Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Nedskæringer
fullsizeoutput_7c

Til politikerne på Christiansborg: Hvad er kerneydelsen i gymnasiet anno 2019?

17. februar 2019
Skrevet af_
Martin Mikkelsen

I debatten om besparelser i gymnasiet ville jeg ønske, at man blev mere konkret. At man dykkede ned i tallene og bad politikerne om at prioritere mellem de forskellige opgaver i gymnasiet.
For eksempel hvad koster det at undervise eleverne i digital dannelse? Hvad koster studieturene? Hvad koster individuelle opgaveformuleringer til de store skriftlige opgaver? Hvad koster de flerfaglige forløb? Hvad koster skoleudvikling? Hvad koster grundforløbet og de konstante ændringer i skemaet? Hvad koster formativ evaluering? Hvad koster studievejledning og hvad koster efteruddannelse af lærerne?
Nogle skoler har tal på de forskellige opgaver, som lærerne har adgang til. Disse må kunne omregnes til et beløb. Herefter kunne man så gå i pressen og bede politikere vælge, hvad de mener, at gymnasiet skal levere i 2019.
Der må være et gymnasium, som kan være en god case, og hvor man dykker ned i budgettet for alvor? Ellers bliver udmeldingerne om besparelser for overfladiske og ukonkrete. Det nuværende fokus på mindre individuel feedback og mindre afvekslende undervisning er for overfladisk. Og helt ærlig: Da jeg gik i gymnasiet (før besparelserne) fik vi ikke bedre feedback eller mere afvekslende undervisning end i dag.
Dykker man ned i tallene vil det tydeliggøre, at der ikke er flere poster, som der kan spares på. Eller også vil det starte en diskussion af, hvad kerneydelsen i gymnasiet er. Det er efterhånden min opfattelse, at der er forskellige opfattelser heraf. Så måske det kunne være ganske sundt?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Linda Lillelund rom
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • Tomas kepler
    Uddannelsespolitik

    Bryd tavsheden

  • Karen Richter Hansen foto
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Røde rettelser

  • Linda Lillelund rom

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • VernerRylanderHansen

    Spørgsmålet er enkelt: Skal alle danskere fortsat have adgang til kvalificeret voksen- og efteruddannelse?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater