Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning Fremmedsprog Præstationskultur
Bodil-Marie - portræt

Når franskelever faktisk taler fransk

24. september 2019
Skrevet af_
Bodil-Marie Ellerup Gade

”Bonjour, je m’appelle Mathias, j’ai passé l’année dernière en France dans un lycée français” (Hej, jeg hedder Mathias, jeg har tilbragt det seneste år i Frankrig på et fransk gymnasium).
Sådan præsenterede en af mine begynderelever sig, da jeg for godt to år siden hilste på mit 3.g franskhold for første gang. Jeg smilede stort og imødekommende til Mathias, der virkede rigtig sød, mens et lille ”merde” klingede for mit indre øre. For det er ikke helt uproblematisk at have elever på et begyndersprogshold, der allerede mestrer sproget. Jeg har prøvet det en del gange efterhånden. Elever med fransktalende forældre, elever opvokset i Frankrig, Bruxelles eller et tredje fransktalende område eller elever, der som Mathias har tilbragt et år efter grundskolen på et fransk gymnasium.  

Tidligere har det stresset mig lidt. For kan man overhovedet slå til som sprogunderviser over for sådan en elev? Kan man sproget godt nok til ikke at havne i småpinlige situationer, hvor man får udstillet sine mangler? Kan man udfordre en elev, der taler sproget flydende, på tilfredsstillende vis, samtidig med at man sørger for de øvrige 20-25 sprogelevers (til tider lidt for langsomme) progression?  

Jeg ved, at jeg fagligt er klædt godt på til at undervise i fransk – på både begynder- og fortsætterniveau. Jeg har styr på grammatikken, og jeg kan tale og forstå sproget. Sådan skulle det jo selvfølgelig også gerne være… Men fransk er ikke mit modersmål, og i et almindeligt arbejds- og familieliv ER det en udfordring at holde sit franske ordentligt ved lige. Jeg omgås ikke franskmænd i min hverdag. Min familie vil også gerne se andre dele af verden end Frankrig, så selv om jeg hjertens gerne rejste til Frankrig hele tiden og i hvert fald i alle mine sommerferier, så er det bare ikke sådan klaveret spiller. Og selv om jeg virkelig forsøger løbende at få læst fransk litteratur, så må jeg også bare i forhold til det erkende, at tiden er knap, og at jeg indimellem har svært nok ved overhovedet at følge med i, hvad der rører sig på den hjemlige litterære scene.  

Med andre ord har jeg desværre ofte en fornemmelse af, at mit franske sprog visner lidt hver dag – eller i hvert fald ikke udvikles så meget, som jeg godt kunne tænke mig. Jeg tænker ikke, at det er en følelse, jeg som fremmedsprogsunderviser står helt alene med.  

Og når der så sidder en elev på ens sproghold, som taler sproget mere eller mindre flydende, så kan man altså godt komme til at føle sig lidt utilstrækkelig. Sådan har det i hver fald været for mig tidligere.  

Men på en eller anden måde er det vendt de seneste par år. Jeg er landet i en erkendelse af, at jeg faktisk godt kan det, man kan forvente af mig som fransklærer, og at det er ok, at jeg ikke ligefrem er et omvandrende franskorakel eller en levende ordbog. Og med den erkendelse er det blevet en positiv oplevelse at have Mathias på mit franskhold. Jeg har de seneste to år valgt at se ham som en kæmpe ressource frem for en udfordring. Jeg bruger ham til oplæsning, når jeg synes, at resten af holdet trænger til at høre noget andet end mig (Mathias har en skøn fransk udtale, og det virker ret motiverende for de andre at høre, hvor fransk man kan nå at lyde på et år). Jeg bruger ham i små samtaler med mig, som de andre skal lytte til og oversætte. Jeg bruger ham som hjælpelærer ved gruppearbejde. Jeg bruger ham, når jeg indimellem kommer i tvivl om, hvordan man siger bestemte formuleringer og vendinger på fransk – for han har altså det hverdagslige, ungdommelige sprog mere på rygraden jeg selv. Omvendt ved jeg også, at jeg kan lære Mathias en masse, for indimellem kommer hans intuitive tilgang til det franske sprog til kort, og han får brug for at få udvidet sin grammatiske viden eller få en grammatisk forklaring på, hvorfor den sætning, han netop har lavet, faktisk er rigtig eller måske ikke er rigtig.  

Og i virkeligheden gælder det jo ikke kun i sprogundervisningen, at vi som undervisere skal turde vise, at vi ikke er eksperter i alt, at der er huller i vores viden, at vi også kan være usikre og have brug for hjælp. Det gælder inden for alle fag. Måske særligt i disse år, hvor vi får flere og flere elever, der er angste for at fejle eller ikke at slå til. Hvis vi indimellem tør vise vores usikkerhed, så kan vi måske også lære vores elever, at usikkerhed er ok. At det er ok, at de ikke er perfekte. At de ikke hele tiden behøver at fokusere på at præstere. At man for at kunne lære nyt også indimellem bliver nødt til at erkende og vise frem, hvad man ikke mestrer (endnu). Det, synes jeg, ville være en fin måde at kæmpe imod perfekthedskulturen i vores præstationssamfund på.  

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Helene-Caprani-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen med maskinerne: Hvad gør vi med eksamen i fremmedsprog?

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er brug for mere end almindelig førstehjælp!

  • Bodil-Marie-portraet_0-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kære minister: Der findes ikke hele og halve sprogfag

  • Dorthe-Schmittroth2b-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Skal sprogfagene reddes må gymnasiereformen fra 2005 på møddingen

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Debat Uddannelsespolitik

    Halvstuderet sproglig – halvstuderet naturvidenskabelig – kampen mod sprogfagenes deroute

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater