Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Hf Karakterkrav
annette_lind-fotograf_steen_brogaard

Mønsterbrydernes reform

18. april 2016
Skrevet af_
Annette Lind
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Alle elsker en mønsterbryder. I medierne, på film og i TV hylder vi dem, der må overvinde alle odds, men vinder til sidst. De borgerlige er vilde med mønsterbrydere, der beviser at man med individuel styrke kan komme langt. Men for mig handler det ikke bare om at hylde mønsterbryderne. Vi har som samfund et ansvar for at bryde mønstrene.

Vi skal give endnu flere muligheden for at udleve deres drømme, og det er lige netop det forhandlingerne om en gymnasiereform handler om.

Jeg går til forhandlingerne i undervisningsministeriet for at sikre en reform for mønsterbryderne. Vi har brug for gymnasiale uddannelser, hvor fagligheden styrkes, studieretningerne forenkles og undervisningen gøres mere anvendelsesorienteret. Vi skal modernisere og åbne institutionerne op samtidig med, at vi husker værdien tværfaglighed og almen dannelse. Alt sammen med et altoverskyggende mål om, at gøre vores gymnasiale uddannelser endnu bedre og øge den sociale mobilitet.

De borgerlige vil spænde ben for mønsterbryderne, når de foreslår høje karaktermure op omkring vores gymnasier og handelsskoler, hvilket helt tydeligt rammer hårdest i landområderne, blandt familier med kortere eller ingen uddannelse og i etniske grupper.

Venstres forslag om et karakterkrav på 4 har en helt klar social og geografisk slagside, men det rammer kun endnu hårdere, hvis Dansk Folkeparti med et krav om 6 eller Liberal Alliance med 7 får deres vilje. Den borgerlige blok vil tilbage til en tid, hvor en gymnasial uddannelse er forbeholdt de få, og ikke er noget for fattigfolk og arbejderbørn.

HF er om noget stedet, hvor der bliver skabt mønsterbrydere i Danmark. Med regeringens udspil vil man udelukke omkring hver tredje HF’er og afskære de resterende muligheden for at gå videre på universitet. Rigtig mange på HF, der fik under 4 i dansk og matematik i folkeskolen får bedre karakterer på HF. Den mulighed vil de borgerlige tage fra dem.

Jeg vil ikke afskære unge, der både kan og vil, muligheden for en gymnasial uddannelse. HF skal også i fremtiden være den ekstra chance for unge, der blev skoletrætte og først senere i livet har fundet motivationen og overskuddet til at tage en uddannelse.

Den danske velfærdsmodel handler grundlæggende om at menneskers fremtidsudsigter ikke skal være afgjort på forhånd. Alle har fortjent muligheden for at udleve deres potentiale, og alle har fortjent en chance til. Derfor handler gymnasieforhandlingerne for mig om, hvordan vi gør endnu flere i stand til at tage en uddannelse og hvordan vi åbner døre i stedet for at lukke dem.

Mønsterbrydere, dem der klarer sig selvom de havde så meget imod sig, skal ikke bare været noget vi ser i film eller i fjernsynet. Vi skal bryde mønstrene i den virkelige verden, og derfor skal vi have mønsterbrydernes reform af de gymnasiale uddannelser.

Glem alt om Hollywood og X-factor – de ægte mønsterbrydere skaber vi i det danske uddannelsessystem.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • portraet.jpg
    Debat

    Hvis vi skal øge afgangskravet på stx, hhx og htx…

  • Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Karakterkrav på stx

  • IMG_1147.jpeg
    Debat

    VUC og andre hf-skoler er en løsning – ikke en rest, der bare skal lukkes

  • Debat

    Grønt iværksætteri motiverer HF-elever til at lære naturvidenskab

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater