Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Løn
fullsizeoutput_37b-scaled-aspect-ratio-348-234

Lønstigning på vej!

8. oktober 2025
Skrevet af_
Poul Dalgaard Jensen

Den er god nok – med novemberlønnen oplever vi statsansatte for en gang skyld en uforudset lønstigning på 200-400 kroner om måneden efter skat, alt efter lønniveau.

Umiddelbart kan det virke besynderligt, at der finder en ekstraordinær udmøntning i november sted, så tæt på den ordinære lidt skuffende regulering, der skete i april 2025.

Den samlede novemberudmøntning på 1,31% består af hhv. de 0,2% fastsat i OK24-forliget og så ekstra 1,11% i form af en ligeledes aftalt, men noget overset ”Ultimo-forhandling”.

Forklaringen er, at buddet på udviklingen i det private i den 2-årige overenskomstperiode og den deraf følgende spillover-effekt på de offentlige sektorer i 2024 var ekstraordinært udfordret i lyset af en meget usikker prognose på samfundsøkonomiens udvikling, herunder løn og inflationsforventninger. En usikkerhed, der desuden blev forstørret af, at der per april 2025 var aftalt et skifte i indeksberegningen af lønudviklingen – hvor vi er gået fra brugen af et implicit til et standardberegnet indeks.

Det blev således aftalt, at der ud over de ordinære april-reguleringer skulle finde en ekstra regulering sted, når lønudviklingen til og med 2. kvartal var kendt i form af den såkaldte ”ultimoforhandling”.

Det blev ligeledes aftalt, at den sidste ordinært aftalte novemberstigning på 0,2% var det, der maksimalt umiddelbart kunne nedreguleres, hvis resultatet af ultimoforhandlingerne skulle blive negativ (så havde det samlede resultat for novemberreguleringen altså været 0!) og her skulle en difference i forhold til et eventuelt større negativt forhandlet ultimo-resultat for restens vedkommende i øvrigt først udmøntes i form af et overlap til førstkommende OK26 lønregulering.

Fra vores, dvs. CFU-siden har der helt givet ved de ultimoforhandlinger, der netop skulle udgøre en nulstilling i reguleringen af forholdet mellem det private og staten, været peget på, at statens område havde et reallønsefterslæb i forhold til det private på mere end de 1.11%, når vi kigger 10-15 år tilbage. Her skal vi dog se det som en sejr, at vi overhovedet står med en ultimoforhandlet stigning på 1,11% – reguleringsordningen er noget, vi skal kæmpe for ved hver eneste overenskomstforhandling, og reguleringsopgørelserne for forholdet mellem stat og privat arbejdsmarked er per definition anledning til uenighed og strid mellem parterne og meget langt fra at være eksakt videnskab.

En ekstraordinær lønstigning på 1,1% procent med novemberlønnen redder ikke julen, men den udgør dog en vis genopretning af vores reallønsudvikling.
Poul Dalgaard Jensen, TR, Vestfyns Gymnasium
Medlem af GL's overenskomstudvalg
Link er kopieret
Relaterede artikler
  • dorthe_madsen-68-Edit-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Erhvervsgymnasier driver rovdrift på deres elever og lærere

  • CV-foto-2025.jpg
    Debat

    Den forbandede sommerferie

  • Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvorfor GL?

  • Gitte-Husted-Madsen-billede-.jpg
    Debat

    Arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv

  • 5-1-Jesper-Simony-Breining.jpg
    Debat

    Til OK24 skal vi turde tage kampen for ligestilling mellem gymnasieformerne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater