Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Almendannelse
Tue-foto-aspect-ratio-348-234

Vi skylder de unge mere end en god karakter

11. juni 2025
Skrevet af_
Tue Jacobsen

“Får du ikke penge for det?” Spørgsmålet kom fra en klassekammerat i gymnasiet, da jeg forklarede, at jeg brugte min fritid på at arrangere sommerlejre, diskutere vedtægter og sidde i møder som frivillig. Hun havde aldrig mødt nogen, der gjorde noget for andre uden at få noget igen. Hvis vi ikke passer på, bliver de fleste som hende. Og det er skidt for Danmark.

Jeg har selv siddet i omklædningsrummet som fodboldspiller, siddet omkring bålet som spejder og svømmet baner i klubben, hvor min farfar er kasserer, og min grandonkel er formand. Jeg er blevet taget imod med åbne arme i en bueskytteforening og har brugt min ungdom på at debattere for klima og lighed i DSU. Alt det har gjort mig og titusindvis af andre danske unge til dem, som de er i dag.

Men det, som burde være en gave til flere unge, er ved at blive et privilegie for de få.

For at være aktiv og frivillig i en forening betyder, at du skal være halvt revisor, halvt jurist og fuldtidsekspert i tilskudsregler, GDPR og kommunale portaler.

Det rammer især unge frivillige. Dem, der brænder for en idræt, en idé eller et fællesskab, men som bliver mødt af et uddannelsessystem, der står klar til at registrere fravær fra første minut – uanset årsag – og kvote 2-ordninger, der prioriterer udlandsophold over foreningsansvar.

Det er skidt, for de danske foreninger og fællesskaber er modgiften til ensomhed og mistrivsel. Der, hvor reelle fællesskaber erstatter algoritmer, og hvor politisk deltagelse læres. Løsningen er ikke mere skærmtid eller endnu en app. Løsningen er det gode, gamle, danske, dannende foreningsliv. Men vi har desperat brug for at modernisere rammerne.

Foreningslivet skal styrkes på tre afgørende områder:

Vi skal sikre, at ingen børn og unge udelukkes fra fællesskaber, bare fordi økonomien derhjemme er presset. Fritidspasordninger, som dækker kontingenter og udstyr, virker. Og de skal udbredes nationalt.

For det andet kan politisk dannelse af unge ikke ske uden unge. Men alt for ofte nægtes foreninger som DSU, KU og VU adgang til gymnasier og erhvervsskoler. Demokratiet er ikke en selvfølge. Det skal plejes og forsvares – især i en tid, hvor misinformation og digitale ekkokamre præger unges digitale virkelighed. Regeringen skal sikre, at adgangen for foreninger til ungdomsuddannelserne bliver lovfæstet.

Vi skal indføre fraværsdispensation for unge, der deltager i dokumenteret foreningsarbejde. Hvis vi giver elitesportsudøvere fri, må vi også kunne give det til dem, der kæmper for klima, lighed eller lokale fællesskaber.

Hvis vi tør give plads, vil de unge tage den.
Tue Jacobsen, vikar
Herlev Byskole

Det kræver mod at tro på fællesskab i en tid, hvor individet er blevet målestok for alt. Men vi har gjort det før. Vi byggede andelsbevægelsen, højskolerne, idrætsforeningerne og folkestyret på ideen om, at man vokser som menneske, når man tager ansvar – ikke bare for sig selv, men for andre. Det kan vi gøre igen.

Hvis vi tør give plads, vil de unge tage den. Ikke for at få noget – men for at give noget tilbage.

Og måske er det netop det, vi har allermest brug for lige nu. Og det betaler sig i længden.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et forsvar for naturgeografien

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Marie-Sinius-Clause-aspect-ratio-348-234

    Et forsvar for naturgeografien

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Videnskabsteori = almendannelse

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater