Hvor var Gymnasieskolen da lærere brød sammen på Københavns Åbne Gymnasium?
Efter at have læst Berlingskes debatinterview med to gymnasielærere fra mandag den 24. oktober, om de langvarige, virkelig dårlige arbejdsbetingelser og en meget kritisabel ledelse på Københavns Åbne Gymnasium, undrer det mig hvorfor Gymnasieskolen ikke har haft skarpt fokus på det.
Det er trods alt virkelig forfærdelige arbejdsbetingelser! Der var trusler mod lærerne fra eleverog forældre, visse blev ramt af plasticflasker eller andet, der var truende og meget forstyrrende adfærd med råb på tværs af klassen og en storm af protester når læreren forsøgte at lave indgreb. Især kvindelige lærere blev udsat for respektløshed og provokationer. Problemerne kom især fra en bestemt elevgruppe: de tosprogede. Rektor Nynne Afzelius tager tydeligvis ikke problemerne alvorligt.
Gymnasieskolen er normalt virkelig god til at kaste lys på steder der ikke behandler gymnasielærerne fair. Når nu problemerne har været så særdeles massive og langvarige på dette sted, hvorfor skete det så ikke denne gang?
Kommentar til indlægget
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Gymnasieskolen er i fuld gang med at følge op på sagen.
For det første kendte hverken vi eller GL til den, da ingen havde henvendt sig.
For det andet kan vi ikke bare viderebringe Berlingskes påstande uden at efterprøve dem. For eksempel kan skolens tillidsrepræsentant ikke genkende det billede, artiklen i Berlingske tegner (og som jo har et klart politisk formål ift. elevfordelingsaftalen, ej at forglemme).
Når det så er sagt, tager vi selvfølgelig sådanne udsagn fra lærere alvorligt, når vi får kendskab til dem, ligesom der er en række problemstillinger i forlængelse af denne sag, som i virkeligheden handler om meget mere end elevfordeling. Noget af det vil redaktionen således kaste nærmere lys på den kommende tid – det er fx emner som ytringsfrihed, uddannelsesparathed, taxameter og dets konsekvenser for systemet.
Morten Jest, chefredaktør