Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Fremmedsprog
2_2658_SH-Kopi.jpg

Hvorfor må man ikke kede eleverne?

9. november 2023
Skrevet af_
Dorthe Schmittroth Madsen

Det er altid lærerens skyld, siger eleverne. Derfor lærer vi ikke noget og derfor gider elever fra folkeskolen heller ikke at lære fremmedsprog, når de kommer i gymnasiet. Det er i hvert i fald konklusionen i en ny stor undersøgelse lavet af Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF.

Læs: Undervisningen får elever til at miste lysten til at lære sprog

Udfordringen ligger ikke hos dem, men er altså at finde i lærerens undervisning. Eleverne har ifølge undersøgelsen angiveligt lyst til at lære sprog, men når de kommer videre i uddannelsessystemet – typisk på gymnasiet, ja så mister de lysten.

Rapporten bygger på semistrukturerede interviews med ca. 1000 elever fra hhv. folkeskolen og gymnasiet, om hvordan deres motivation er for at lære fremmedsprog. Konklusionen er klar: Lysten er der og eleverne ved, at sprog er vigtigt, men så snart der stilles faglige udfordringer, så falder elevernes interesse.

Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg som tysklærer har måtte lægge ører til, at eleverne synes tysk er svært og de derfor slet ikke magter at beskæftige sig med det. De stejler, før de overhovedet begynder at beskæftige sig med sproget. Men det er en dårlig undskyldning. Eleverne fraskriver eget ansvar for egen læring ved at sige, vi beskæftiger os ikke med det, fordi tysk er svært. Og det er jo i virkeligheden ikke en indstilling, som kun gælder tysk, men en tilgang, som mange elever kommer med, når de begynder på gymnasiet.

Eleverne virker forkælede og forventer, at man som underviser i hver time skal trylle en hvid kanin frem. Skal vi ikke lave noget sjovt, spøger de. Men at gå i skole er ikke altid sjovt. Undervisningen indeholder også en masse ”rugbrødsarbejde”, som man død pine også skal lære. Samtidig er det jo nærmest blevet ein Unding at kede eleverne med læsningen, oversættelse eller grammatiske opgaver. Men hvordan skal man lære et sprog, hvis man ikke også læser, oversætter og øver, at man på tysk i modsætning til dansk, rent faktisk kan se på sproget, hvem der gør noget. Det hedder ”Du gehst” på tysk, hvorimod man på dansk ikke kan se, hvem der går, da man siger, ”jeg går, du går” osv.

Som underviser kan man kun trække dem hen til truget. Drikke må de selv.
Dorthe Schmittroth Madsen, cand.mag i tysk, historie og filosofi

Eleverne har mistet evnen til at sidde ned og koncentrere sig mere end 5 minutter. Og nej deres manglende koncentrationen skyldes ikke, at de konstant bliver forstyrret af mobiltelefoner, men at de har mistet evnen til at gå i skole. Det er som om, de slet ikke forstår, at det er dem, som skal arbejde.

Forleden dag skulle jeg undervise min klasse ud fra en fysisk bog. Det var et bevidst valg og bibliotekaren blev så glad over, at bøgerne kom i brug. Eleverne derimod synes, det er træls, for bogen findes ikke digitalt, hvilket betyder, at de selv skal oversætte teksten og ikke lade Google Translate gøre det. Klassen havde mundtligt og skriftligt fået at vide, de skulle have bogen med. Da timen begyndte, sad nogle elever alligevel uden deres bog, for den havde de ikke lige fået hentet. Må vi hente den nu, spurgte de? Nej, sagde jeg, timen er gået i gang. Du må tage ansvar for egen læring og hente din bog i pausen! Af en eller anden grund syntes eleverne, at det var lidt sjovt sagt og drillede hinanden med det bagefter. De vidste jo godt, at de selv havde glemt at slå hjernen til.

Jeg behøver ikke at nævne, hvor katastrofalt stor en mangel, der er på tysklærere, for at understrege rapportens konklusion. Vi mister elevernes sproglige interesse undervejs i undervisningssystemet, og derfor er vi slet ikke i nærheden af at få uddannet tysklærere nok. Den sproglige fødekæde er brudt, og Danmarks eksporterhverv er endda begyndt at se prisen på det. Men det skyldes åbenbart undervisningen og ikke, at vi har lært eleverne at give op, når noget bliver for svært eller for kedeligt. Som underviser kan man kun trække dem hen til truget. Drikke må de selv.

Dorthe Schmittroth Madsen

Cand.mag i tysk, historie og filosofi

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Ane Bøiehøj siger:
    10. november 2023 kl. 11:21

    Hej, jeg er så enig!!!

    Log ind for at svare
  2. Dorthe Schmittroth Madsen siger:
    10. november 2023 kl. 11:25

    Tak
    Dbh Dorthe

    Log ind for at svare
  3. Kresten Bremer siger:
    11. november 2023 kl. 15:46

    Deri kan man vel kun være helt enig!

    Log ind for at svare
  4. Dorthe Schmittroth Madsen siger:
    13. november 2023 kl. 21:29

    Danke schön
    DBH Dorthe

    Log ind for at svare
  5. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • No image
    Debat

    Sprog er nøglen til verden

  • Mette-Skovgaard-Andersen-NCFF-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Invitation til dialog om, hvordan vi i fællesskab kan få sprogglæden endnu mere frem

  • 1.png
    Debat

    Kommentar til GL’s sprogpolitik og udkast til nye studieretninger i gymnasiet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater