Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat GL's hovedbestyrelsesvalg Gymnasiereform 2030 Løn
Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234

Hvorfor GL?

10. marts 2025
Skrevet af_
Morten Henriksen

Ovenstående spørgsmål bliver kun mere relevant fremadrettet. Kigger man rundt på det danske arbejdsmarked, er det os, der er de mærkelige, når det kommer til lokalløn. Jeg har ikke hørt om andre akademiske arbejdspladser, som har den samme grad af solidariske, objektive principper som GL’s gængse tilgang til fordeling af lokalløn.

Lad os starte højtflyvende! Sun Tzu skriver i sin berømte bog ”Krigskunsten”: “Kend din fjende og kend dig selv, så vinder du 100 kampe eller mere”. Vi har i denne valgkamp brugt meget krudt på at tale om forskellige trusler for sektoren, ingen nævnt, ingen glemt. Vi har brugt meget få kræfter på at kende os selv. Sun Tzus pointe er, at den, der kun kender sin fjende og ikke sig selv, ikke kan sejre i samme grad som den, der kender begge.

Et af de spørgsmål, vi som travle gymnasielærere bør reflektere over, når der er valg til GL’s hovedbestyrelse, er, hvilken retning GL skal have frem mod den kæmpe reform af sektoren i 2030. Men mange af os bør egentlig starte med det grundlæggende spørgsmål: hvorfor GL? Jeg har sat mig ned en søndag morgen og reflekteret over det, så du, travle gymnasielærer, ikke behøver at gøre det.

Lad os begynde med det vigtigste: GL kæmper for objektive løntrin med en meget lille grad af variation blandt vores kolleger (erhvervsskoler vender vi tilbage til). Det er i princippet i tråd med resten af det akademiske danske arbejdsmarked. Men! Det afgørende punkt, hvor forskellen mellem GL og andre fagforeninger gør sig gældende, er på lokalløn.

På de fleste GL-arbejdspladser vil TR komme med en liste af medarbejdere, der ”ligger lavt” ift. gennemsnitslønnen, og indstiller således dem, der ligger lavest i lønstatistikken til at være først i køen til de lønstigninger, der er er ”råd til”. Jeg er bekendt med, at der er nuancer i dette billede, men jeg vil fastholde beskrivelsen som hovedtendensen – i hvert fald ud fra min erfaring.

Det har den fordel, at lønstigninger tildeles efter et objektivt kriterie. Lønstigninger tildeles således ikke efter mellemlederes anbefalinger eller efter særlige præstationer, der af ledelsen synes vigtige. Vi kan kalde dem modeluner. For hvem gør det bedste stykke arbejde? Det afhænger af øjnene, der ser. Et princip, der kommer alle til gavn, er antagelsen om, at øget anciennitet alt andet lige gør underviseren dygtigere. Det vil mange kalde gammeldags – heriblandt mange af mine venner, der arbejder på en DJØF-overenskomst. Men det er i sin væsentlighed godt, da det sikrer lønstigninger til Loke, såvel som Thor. Det garanterer, at det kan betale sig at dygtiggøre sig til kerneopgaven fremfor at sidde i de rigtige udvalg etc.

Der bliver GL's opgave at gribe fat om nældens rod.
Morten Henriksen, lærer, Randers Statsskole
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 3

Den styrke, der ligger i den solidariske tilgang til fordelingen af lønstigninger, giver et kollegialt fællesskab, hvor vi i høj grad kan rumme hinandens forskelligheder og ikke gør os til dommer over, hvem der er bedst, hvem der retter hurtigst, hvem der giver de højeste karakterer etc. Det er et godt sted, og jeg synes i høj grad, at det er værd at kæmpe for at bevare. Alternativet – at vi bliver ”normaliseret”, tror jeg ikke giver et bedre arbejdsliv for mig som gymnasielærer.

Afslutningsvist kan jeg alligevel ikke lade være med at rette blikket udad. For vores solidaritet er udfordret på erhvervsskolerne og bliver udfordret af de kommende arbejdsforhold på epx. Lokallønsmidlerne, manglen på gennemsigtighed og personale, der er organiseret på forskellige overenskomster, er fællesnævnere for de problemstillinger, der udfordrer den solidariske grundtanke om ”lige løn for lige arbejde”.

Med epx-reformen kommer flere af GL’s medlemmer sandsynligvis på arbejdspladser, hvor flere er organiseret andre steder. Der bliver GL’s opgave efter min mening at gribe fat om nældens rod: 1) Vi skal insistere på at kræve centralt aftalte tillæg i så stort omfang som muligt, men vi gør klogt i at forberede os på, at lokalløn stadig vil findes efter de næste mange overenskomstforhandlinger. 2) Vi skal få de andre organisationer til at se lyspunkterne ved vores måde at tænke på. Det bliver svært ja, men andre løsninger bliver endnu sværere. Kun ved at stå sammen på arbejdspladsen kan fagforeninger fremme personalets løn og arbejdsvilkår til gavn for alle i stedet for kun de udvalgte.

Derfor er GL ikke lige meget. Derfor er GL vigtig, og derfor bør du huske at stemme til valget lige nu!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • CV-foto-2025.jpg
    Debat

    Den forbandede sommerferie

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater