Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Grundforløb
FL.JPG

Grundforløbet sætter fingeren på det ømme punkt i studieretningsgymnasiet

4. januar 2024
Skrevet af_
Fritz Albrechtsen Long

Grundforløbet skulle kvalificere elevernes valg af studieretning. Sådan var det i hvert fald tænkt. Men nissen flytter med. Og i stedet blotlægger det studieretningsgymnasiets akilleshæl. Nemlig præmissen om at hovedfeltet af 16-årige kan informeres til at træffe rationelle valg. Elevernes prioriteter er dog i sin egen ret både velbegrundede og gennemtænkte. Det er bare ikke Børne- og Undervisningsministeriets ønsker på elevernes vegne, der ligger til grund. Jagten på tryghed, anerkendelse, fællesskaber og drømme trumfer til hver en tid de officielle og velmenende råd om at vælge ud fra evner og interesser.

Mistrivsel. Hvad er årsagerne til det? Sikkert mange – og jeg har ikke recepten på et kvikfix! Men jeg ved, at friheden til at vælge blandt et stort antal muligheder ikke nødvendigvis bidrager positivt, selvom det lyder sådan. Det har for mange en pris i form af ekstra stress, beslutningslammelse og i sidste ende angst. Det er ubehageligt at skulle fravælge, og sæt man fortryder sit valg.

Ok. Godt så. I erkendelse af, at det er svært at vælge, og at det nok skyldes manglende viden, lægger man så et grundforløb ind i de første tre måneder, hvor fag og studieretninger efter tur gør sig lækre.

Sjovt nok har rigtig mange elever herefter fortsat svært ved at vælge. Men heldigvis for de mange tvivlere tilbyder grundforløbet en gylden mulighed. Nemlig at man kan forsøge at komme i klasse med de venner, man har fået i løbet af de tre måneder i de midlertidige klasser. Og man kan også forsøge at koordinere fravalg af dem, man gerne vil undgå i resten af gymnasietiden.

Hvad betyder det så for klassernes sammensætning? Lige børn leger som bekendt bedst. Og sat lidt på spidsen, så får vi eliteklasser, slaggerklasser og brune klasser.

Som jeg tidligere har nævnt i dette debatforum, er antallet af klasseskift på vores skole det samme som før grundforløbet blev indført. Men hvor disse skift tidligere var fagligt begrundede, er årsagen nu dikteret af gode henholdsvis dårlige relationer til andre elever.

Socialisering af nye klasser er altid en udfordring. At få en klasse til at fungere som en enhed er særlig svært, når der fra første dag findes grupperinger. For ikke at sige kliker. Før grundforløbet blev indført, kunne man forvente velfungerende klasser med udgangen af september. Nu hedder det i bedste fald en gang i det tidlige forår. I værste fald, aldrig!

Grundforløbet kan ikke rette op på studieretningsgymnasiet. Tværtimod forstærker det blot svaghederne.
Fritz Albrechtsen Long, lærer
Rødovre Gymnasium

I hele det danske uddannelsessystem breder der sig i disse år en erkendelse af, at ikke alle reformer, affødt af en hastig og kompleks udvikling af verden omkring os, har været lige hensigtsmæssige. Og det er bestemt ikke en eksistensberettigelse i sig selv, at grundforløbet har eksisteret i otte år og dets platform studieretningsgymnasiet dobbelt så længe.

Medicinen til en 16-årig. Det kunne jo være et velstruktureret gymnasieforløb med nogle få og enkle valg. For jeg tror, vi gør de unge en bjørnetjeneste ved at lade skolen afspejle det omgivende samfunds kompleksitet gennem sit overflødighedshorn af studieretninger. Kompleksitet og hastig forandring forstås bedst fra en sikker og tryg base.

Grundforløbet kan ikke rette op på studieretningsgymnasiet. Tværtimod forstærker det blot svaghederne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater