Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat

Hvor var Gymnasieskolen da lærere brød sammen på Københavns Åbne Gymnasium?

1. november 2022
Skrevet af_
Nikolaj Kejser

Efter at have læst Berlingskes debatinterview med to gymnasielærere fra mandag den 24. oktober, om de langvarige, virkelig dårlige arbejdsbetingelser og en meget kritisabel ledelse på Københavns Åbne Gymnasium, undrer det mig hvorfor Gymnasieskolen ikke har haft skarpt fokus på det.

Det er trods alt virkelig forfærdelige arbejdsbetingelser! Der var trusler mod lærerne fra eleverog forældre, visse blev ramt af plasticflasker eller andet, der var truende og meget forstyrrende adfærd med råb på tværs af klassen og en storm af protester når læreren forsøgte at lave indgreb. Især kvindelige lærere blev udsat for respektløshed og provokationer. Problemerne kom især fra en bestemt elevgruppe: de tosprogede. Rektor Nynne Afzelius tager tydeligvis ikke problemerne alvorligt.

Gymnasieskolen er normalt virkelig god til at kaste lys på steder der ikke behandler gymnasielærerne fair. Når nu problemerne har været så særdeles massive og langvarige på dette sted, hvorfor skete det så ikke denne gang?

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Morten Jest siger:
    1. november 2022 kl. 15:39

    Gymnasieskolen er i fuld gang med at følge op på sagen.
    For det første kendte hverken vi eller GL til den, da ingen havde henvendt sig.
    For det andet kan vi ikke bare viderebringe Berlingskes påstande uden at efterprøve dem. For eksempel kan skolens tillidsrepræsentant ikke genkende det billede, artiklen i Berlingske tegner (og som jo har et klart politisk formål ift. elevfordelingsaftalen, ej at forglemme).
    Når det så er sagt, tager vi selvfølgelig sådanne udsagn fra lærere alvorligt, når vi får kendskab til dem, ligesom der er en række problemstillinger i forlængelse af denne sag, som i virkeligheden handler om meget mere end elevfordeling. Noget af det vil redaktionen således kaste nærmere lys på den kommende tid – det er fx emner som ytringsfrihed, uddannelsesparathed, taxameter og dets konsekvenser for systemet.

    Morten Jest, chefredaktør

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Iben-Lehmann-Rasmussen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os respektere forskellene mellem stx og htx

  • Lise-sorthvid-kopi_1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Pisa etnisk – hvordan kommer vi videre?

  • No image
    Debat

    Når rimeligheden har en grænse 

  • Debat

    Jeg ser problemer ved “at lade elevernes individuelle behov bane vejen for læringen”

  • Lone-2.jpg
    Debat

    Ungesynet i gymnasieskolen mangler en pædagogisk opgradering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater