Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Digital dannelse It i undervisning
Anne_Boie J Ny

Den digitale dannelse – nu også for 2.g’ere

11. september 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Sidste skoleår var jeg med til at opstille mål for vores elevers digitale dannelse med tilhørende plan for hvordan vi skulle arbejde med det i praksis i 1.g. It-gruppen besluttede at det var følgende kompetencer, der skulle arbejdes med:

  • at kunne regulere privat brug af it i undervisningen

  • at kunne læse og tage noter på en hensigtsmæssig måde på skærm

  • at kunne organisare og dele links og digitale noter

  • at forstå forskellen mellem inspiration, hjælp og plagiat

  • at kunne anvende hensigtsmæssige faglige programmer og værktøjer

  • at kunne færdes i de sociale medier på en reflekteret måde

Det blev til indførelsen af 9 studiekompetencemoduler i 1.g-klasserne i år, som hvert lærerteam står for at gennemføre efter en fastlagt plan. Så langt, så godt. Nu venter vi spændt på at se hvordan det går med arbejdet i klasserne.

Imens vi venter, arbejder vi videre med den digitale dannelse i pilotklassen, der nu er en 2.g-klasse. Vi må se i øjnene at en del af kompetencerne fra 1.g ikke er blevet opnået i tilstrækkelig grad, enten fordi de ikke er blevet trænet nok, eller fordi eleverne ikke har set behovet for dem. Derfor ser vores kompetenceliste for 2.g således ud:

  • at kunne regulere privat brug af it i undervisningen

  • at kunne søge information på nettet på en kritisk og kvalificeret måde

  • at forstå forskellen mellem inspiration, hjælp og plagiat

  • at kunne læse og tage noter på en hensigtsmæssig måde på skærm

  • at kunne færdes i de sociale medier på en reflekteret måde

  • at kunne etablere, vedligeholde, udvikle og beskytte en digital identitet

  • at have mod, lyst og evne til selv at sætte sig ind i nye digitale værktøjer

  • at kunne anvende hensigtsmæssige faglige programmer og værktøjer

Vi har lagt ud med at træne annotering (at highlighte og notere) i digitale læremidler samt organisering af links. Det var en lidt skuffende oplevelse. Meget få af eleverne tager notater i deres digitale læremidler, selvom vi trænede det sidste år og understregede betydningen af at arbejde aktivt med tekster. Til gengæld havde størstedelen et notesystem ved siden af, og de havde også styr på deres links. Vi følger i det næste stykke tid op på noterne i de digitale læremidler i nogle af fagene.  

I næste uge sættes der fokus på multitasking, dvs. regulering af privat brug af it i undervisningen. Sidste år lavede eleverne kontrakter om deres it-brug i forbindelse med skolen. I år gennemser de kontrakterne og laver nye, efter vi sammen har set og diskuteret udsendelsen “Når mobilen tager magten (1)”.

Derefter afholder vi et modul med fokus på reflekteret adfærd i de sociale medier. Det er der også behov for at gentage fra sidste år, og denne gang uddyber vi med forskellige cases om hvor galt det kan gå hvis man skriver noget uovervejet på Facebook. Vi anvender blandt andet skolens ikke-officielle Facebook-gruppe som case, da der her er nogle uheldige episoder, der bør diskuteres i klassen.

Senere på efteråret gentager vi pointerne om plagiat vs. inspiration fra nettet. Og det regner vi med at gøre igen i 3.g op til SRP.

Som det sidste punkt arbejder vi med kompetencen “at have mod, lyst og evne til at sætte sig ind i nye digitale værktøjer”. Det har vi planer om at gøre med en “show and tell”-runde, hvor eleverne viser noget it-relateret, som de har haft glæde af at bruge i forbindelse med undervisningen. Det kan være et smart program, et short cut der gør livet lettere, en måde at tage backup på eller lignende.

Det er ikke helt let at hjælpe eleverne til at blive digitalt dannede. Og vores arbejde med det viser, at det er et langt træk, der skal til. Små skub er ikke nok. Et antal studiekompetencemoduler, fordelt over tre år, kan sætte gang i processen, men der skal opfølgning til i fagene, og eleverne skal være motiverede til at arbejde med det. De næste to år vil vise hvor langt vi kan nå med pilotklassen.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Martin-Hamann.png
    Debat

    Naturlig intelligens er fortsat in

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater