Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Lokalløn Løn
dorthe_madsen-68-Edit-aspect-ratio-348-234

Erhvervsgymnasier driver rovdrift på deres elever og lærere

21. oktober 2025
Skrevet af_
Dorthe Schmittroth Madsen

Anders Frikke, formand for GL, har ret, når han problematiserer, at erhvervsskoler samlet set bruger færre penge til gymnasial undervisning end det almene gymnasium.

Tallene taler sådan set for sig selv, når erhvervsskolerne brugte 95 procent af undervisningstaxameteret i årene 2022 og 2023 mod de 100 procent, som det almene gymnasium brugte.

Provokerende er det derfor, når formanden for Danske Erhvervsskoler og -gymnasier Allan Kortnum, affejer Frikkes kritik med at sige, at det er et ”politisk ideologisk ærinde, GL retter mod erhvervsskolerne, mere end en egentlig faktabaseret tilgang.”

Det er sandt, at man kan forstå ordet “bøsse” på to forskellige måder, men det forholder sig anderledes med tal. Enten bruger man 95 procent, eller så bruger man 100. Vi andre, bortset fra Kortnum, kalder det for aksiomatisk viden.

Men hvis undersøgelser baseret på tal volder problemer, så vil jeg gerne spæde til med en lille fortælling fra livet som tysklærer på hhx overfor stx.

Jeg havde nær mistet lysten til at være tysklærer. Sproget, som altid har været ved min side, var lige pludselig også blevet til mit hadefag. Følelsen af at være en undervisningsslave, der talte for døve øren og slet ikke trængte igennem med min lidenskab, blev til sådan et drænende sort hul inde i mig. Og hullet sugede livet ud af mig og fratog mig min lidenskab, drivkraft og mit anker. Mit professionsvalg var lige pludseligt blevet til jordens mest utaknemmelige job.

Når jeg stod i klassen med 36 elever på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, hvor Allan Kortnum er direktør, kunne det tage mig op til 10 minutter at føre fravær. Og de næste 10 minutter gik med at gøre timens opgave relevant. For hvorfor skulle man dog af alle steder have tysk på et erhvervsgymnasium, brokkede eleverne sig?

Selv var jeg gået til opgaven med stor interesse, da man som tysklærer netop på et erhvervsgymnasium har mulighed for at gøre faget meget mere praksisorienteret, end på stx. Som tysklærer har man mange flere muligheder for at bruge cases fra erhvervslivet og inddrage dem i undervisningen, hvilket gør faget mere relevant. Det, synes jeg stadigvæk, er erhvervsgymnasiet store force, set med en tysklærers briller på. Den helt store udfordring er, at man som lærer ikke bliver behandlet særlig godt på et erhvervsgymnasium i modsætning til de arbejdsvilkår, du møder på det almene gymnasium.

Efter et par måneders ansættelse på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasium nærmede timefagfordelingen sig for kommende skoleår, og jeg fik tildelt et 1.g-hold. Da jeg mødte klassen, sad der 34 elever i den. Yderlige 3 kom til. Pludselig var vi 37. Jeg rettede henvendelse til min tillidsrepræsentant (TR), som undrede sig over, at skolen var begyndt at lave så store klasser, for det var ikke første gang. I mit team spurgte jeg mig lidt frem. En kollega pjattede og mente: “Dorthe det er skam ingenting – jeg har haft en klasse med 39 til international økonomi”. Okay, tænkte jeg – så ved jeg hvor min plads er.

Jeg bad ledelsen om at finde et større lokale, da der ikke var plads til mine elever. Nu tog det lige pludselig 15 minutter at føre fravær, og jeg kendte næsten ingen af eleverne. I timerne kom jeg aldrig i kontakt med dem alle sammen. Jeg opfordrede eleverne til at få deres forældre til at klage. Mig ville ledelsen ikke lytte til. Det handlede alt sammen om økonomi. Selv skrev jeg om den grelle oplevelse i Politiken.

Min forberedelsesfaktor på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier var 1-1, samtidig med at jeg fik afleveringer, der svarede til to klasser, men fra ét tyskhold. Dertil kom, at man på Herningsholm først indenfor de sidste 3-5 år var begyndt at give medarbejderne mulighed for – efter en heroisk indsats fra tillidsrepræsentanten fra GL – at søge om funktions- og kvalifikationstillæg. Skolen var bagud på den front.

Som tysklærer efterlyste jeg efter- og videreuddannelseskurser for faggruppen. Vi kunne komme på FIP, sagde min uddannelsesleder. Nå ja, hvem kan ikke det? Mens jeg var HHX-lærer prøvede jeg at få et samarbejde op at stå med Virksomhedskommunikation i tysk på Aarhus Universitet. Det blev syltet. Personalet fra AU skulle selv sørge for at komme til skolen. Der var ikke meget at rutte med, var beskeden, og kalenderen var også fyldt. Vigtigere var, at der var afsat tid og ressourcer til, at Kortnum kunne sidde på første række og lade sig fotografere, når nu Andreas Mogensen mod honorar kom til skolen, frem for at bruge penge på den daglige undervsining.

Umiddelbart tænker jeg som tysklærer, at mit tiltag med at få AU til skolen, heller ikke gav så meget på sociale medier, som da Herningsholm for nogle unger siden inviterede Annie Matthisen (V), sammen med SVMdanmarks formand Niels Techen til skolen for at promovere, hvor vigtigt det er, at eleverne kan tale tysk. Der ligger nemlig et stort potentiale i det tyske marked! Hovsa – det var pudsigt. Efter mødet har Mattias Tesfaye (S) underskrevet den såkaldte Herning-erklæring, der sætter retning for det europæiske samarbejde om erhvervsuddannelserne i perioden 2026-2030. PR er vigtigere end alt andet.

Eleverne er dermed 'cash cows', der sørger for, at erhvervsuddannelserne får tilført ’tilstrækkelige’ ressourcer.
Dorthe Schmittroth Madsen
Cand.mag i tysk, historie og filosofi

Det er en skændsel, at man ikke bruger alle pengene fra undervisningstaxameteret på hhx-elever. Pengene skal gå til dem og underviserne. Men Herningsholm er et konglomerat, hvor de penge, som eleverne på hhx får tildelt, også bliver brugt på andre ting end dem. Eleverne er dermed ‘cash cows’, der sørger for, at erhvervsuddannelserne får tilført ’tilstrækkelige’ ressourcer.

Herningsholm står dog ikke alene. I min hjemby Vejle er Campus Vejle opbygget på samme måde. Ad omveje ved jeg, at forberedelsesfaktoren er 1,2 for de ansatte.

Jyllands-Posten har i disse dage en fremragende serie med fokus på danskernes løn. Gymnasierne er selvejede og – desværre – styret af en lokal forankret bestyrelse. Derfor er gymnasierne i Danmark utrolige forskellige. Ønskescenariet ville være, hvis vi kunne få ansatte til at fortælle om deres arbejdsforhold på de forskellige skoler. Desværre er alt for mange bange for at sige noget og blande sig i debatten. Dermed er de ansatte på erhversgymnasierne på paradoksal vis, selv med til at holde deres løn og arbejdsvilkår nede, fordi de ikke højt siger: På stx gør man sådan, hvorfor bliver vi ikke behandlet på samme måde?

Efter min ansættelse på Herningsholm blev jeg ansat på Tønder Gymnasium, hvor jeg blandt andet fik et A-hold i tysk med 9 elever. Det var sårheling for mit blødende tyskhjerte. Allerede inden jeg begyndte, spurgte faggruppen, om jeg ikke vil med til en faggruppedag i tysk. Projektet var ganske vist delvist finansieret af Region Syddamark, men alligevel har det stor signalværdi, når ens arbejdsgiver investerer i en. Hhx i Tønder deltog også. Og der er som sagt stor forskel på gymnasierne.

Men uanset om man er lærer på hhx eller stx, så er og har lærerne altid været skolens maskinrum. Hvis ikke de fungerer eller bliver anerkendt for deres arbejde, så bliver undervisningen også derefter. Skolen mister derfor kvalitet og retning, da vi mister dygtige medarbejdere til andre sektorer. Og de, der er tilbage, bliver zombier uden undervisningsglæde.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Anne Sophie Huus Pedersen siger:
    22. oktober 2025 kl. 8:56

    Hej Dorthe.
    Tak for dit indlæg. Som du også selv påpeger, er der stor forskel på erhvervsgymnasierne, ligesom der også er almene gymnasier med en meget lav forberedelsesfaktor og ringe udmøntning af lokalløn, men vi er i GL selvfølgelig bekendte med forholdene på den omtalte skole, hvor formanden for DEG-Ls bestyrelse er direktør. Tallene er baseret på skolernes egne indmeldinger til ministeriet, ligesom A4s journalist også har faktatjekket dem, så vi stiller os uforstående over for Kortnums argumenter. Vi ønsker faktisk at tage dialogen på et oplyst grundlag.
    Når vi i formandskabet er gået ind i debatten om den generelt ringere anvendelse af midler til undervisningen på erhvervsgymnasierne og den ringere udmøntning af lokalløn, handler det ikke kun om de treårige gymnasiale uddannelser, hvor vi som sektor skal kunne levere en ensartet høj kvalitet i undervisningen, men også om den kommende uddannelsesreform. Vi ønsker, at EPX kommer godt fra start, og at der bliver skabt attraktive vilkår for både lærerne og eleverne, som skal undervise der. Her skræmmer sporene, når vi kigger på erhvervsskolernes måde at prioritere midler til gymnasial undervisning.
    Du har med dit indlæg illustreret, hvordan det opleves at praktisere, når der er alt for mange elever i klassen og alt for få ressourcer til at løse opgaven, og det er et vigtigt perspektiv i debatten.
    Mvh Anne Sophie Huus Pedersen.

    Log ind for at svare
  2. Dorthe Schmittroth Madsen siger:
    22. oktober 2025 kl. 9:24

    Kære Anne
    tak for din besked.

    Der er forskel på skolerne internt både på HHX og STX.
    Jeg var faktisk rigtig nysgerrig på at se, hvordan jeg kunne nå eleverne i tyskundervisningen på HHX, fremfor STX.
    Men jeg endte med en følelse af afmagt og frustration overfor mit eget fag, og for eleverne. Jeg blev så dårlig en lærer, fordi det bare var den vildeste pølsefabrik, hvor man ikke investerede i undervisningen eller underviserne – hvis ikke lige det havde noget med Klima og Skills at gøre.
    TR, fra Gl gør det godt. Men jeg bliver nødt til at sige, hvis man ønsker forandringer, så bliver man nødt til at ytre sig.
    Det er ikke en holdbar løsning, at folk bare skifter arbejdsplads, fordi de ikke kan lide lugten i bageriet – så sker der jo ikke noget.
    God kamp –

    Log ind for at svare
  3. Anne Sophie Huus Pedersen siger:
    22. oktober 2025 kl. 10:38

    Hej Dorthe.
    Jeg er meget enig. Det er ikke ny viden, og det er vigtigt, at lærerne ude på skolen står sammen om at råbe op, hvis der er problemer. Det oplever vi nu også, at vores medlemmer er gode til.
    Som debatten meget godt illustrerer, kan det på de store erhvervsskoler, hvor direktionen oftest ikke har undervisningskompetence i gymnasiale fag eller daglig gang på gymnasieafdelingerne, være sin sag.
    Pilen peger i dén grad også på bestyrelserne, som skal have de rigtige kompetencer og stille krav til ledelserne om at levere kvalitet og skabe attraktive arbejdspladser. Det hjælper heller ikke, at man med selvejet konkurrenceudsætter skolerne, og det kan være svært at rejse debatten lokalt, hvis man fx er på et teknisk gymnasium, hvor det kniber med at tiltrække elever.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte-Husted-Madsen-billede-.jpg
    Debat

    Arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv

  • 5-1-Jesper-Simony-Breining.jpg
    Debat

    Til OK24 skal vi turde tage kampen for ligestilling mellem gymnasieformerne

  • fullsizeoutput_37b-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lønstigning på vej!

  • CV-foto-2025.jpg
    Debat

    Den forbandede sommerferie

  • Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvorfor GL?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater