Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Hf Karakterkrav
annette_lind-fotograf_steen_brogaard

Mønsterbrydernes reform

18. april 2016
Skrevet af_
Annette Lind
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Alle elsker en mønsterbryder. I medierne, på film og i TV hylder vi dem, der må overvinde alle odds, men vinder til sidst. De borgerlige er vilde med mønsterbrydere, der beviser at man med individuel styrke kan komme langt. Men for mig handler det ikke bare om at hylde mønsterbryderne. Vi har som samfund et ansvar for at bryde mønstrene.

Vi skal give endnu flere muligheden for at udleve deres drømme, og det er lige netop det forhandlingerne om en gymnasiereform handler om.

Jeg går til forhandlingerne i undervisningsministeriet for at sikre en reform for mønsterbryderne. Vi har brug for gymnasiale uddannelser, hvor fagligheden styrkes, studieretningerne forenkles og undervisningen gøres mere anvendelsesorienteret. Vi skal modernisere og åbne institutionerne op samtidig med, at vi husker værdien tværfaglighed og almen dannelse. Alt sammen med et altoverskyggende mål om, at gøre vores gymnasiale uddannelser endnu bedre og øge den sociale mobilitet.

De borgerlige vil spænde ben for mønsterbryderne, når de foreslår høje karaktermure op omkring vores gymnasier og handelsskoler, hvilket helt tydeligt rammer hårdest i landområderne, blandt familier med kortere eller ingen uddannelse og i etniske grupper.

Venstres forslag om et karakterkrav på 4 har en helt klar social og geografisk slagside, men det rammer kun endnu hårdere, hvis Dansk Folkeparti med et krav om 6 eller Liberal Alliance med 7 får deres vilje. Den borgerlige blok vil tilbage til en tid, hvor en gymnasial uddannelse er forbeholdt de få, og ikke er noget for fattigfolk og arbejderbørn.

HF er om noget stedet, hvor der bliver skabt mønsterbrydere i Danmark. Med regeringens udspil vil man udelukke omkring hver tredje HF’er og afskære de resterende muligheden for at gå videre på universitet. Rigtig mange på HF, der fik under 4 i dansk og matematik i folkeskolen får bedre karakterer på HF. Den mulighed vil de borgerlige tage fra dem.

Jeg vil ikke afskære unge, der både kan og vil, muligheden for en gymnasial uddannelse. HF skal også i fremtiden være den ekstra chance for unge, der blev skoletrætte og først senere i livet har fundet motivationen og overskuddet til at tage en uddannelse.

Den danske velfærdsmodel handler grundlæggende om at menneskers fremtidsudsigter ikke skal være afgjort på forhånd. Alle har fortjent muligheden for at udleve deres potentiale, og alle har fortjent en chance til. Derfor handler gymnasieforhandlingerne for mig om, hvordan vi gør endnu flere i stand til at tage en uddannelse og hvordan vi åbner døre i stedet for at lukke dem.

Mønsterbrydere, dem der klarer sig selvom de havde så meget imod sig, skal ikke bare været noget vi ser i film eller i fjernsynet. Vi skal bryde mønstrene i den virkelige verden, og derfor skal vi have mønsterbrydernes reform af de gymnasiale uddannelser.

Glem alt om Hollywood og X-factor – de ægte mønsterbrydere skaber vi i det danske uddannelsessystem.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Tomas-Kempler-01-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Gymnasiet optager ikke for mange!

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Kåre Blinkenberg- sorthvid_0
    Debat Uddannelsespolitik

    Reparer HF i 2022

  • Morten Sestoft sh
    Debat Undervisning

    “Start med at snakke med ham”

  • PeterHall
    Uddannelsespolitik

    Mon ministeren på et tidspunkt vil interessere sig lidt for HF-eleverne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater