Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Grundforløb

Flere nuancer i grundforløbsdebatten

2. oktober 2023
Skrevet af_
Anders Klarskov Jensen

Det er velkendt, at gymnasiets grundforløb deler vandene. De tre måneder, hvor de nye elever skal klædes på til at træffe et kvalificeret valg af studieretning, er i manges øjne dysfunktionelle. Det skaber simpelthen mistrivsel, lyder det, at skulle starte i en ny klasse to gange, og lærernes arbejdsbelastning bliver skæv. Det er gængse kritikpunkter, og GL er blandt grundforløbets skarpeste modstandere. Fagforeningen har grundforløbets afskaffelse som erklæret mål, ja, har endog haft faciliteret en kampagneaften med henblik på at synliggøre standpunktet i medierne. Navnlig de store fag synes at bakke op om GL’s hårde linje. Er det da ikke tilstrækkeligt, at eleverne bare vælger studieretning direkte fra folkeskolen – eller at de måske nøjes med en form for turbogrundforløb i de første par uger for så at begynde i studieretningsforløbet?

Vi i Klassikerforeningen, som repræsenterer de klassiske fag (latin, græsk og oldtidskundskab), ser med bekymring på den hidtil meget ensidige debat. Kritikpunkterne er valide (ja, det kan være anstrengende for en elev at skulle starte to gange, og ja, lærernes arbejdsbelastning bliver afgjort skæv – spørg enhver latinlærer!) – men debatten må og skal nuanceres.

For det første er det ikke et retvisende billede, at gymnasieeleverne over en bred kam mistrives på grund af de omskiftelige måneder. Vi anerkender fuldt ud, at det opleves som et problem på en række skoler, men det hører også med til billedet, at ganske mange elever faktisk sætter pris på det netværk, de opnår i de første måneder, og som følger dem hele gymnasieforløbet igennem. Det er påvist af følgeforskning efter reformen, at 2. og 3.g-elever ser mere positivt på grundforløbet end ledere og lærere af netop denne grund. En 1.g-elev oplever selvfølgelig store omvæltninger og føler måske af den grund sociale omkostninger forbundet med klasseskiftet. Men er grundforløbet virkelig den store synder, der skaber mistrivsel blandt vores elever, eller er der også andre faktorer i spil?

Vi hilser nuancerne i debatten velkomne og håber, at GL vil være mere kompromissøgende.
Anders Klarskov Jensen & Christel Tvedegaard Lund
Klassikerforeningen 

For det andet er det vigtigt at indse, hvor stor betydning grundforløbet har for gymnasiets fagrække. Det kan de store fag måske nok være ligeglade med. Men mange af de mindre fag er helt afhængige af en ordentlig platform, hvis eleverne skal vælge fagene og studieretningerne. Afskaffes grundforløbet uden videre, kan det få store konsekvenser for disse fags stilling i gymnasiet – det vil betyde større ensretning, mindre nysgerrighed fra start. Og det vil næppe afhjælpe den mistrivsel, som opleves nogle steder.

Førnævnte forskning har også påvist, at eleverne føler sig bedre klædt på til at træffe deres valg med grundforløbet. Det giver dem mulighed for at få afklaret, hvor deres faglige interesser og evner ligger inden for gymnasiet. Hele 38% er hidtil endt med at ændre deres valg af studieretning efter opstart – det er da et tegn på, at grundforløbet virker!

Andre røster i debatten er også begyndt at dukke op. I Gymnasieskolen har en række rektorer meldt klart ud, at grundforløbet er velfungerende hos dem. Nørre Gymnasium har delt deres erfaringer med forhåndstilkendegivelser; her har man eksperimenteret med at oprette foreløbige studieretningsklasser med mulighed for omrokering senere. (Faren her er selvfølgelig, at skolerne vil vælge ikke at tillade omrokering – eller at de mindre studieretninger ikke oprettes fra start, så der ikke er noget at omrokere til.)

Vi hilser nuancerne i debatten velkomne og håber, at GL vil være mere kompromissøgende. Det går ikke at være firkantet, når det gælder noget som følsomt som indretningen af gymnasieforløbet.

Anders Klarskov Jensen & Christel Tvedegaard Lund

Klassikerforeningen

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • helene-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Væk med grundforløbet – men hvad så?

  • Tomas-Kepler-12-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AP skal ikke bare afskaffes

  • FL.JPG
    Debat

    Grundforløbet sætter fingeren på det ømme punkt i studieretningsgymnasiet

  • FL.JPG
    Debat

    Grundforløbet skal frisættes!

  • helene-aspect-ratio-348-234

    Væk med grundforløbet – men hvad så?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater