Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning Nedskæringer
Blogger Andrea Lisa Blicker sh

Fast food in the fast lane: overlevelse i gymnasieskolen

9. november 2017
Skrevet af_
Andrea Lisa Blicker

Det slog mig pludseligt, da jeg stod i kø for at købe mine billige kaffekapsler i Aldi. Egentlig lidt mærkeligt, at jeg ikke havde tænkt over det før. Der var nemlig en fortravlet kvinde foran mig, der havde smækket en pakke frosne burgere oppe på båndet. Det skulle være nemt her til aften—hun havde travlt. I aften skulle hendes unger spise burgere, og hvis de på nogen måde ligner de fleste børn i dagens Danmark, så vil de nok være lykkelige over det. Ironisk nok, sikkert endnu mere lykkelige end hvis de havde fået serveret et velbalanceret måltid der havde tilgodeset alle de vigtige niveauer i madpyramiden.
Og så var det, at sammenligningen slog mig. Forberedelsen af undervisning kan på mange måde sammenlignes med madlavning: det kan gøres på mange måder, i forskellige kvaliteter og med svingende resultater.

Jeg skulle købe kaffe, så skulle jeg hjem og forberede mig. På trods af, at jeg er rimelig omstillingsparat, er jeg nok lidt ”old-school” når det drejer sig om forberedelsen, og jeg vidste, at der lå et par timers arbejde derhjemme efter en forholdsvis lang undervisnings dag. Den veltilrettelagte time skal jo have et klart formål, tydeligt indhold, velvalgte metoder, som er tilpasset den enkelte klasse og de enkelte elever, relevante materialer og overvejelser om evalueringsmetoder. Der skal være variation, interaktion, den gode relation, og stimulation. Det er en stor mundfuld! Det tager tid. Tid, som mange af os ikke længere har, jo mere presset vi bliver.

Og så var det, jeg tænkte, ”i morgen kan de jo bare spise burgere eller frosne pizzaer,” og så er alle glade. Men hvad er det, der svarer til ”at spise frosne burgere” i en undervisningssituation? Og hvor tit må man det? Og hvad med dem, der ikke spiser kød, eller skal have halalslagtet kød? Spørgsmålene er mange og løsningerne få.

Madindustrien har været temmelig innovativ med hensyn til at imødekomme travle børnefamilier, forretningsfolk, der kommer sent hjem og folk, der simpelthen ikke gider at lave mad. Der er et hav af muligheder: alt fra McDonald’s til 2good2go og gourmet færdigretter.

Vi gymnasielærere er lidt mere famlende, når det gælder hurtige løsninger. Det er ikke naturligt for os at tage ”den lette løsning”. Vi er opdraget/uddannet til at finde den bedste løsning. Vi har elever, som skal vise, at de har spist deres grøntsager, når de skal op til eksamen – og det er et stort ansvar.

Men det kræves ovenfra, at gymnasieskolen skal moderniseres og effektiviseres. Der bliver sparet temmelig voldsomt, og vi ved alle sammen, hvad der spares på. Vi har ikke længere den samme tid til at forberede vores timer eller rette vores opgaver. At spise frosne burgere eller pizzaer engang imellem er nok fint, men det kan vi vel ikke gøre hver dag? Vi ved jo alle sammen, hvad der skete i ”Supersize Me.”
Desværre er der ingen, der ved, hvordan vi skal overleve ”life in the fast lane.” Jeg mangler nogle løsninger. Så er det godt jeg nåede at købe mine kaffekapsler; jeg tager en kop kaffe og går i gang med forberedelsen til i morgen.

 

Andrea Lisa Blicker

Underviser, kursusleder og studieretningskoordinator på Next, Albertslund Gymnasium.

Cand. phil i engelsk, Københavns Universitet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Merry Christmas, Merete!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater