Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 Uddannelsespolitik
Kaare-Helene-2025.jpg

Samfundsfag er livsnødvendigt for demokratiet

29. oktober 2025
Skrevet af_
Helene Caprani
Skrevet af_
Kaare Blinkenberg

Om få uger skal vi til valgurnerne og bestemme, hvem der skal lede kommunerne og regionerne de næste år, og de retoriske bølger går allerede højt. Samtidig har der i årevis været bekymring over påvirkningskampagner, der skal underminere demokratiske valg – og den bekymring er kun tiltaget med Putins krigspolitik og Trumps ublu indblanding i valg i lande som fx Tyskland og Argentina. Vi lever med andre ord i en tid, hvor der er brug for mere – og ikke mindre – samfundsfag.

For kan man forestille sig et demokratisk valg, hvis borgerne ikke bliver oplyst om det samfund, de lever i? Kan man forestille sig, at befolkningen bredt set kan modstå påvirkninger på sociale medier, hvis vi ikke på forhånd har en solid samfundsviden? Næppe.

Alligevel er der aktuelt en række angreb på et af de fag i gymnasiet, der bidrager til den oplysning. “Regeringen er særligt optaget af, at for mange unge i dag har valgt en samfundsfaglig studieretning”, stod der direkte i regeringens udspil til den ny ungdomsuddannelse, EPX. Aftalen om EPX er på samme måde ringeagtende i forhold til samfundsfag, som ikke nævnes som obligatorisk fag, og samtidigt påstås det absurd nok, at samfundsøkonomi skal læres gennem virksomhedsbesøg – altså åbenbart ikke gennem undervisning i faget samfundsfag.

Samtidigt kunne man i en overskrift på Gymnasieskolen for nyligt læse, at “Elever vælger samfundsfag, fordi de tror, det er let.“ Det ville da også være bekymrende, hvis det faktisk var rigtigt, at eleverne primært vælger samfundsfag af den grund. Og selvom det ikke ér rigtigt, gentager Tesfaye i artiklen myten om, at samfundsfag primært er et fravalg af andre fag, og han fortsætter: “Jeg forestiller mig, at færre har samfundsfag A i fremtiden, så der kommer en bedre balance.”

Undersøgelsen, som artiklen refererer til, er en rundspørge blandt 553 samfundsfagslærere. Og den viser faktisk, at 60% af lærerne oplever, at eleverne vælger samfundsfag pga. interesse for faget – altså markant flere end de 28%, der vurderer, at det skyldes, at eleverne anser faget for let (og så kan nogle af de 28% endda have svaret begge dele, da der var mulighed for at afgive flere svar). Man fristes i øvrigt til at tilføje, at eftersom samfundsfag er så afgørende for demokratiet, er det da sådan set glimrende, hvis det ikke opleves som utrolig svært.

Frem for at deltage i et korstog mod samfundsfag burde man styrke den demokratiske samtale.
Kåre Blinkenberg, lektor i samfundsfag og filosofi ved Aarhus HF & VUC
Helene Caprani, lektor i samfundsfag, historie og spansk ved Midtsjællands Gymnasium

Faktum er, at samfundsfag bidrager til den demokratiske dannelse af befolkningen. Ifølge Kulturvaneundersøgelsen fra 2023 havde 20% af de unge mellem 16 og 24 år ikke læst, set eller lyttet til nyheder den seneste uge, og 58% af dem får primært deres nyheder fra sociale medier. Derfor er det afgørende, at der findes en modvægt til manipulation og/eller uvidenhed. Samfundsfag er den modvægt.

I samfundsfags læreplan fremgår det ganske tydeligt, hvad faget tilbyder eleverne: “Almendannelsen fremmes ved at give dem viden og kundskaber om og forståelse af danske og internationale samfundsforhold og den dynamik, der har indflydelse på udviklingen i det moderne samfund. Almendannelsen skal endvidere fremmes ved at give eleverne lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen.“

Kunne man så ikke nøjes med samfundsfag på C-niveau? kunne man spørge. Hertil vil vi blot nævne, at vægtige emner som EU, international politik, magt og fattigdom og viden om den danske arbejdsmarkedsmodel primært indgår i kernestof på B- og A-niveau. Sikkerhedspolitik er i øvrigt A-niveau, men vel afgørende at forstå i en verden, der desværre igen er præget af krig og konflikt. Samfundsfag er ganske enkelt nødvendigt, hvis man faktisk vil den ‘åndelige oprustning’, som et regeringsparti har talt om.

Frem for at deltage i et korstog mod samfundsfag burde man styrke den demokratiske samtale. Vi har brug for oplysning og demokratisk dannelse for at modstå angrebene på demokratiet – og derfor er der brug for en stærk samfundsfaglig undervisning af vores unge, både på EPX og på de treårige gymnasiale uddannelser efter reformerne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • ph.jpeg
    Debat

    Det er absurd at nedlægge en uddannelsespolitisk succes i stedet for at løse problemerne, hvor de er

  • IMG_3120-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    De kommende reformer giver anledning til at tænke bæredygtighed anderledes ind i undervisningen

  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater