Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Feedback Skriftlighed
Anne Boie Johannesson

Skriftlighed i grupper – ifølge eleverne

31. oktober 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

På mit danskhold er stort set alle skriftlige produkter blevet skrevet i grupper. Det foregår i Google Docs, og eleverne lægger links til opgaverne, så de altid er synlige for alle, og så alle kan kommentere i alle opgaver.

Undervejs, mens grupperne er i gang med at skrive opgaverne, skal de give input på de andre gruppers opgaver efter nogle fastlagte fokuspunkter.
Jeg kommenterer også, både på gruppernes opgaver, og på de kommentarer som de giver til hinanden.

Til sidst, når jeg har kommenteret og givet karakterer for opgaverne, kan eleverne også se, hvad de forskellige grupper har fået og hvorfor.

Min erfaring viser, at eleverne ender med at blive bedre individuelle skrivere af at have skrevet i grupper i langt det meste af deres gymnasietid. De får en meget veludviklet genrebevidsthed, stort indblik i forskellige måder at skrive på og en god værktøjskasse.

Men hvad siger eleverne? På mit 3.g-hold har vi lige lavet en anonym evaluering af arbejdsformen efter et forløb, hvor vi trænede at skrive analyserende artikler med filmklip. Evalueringen viste, at 70 % eleverne syntes, at det havde hjulpet dem meget eller en del at skrive stile i grupper. Kun 2 elever på holdet skrev, at de slet ikke har fået noget ud af det.

Da vi efterfølgende snakkede om evalueringen i klassen, var de bedste elever overraskede over, at så stor en del af kammeraterne følte sig hjulpet gennem gruppeskrivningen. De bedste elever var også dem, der undervejs gennem de sidste par år har efterlyst individuelle afleveringer, og for dem var det øjenåbnende, at de faktisk hjælper deres kammerater rigtig meget, ved at de skriver i grupper.

Vi evaluerede også arbejdet med peer feedback. 85 % syntes, at det havde hjulpet dem at give input (peer feedback) på andre gruppers stile, mens 80 % følte sig hjulpet af de andre gruppers input på deres egne stile. Selvom det selvfølgelig ikke er statistisk holdbart at basere konklusioner på data fra én klasse, så tyder det Interessant nok på, at det er mere værdifuldt at give input på andres opgaver end at få input på egen opgave – måske netop fordi det udvider horisonten at se andres måder at gå til samme opgave på.

3,g-holdet har skrevet i grupper siden starten af grundforløbet, og først nu, på dette tidspunkt i 3.g, får de mulighed for at vælge at skrive individuelt. Det er selvfølgelig vigtigt, at de får trænet at arbejde individuelt med skriftlig dansk inden eksamen, men de arbejder stadig i grupper i en del af tiden. De starter i grupper med at analysere tekstgrundlaget for stilen, brainstorme over indhold, lave disposition og mindmap, så alle kommer i gang med rugbrødsarbejdet. Senere i skriveprocessen skal de give hinanden input, som de plejer. De skal hver især skrive tre fokuspunkter, som de gerne vil have input på, med rød skrift øverst i stilen. Og så får alle input på fokuspunkterne fra to kammerater og fra mig – og alle giver input på to kammeraters stile. Det foregår i Google Docs, så der ikke bliver rod i filversioner, og så det samme ikke kommenteres flere gange.

Resultaterne viser altså, at denne klasse mener, at de har stor glæde af at skrive sammen, og at de lærer mere på den måde, hvilket i øvrigt stemmer godt overens med forskningen på området.

 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Så kører vi

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bliver skriftligheden sat ud af spil?

  • Blogger-Louise-sorthvid-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    …Men det er simpelthen ikke godt nok!

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater