Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Digital dannelse It i undervisning
Anne Boie Johannesson

Skoletrends og digital dannelse

26. januar 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har lige haft fornøjelsen af at være på den kæmpestore messe og konference BETT (British Educational Training and Technology Show) i London. På BETT er alverdens it-teknologi til uddannelser udstillet, det ene mere dyrt og avanceret end det andet. Det er efter min mening ikke så interessant i forhold til de danske ungdomsuddannelser, der har begrænsede økonomiske midler at gøre godt med. Det, der derimod er interessant på BETT, er de oplæg, der holdes på konferencedelen. Her fortælles om forskning og undervisning på den it-baserede måde, og der er meget inspiration at tage med hjem.

Lærernes har ansvaret for den digitale dannelse
Jeg hørte blandt andet om to universiteter, der samarbejdede om at udvikle digital dannelse hos de studerende. Det ene universitet var i Boston, det andet i Rumænien. De studerende arbejdede i 4-mandsgrupper med to fra hvert sted. De skulle fremstille et digitalt produkt om nogle aktuelle trends indenfor it uden på noget tidspunkt at mødes i “virkeligheden”. Med de praktiske erfaringer fra dette projekt fik de studerende trænet en række “digital literacy”-kompetencer på den praktiske måde. Spændende og praktisk anvendeligt.

Et andet spændende oplæg var også om digital dannelse hos studerende. Professor Rhona Sharpe fra Oxford Brookes University, der forsker i learner experience, gjorde opmærksom på at der er stor spredning i de unges digitale kompetencer, og hendes overbevisning var, at vi som lærere har pligt til at hjælpe dem til at anvende digitale teknologier på hensigtsmæssige måder. Interessant nok nævnte hun, at OECD for nylig har tilføjet en ny nødvendig kompetence til listen over 21st century-kompetencer, som uddannelsesinstitutioner bør træne hos de unge:  At kunne organisere sin tid. Det ligger fint i forlængelse af mine erfaringer med elever…’

Fokus på indhold, ikke på form
På Nordic @ bett, en event arrangeret af Styrelsen for It og Læring i samarbejde med de andre nordiske lande, hørte jeg oplæg fra lærere og elever om udvikling af 21st century skills. De deltagende klassers undervisning var præget af at eleverne arbejdede meget selvstændigt med at udarbejde forskellige it-baserede produkter. De fik input på produkterne undervejs og til sidst fra læreren på en måde, der tvang eleverne til selv at reflektere over deres læreproces. Det var interessant, men der var også produkter, hvor formen havde taget overhånd, og hvor indholdet var tyndt – selvom pågældende elevers lærere var imponerede.
Hvis man skal arbejde med undervisning på den måde, er det vigtigt at stille nogle produktkrav, der gør, at det ikke er muligt blot at copy-paste fra nettet, sætte det ind i en imponerende ramme og så få topkarakterer. Der var klart behov for mere kritisk sans hos lærerne på det område.

Finland: Væk fra tests
Mest interessant på Nordic @ bett var, at åbningstaleren, Finlands repræsentant Aulis Pitkälä, general director of the Finnish National Board of Education, klart tog afstand fra PISA-presset med tilhørende test-fokus:

“School is not for PISA but for life” og “PISA is not important”. Hans budskab var klokkeklart og tydeligt, at der bør være større tillid til lærerne og deres undervisning: Vi skal uddanne til hele mennesker, og ikke kun til det, der kan testes.

Der er lavet et EMU-modul om Nordic @ bett her

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne_Boie J Ny

    Den digitale dannelse – nu også for 2.g’ere

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Martin-Hamann.png
    Debat

    Naturlig intelligens er fortsat in

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater