Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Nedskæringer
fullsizeoutput_7c

Til politikerne på Christiansborg: Hvad er kerneydelsen i gymnasiet anno 2019?

17. februar 2019
Skrevet af_
Martin Mikkelsen

I debatten om besparelser i gymnasiet ville jeg ønske, at man blev mere konkret. At man dykkede ned i tallene og bad politikerne om at prioritere mellem de forskellige opgaver i gymnasiet.
For eksempel hvad koster det at undervise eleverne i digital dannelse? Hvad koster studieturene? Hvad koster individuelle opgaveformuleringer til de store skriftlige opgaver? Hvad koster de flerfaglige forløb? Hvad koster skoleudvikling? Hvad koster grundforløbet og de konstante ændringer i skemaet? Hvad koster formativ evaluering? Hvad koster studievejledning og hvad koster efteruddannelse af lærerne?
Nogle skoler har tal på de forskellige opgaver, som lærerne har adgang til. Disse må kunne omregnes til et beløb. Herefter kunne man så gå i pressen og bede politikere vælge, hvad de mener, at gymnasiet skal levere i 2019.
Der må være et gymnasium, som kan være en god case, og hvor man dykker ned i budgettet for alvor? Ellers bliver udmeldingerne om besparelser for overfladiske og ukonkrete. Det nuværende fokus på mindre individuel feedback og mindre afvekslende undervisning er for overfladisk. Og helt ærlig: Da jeg gik i gymnasiet (før besparelserne) fik vi ikke bedre feedback eller mere afvekslende undervisning end i dag.
Dykker man ned i tallene vil det tydeliggøre, at der ikke er flere poster, som der kan spares på. Eller også vil det starte en diskussion af, hvad kerneydelsen i gymnasiet er. Det er efterhånden min opfattelse, at der er forskellige opfattelser heraf. Så måske det kunne være ganske sundt?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Linda Lillelund rom
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • Tomas kepler
    Uddannelsespolitik

    Bryd tavsheden

  • Lars-Bo-Jensen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet i uddannelse

  • Karen Richter Hansen foto
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Røde rettelser

  • Linda Lillelund rom

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater