Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Almendannelse Hf
picture-3997-1461243611.jpg

Jeg ønsker ikke en ny generation af konkurrencestatens fodsoldater

21. april 2016
Skrevet af_
Jacob Mark
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg ønsker ikke, at fremtidens unge bliver uddannet til at være en ny generation af konkurrencestatens fodsoldater. Ej heller at de har fået 12 i alle fag. Ej heller at de som 18-årige bliver specialister i naturvidenskab, hvis de samtidig mangler dannelse og kreativitet. Jeg ønsker idemagere. Samfundsforandrere. Hele mennesker. Sociale mennesker. Glade mennesker. Kreative mennesker. Frie mennesker.

Det får vi ikke, hvis vi gør gymnasierne til mini-universiteter. Det får vi ikke, hvis vi devaluerer dannelsesfag som religion, historie og oldtidskundskab.
Det får vi ikke, hvis vi fjerner de praktisk/musiske fag. Gymnasierne skal være alment dannende, studieforberedende og institutioner, der skaber mønsterbrydere.

Den almene dannelse er truet
Med Regeringens gymnasieudspil lægger et politisk flertal op til at sætte øget fokus på karakter, test og mål. Den almene dannelse skal erstattes af ministerievalgte kompetencer. Eleverne skal have ringere mulighed for at vælge kreative fag. Og historie, religion og oldtidskundskab nedlægges som selvstændige fag.

SF vil trække forhandlingerne en anden vej. SF ønsker fortsat, at historie, oldtidskundskab og religion skal være selvstændige fag på gymnasierne. SF ønsker fortsat at historie skal være et B-niveaufag på HF. SF mener fortsat, at der er brug for litteraturundervisning og fremme af elevernes sprogforståelse. Og så vil vi ikke erstatte dannelsesbegrebet med et anvendelsesfokuseret kompetencebegreb.

En almen dannelse sikrer, at det unge mennesker forstår at indgå i det omgivende samfund. At de forstår at forholde sig til de mennesker de omgås med. At de forstår at reflektere og respektere. At de forstår at forstå.

SF har tillid til gymnasierne
Regeringen lægger også op til at lave flere nationale mål. Det lyder jo meget uskyldigt, hvis det ikke var fordi, vi er blevet klog af de erfaringer, vi har gjort os af implementeringen af folkeskolereformen.

I udspillet til gymnasiereformen står der, at man fra ministeriets side vil følge op på konkrete resultatmål. De konkrete resultatmål bliver fastsat efter redegørelse fra to ekspertudvalg. Der skal evalueres på gymnasierne årligt. Der skal føres statslige kvalitetstilsyn, og man vil lave gymnasieranglister.

Det er simpelthen én stor mistillidserklæring til gymnasierne. Lad os nu stole på, at institutionerne faktisk selv arbejder med at fremme elevernes læring og trivsel. Lad os stole på, at den undervisning som kommer fra langtuddannede undervisere er god nok. I stedet for at styre gymnasierne, skal vi sætte dem fri.

Frihed, tillid, faglighed og dannelse. Og så en målrettet indsats på at mindske betydningen af elevernes sociale baggrund. Det er min ideologi. Det kæmper SF for.
 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et forsvar for naturgeografien

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Kåre Blinkenberg- sorthvid_0
    Debat Uddannelsespolitik

    Reparer HF i 2022

  • Morten Sestoft sh
    Debat Undervisning

    “Start med at snakke med ham”

  • PeterHall
    Uddannelsespolitik

    Mon ministeren på et tidspunkt vil interessere sig lidt for HF-eleverne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater