.

Jeg håber, politikerne snart vil begynde at ændre deres holdning og igen investere i uddannelse.
Lars Bo Jensen, tillidsrepræsentant og lektor
Kolding HF og VUC

Senest har den internationale læseundersøgelse (PIRLS) så her i 2023 undersøgt det faglige niveau blandt 4.-klasselever landet over, og tallene er bekymrende. De danske skoleelevers læsescore er det dårligste nogensinde for de danske elever, siden Danmark første gang deltog i 2006. Det dårligste. Altså elever, der aldrig har oplevet andet end den folkeskolereform, der med daværende børne-og undervisningsminister Christine Antorinis ord skulle sikre: ”Vi får nu en endnu bedre skole for alle børn.” Alle undersøgelser siden 2013, hvor man hvert år sparer milliarder på uddannelse tyder altså på, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse.

Og når fagligt svagere elever en dag afslutter grundskolen, søger mange af disse elever over i vores andedam på ungdomsuddannelserne, hvor der ikke overraskende også er blevet sparet på uddannelse. Vi giver alt andet lige danske skoleelever bredt et langt værre tilbud end deres forældres, når vi ikke anerkender sammenhængen mellem pris og kvalitet i uddannelse. Jeg håber, politikerne snart vil begynde at ændre deres holdning og igen investere i uddannelse, så eleverne møder en undervisning, hvor lærerne har mere tid og overskud til at levere den kvalitetsundervisning, de er uddannet til at levere.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Karen Richter Hansen foto
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Røde rettelser

  • fullsizeoutput_7c
    Uddannelsespolitik

    Til politikerne på Christiansborg: Hvad er kerneydelsen i gymnasiet anno 2019?

  • Linda Lillelund rom
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • VernerRylanderHansen

    Spørgsmålet er enkelt: Skal alle danskere fortsat have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

  • Blogger Andrea Lisa Blicker sh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Fast food in the fast lane: overlevelse i gymnasieskolen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater