Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Epx Kommunikation og it
Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234

Kommunikation og it i en ny virkelighed – dannelse, teknologi og kritisk sans i epx-uddannelsen

15. maj 2025
Skrevet af_
Daniel Vognstrup Perez

Kommunikation og it arbejder ikke kun med tekniske færdigheder, men med udviklingen af elevernes digitale dannelse. Her handler det ikke blot om at kunne anvende digitale værktøjer, men om at kunne vurdere og reflektere over deres betydning i samfundsmæssige og personlige sammenhænge.

Ifølge fagets vejledning (juni 2024) er målet, at eleverne bliver kritiske og bevidste mediebrugere, der kan indgå aktivt og ansvarligt i en digital virkelighed. Det indebærer en bredere forståelse af teknologiens muligheder og begrænsninger, og en evne til at navigere i et kommunikationslandskab præget af kompleksitet, tempo og algoritmisk struktur.

Målgruppebevidsthed og kontekstforståelse
En grundpille i faget er arbejdet med målgrupper og kontekster. Eleverne skal forstå, hvordan forskellige brugeres kultur, medievaner og behov former kommunikationen. Det fremmer ikke alene teknisk eller strategisk kunnen, men også empati og interkulturel forståelse – egenskaber der er afgørende i et samfund, hvor sociale, kulturelle og politiske skel bliver stadig mere tydelige i det digitale rum.

Samtidig lærer eleverne at analysere, hvordan afsendere agerer strategisk i kommunikationssituationer, og hvordan forskellige medier og formater ændrer betingelserne for ytring, indflydelse og dialog.

Kildekritik og informationskompetence
Kommunikation og it bidrager i høj grad til elevernes evne til at vurdere information kritisk. I en tid præget af automatiserede informationsstrømme og AI-genereret indhold er kildekritik, datasensitivitet og forståelse for medieetik centrale kompetencer.

Eleverne arbejder med informationsindsamling, datadreven analyse og brugerinvolvering – men ikke ukritisk. De lærer at forholde sig aktivt og reflekteret til, hvordan information produceres, spredes og påvirker målgrupper. På den måde bliver faget et vigtigt modspil til en teknologisk udvikling, hvor automatisering og effektivisering ellers kan skygge for den nødvendige eftertanke.

Et fag med dannelsespotentiale
Kommunikation og it er ikke blot et praktisk eller teknisk fag. Det er et dannelsesfag, hvor teknologi kobles med etisk og æstetisk bevidsthed. Eleverne arbejder med sprog, form, design og retorik – men også med spørgsmål om ansvar, retfærdighed og fællesskab.

Kommunikation og it bidrager med en helhedsforståelse, der rækker ud over det tekniske.
Daniel Vognstrup Perez, formand
Den faglige forening for kommunikation og it

I en tid, hvor maskiner i stigende grad kan løse tekniske opgaver og udføre processer, der tidligere krævede menneskelig indgriben, bliver det desto vigtigere at fastholde fokus på det menneskelige blik. Det er ikke udelukkende en forståelse for teknikkens indre virkemåde, der kommer til at være det mest afgørende – men evnen til at stille spørgsmål til teknologiens rolle, konsekvenser og retning.

Det er her, faget kommunikation og it har sin styrke: som et sted, hvor teknologisk forståelse møder etisk stillingtagen, og hvor eleverne lærer at vurdere, anvende og diskutere digitale værktøjer med et bevidst forhold til både form, indhold og samfundsmæssig kontekst.

En nødvendig medspiller i epx
Hvis epx-uddannelsen skal realisere sit potentiale som en fremtidsorienteret og dannelsesorienteret uddannelse, er det afgørende at inddrage fag, der både favner teknologi og menneske.

Kommunikation og it bidrager med en helhedsforståelse, der rækker ud over det tekniske, og som rummer de refleksive, etiske og æstetiske perspektiver, som netop EPX ønsker at fremme. Det gør faget til en naturlig og nødvendig del af den nye virkelighed, vi er på vej ind i.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bevar det, der virker

  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Nej tak til flere megainstitutioner

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Mener alle listerne i GL’s hovedbestyrelse det samme?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater