Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Lokalløn Løn
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Fokus på erhvervsgymnasierne

7. november 2023
Skrevet af_
Stine Wolff

GL’s tillidsrepræsentanter  (TR) på erhvervsgymnasierne kæmper en brav kamp for løn og arbejdsvilkår på erhvervsgymnasierne. I uge 43 havde jeg den fornøjelse at deltage i det halvårlige seminar for TR på erhvervsgymnasier, hvor temaet især var lokalløn, og jeg oplevede både stor energi og kampgejst.

Man kan måske synes, at der er mange andre kampe end løn, der umiddelbart er vigtigere på en skole, men lønnen skal selvfølgelig følge med – lokalløn SKAL udmøntes og er en overenskomstfastsat del af vores løn, uanset hvilken type gymnasium vi arbejder på! At mange erhvervsgymnasier så er del af større organisationer med en direktør, der er over rektor, gør kun de lokale lønforhandlinger endnu vanskeligere, da der kan være langt til toppen, og TR og lokal ledelse skal forhandle ud fra et beløb og nogle kriterier, som TR kan have meget svært ved at have haft indflydelse på. Jeg arbejder selv på NEXT og ved, hvilket stort stykke arbejde vores TR’er på de forskellige afdelinger yder i dialogen med både den lokale og centrale ledelse.

I GL har vi nyligt fået lavet en undersøgelse blandt vores medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne. Undersøgelsen skulle afdække deres muligheder for indflydelse og medarbejderrepræsentanternes behov for understøttelse fra GL. Medarbejderrepræsentanternes mulighed for at få indflydelse i bestyrelsen viser to i denne sammenhæng interessante ting: den laveste vurdering af indflydelsen blandt skoleformer findes på erhvervsskolerne og den laveste vurdering af indflydelse i forhold til skolestørrelse findes på store skoler med over 1200 elever.

En del erhvervsgymnasier er del af store fusioner og er således ramt af begge ovenstående. At vi på erhvervsgymnasierne ligeledes har bestyrelser som hovedsageligt består af folk, som ikke er skolefolk, og som derfor kan have lidt andre prioriteter ift. undervisning og skolekultur, gør jo ikke tingene nemmere.

TR'er er udsat for både usynliggørelse og tilbageholdelse af information.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og GL’s uddannelsesudvalg

I toget hjem efter seminaret fulgtes jeg med to tillidsrepræsentanter. Her blev jeg både chokeret og imponeret, da jeg hørte, hvordan de kæmper, og hvordan de er udsat for både usynliggørelse og tilbageholdelse af information. Noget som jeg vil kalde deciderede herskerteknikker. Ikke desto mindre havde begge ild i øjnene og kort i ærmet, og jeg blev fuld af fortrøstning, men også af indignation. GL’s medlemmer på det erhvervsgymnasiale område udgør kun 17%, men så meget desto vigtigere er det, at vi ikke glemmer, at vi til stadighed er en attraktiv fagforening, og at fokus holdes på, at vi ikke skal have (endnu) ringere vilkår end andre.

I GL’s hovedbestyrelse vil vi selvfølgelig fortsat arbejde for en samlet fagforening med lige vilkår for alle.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • CV-foto-2025.jpg
    Debat

    Den forbandede sommerferie

  • Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvorfor GL?

  • Gitte-Husted-Madsen-billede-.jpg
    Debat

    Arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv

  • 1638546111666.jpg
    Debat

    GL’s lønprojekt må ikke blive en sovepude

  • 5-1-Jesper-Simony-Breining.jpg
    Debat

    Til OK24 skal vi turde tage kampen for ligestilling mellem gymnasieformerne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater