
Mener alle listerne i GL’s hovedbestyrelse det samme?
Det spørgsmål er jeg ofte blevet stillet, når snakken fx på GL-skolemøder er faldet på hovedbestyrelsens lister. Diskussionen er naturligvis relevant, og der kan aldrig herske tvivl om, at GL som demokratisk og medlemsdrevet forening ”lever” af debat og politiske tilkendegivelser. Det er gennem sådanne diskussioner, at vores beslutninger og strategi bliver kvalificeret.
Spørgsmålet, man imidlertid bør stille sig selv, er, i hvilke fora disse diskussioner bedst finder sted. Naturligt nok forbinder mange i den brede offentlighed fagpolitisk arbejde med, at man superkritisk som interesseorganisation råber HØJT og ”siger fra”!
Det kan føles godt at råbe højt, men som lobbyorganisation er man i et dilemma. GL’s opgave er at sikre indflydelse og forsøge at påvirke de centrale meningsdannere og politikere (og embedsmænd), der har magt på gymnasiets område. I den sammenhæng gør man klogt i at gøre sig grundige strategiske overvejelser om, hvordan man som fagforening maksimerer sin påvirkningskraft – og det er sjældent den, der råber højest, der opnår de bedste resultater.
I de seneste år har vi i hovedbestyrelsen arbejdet med at professionalisere arbejdet i vores forening. I denne proces er vi i hovedbestyrelsen (i hvert fald i store træk) nået til enighed om at nedtone listemodsætninger og undgå at udstille splittelse i offentligheden. Diskussionerne skal som udgangspunkt blive i bestyrelseslokalet, for endemålet for GL er nu engang at skabe bedre forhold for gymnasielærerne (og ikke at dyrke intern splittelse til gavn for alle andre aktører, der søger at præge vores område).
På Liste 3 ser vi lige nu listesystemet som den ”mindst ringe” metode for en politisk styring af organisationen baseret på basis-urafstemning som princip for hovedbestyrelsesvalg. Listerne sikrer nemlig nogle rammer for kvalificeringen af GL’s politiske liv, fx at der opstilles dygtige kandidater til et HB-valg. Vi er dog meget åbne for at tage diskussionen om listernes berettigelse, svagheder og styrker (og jeg har i øvrigt også tidligere forsøgt at facilitere en sådan, synes jeg, ikke helt nem diskussion. Se fx her: https://gymnasieskolen.dk/afskaf-listerne-i-gl/ )
Tiden kalder på, at vi kommer i arbejdstøjet og opprioriterer GL’s strategiske indsats de kommende år.
Regeringens foreslåede ungdomsuddannelsesreform (epx) risikerer at omkalfatre hele ungdomsuddannelsesområdet, og i denne fase er det helt afgørende, at GL bider sig fast i bordet og sikrer maksimal indflydelse – for vores medlemmer generelt og for vores tillidsrepræsentanter som forhandlere og GL-repræsentanter på skolerne. Det skal vi gøre vel vidende, at GL kun har muskler ved at være en del af en større akademikerorganisation (AC), som skal hjælpe os i en vanskelig tid med påtrængende uddannelsespolitiske dilemmaer samt løn- og overenskomstspørgsmål i optakten til en eventuel EPX-reform. Vi vil sikres fair arbejdsforhold: lærerne skal have tiden til at skabe meningsfulde og kvalificerede læringsrelationer til eleverne. Det bliver en hård kamp for GL, men tro mig, vi er på sagen! Hvis en stor reform på uddannelsesområdet skal have en chance for at få succes, skal lærerne med! – sporene skræmmer se fx bare på Folkeskolereformen.
Liste 3 er garant for en fortsættelse af det konstruktive samarbejde i hovedbestyrelsen og en politisk kurs, der søger indflydelsen i det politiske, strategiske lobbyarbejde i den kommende valgperiode.
Jeg håber meget, at det demokratiske ”basis-hovedbestyrelsesvalg” i GL og det hertil hørende listesystem kan føre os gennem de udfordrende tider, vi står i lige nu i vores fagforening. Hvis det skal lykkes, er det imidlertid i mine øjne vigtigt, at den kommende valgkamp til hovedbestyrelsen ikke sander til i letkøbte overbud og urealistiske drømmescenarier, men at den derimod bliver nuanceret, dybdegående og med blik for helhed og reel mulighed for indflydelse – set i lyset af GL’s potentialer og svagheder i det politiske virkelighedsbillede.
Og så er vi tilbage ved tekstens overordnede spørgsmål: mener alle listerne i GL det samme? Selvfølgelig ikke (- helt). I det foregående har jeg skitseret Liste 3’s strategiske position i det politiske arbejde i vores fagforening. Tiden kalder på, at vi kommer i arbejdstøjet og opprioriterer GL’s strategiske indsats de kommende år, hvis vi skal sikre handlekraften og udbygge gymnasielærernes indflydelse i de store uddannelsespolitiske- og økonomiske styrkeprøver, der venter os.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode