Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Grundforløb
FL.JPG

Grundforløbet skal frisættes!

1. november 2023
Skrevet af_
Fritz Albrechtsen Long

Grundforløbet, det er ikke noget, regeringen har en holdning til på nuværende tidspunkt, lyder det fra Mattias Tesfaye. Og det har den danske presse åbenbart heller ikke!

Nu vel, grundforløbet er nok heller ikke det mest sexede ord at smide om sig med, og måske er det derfor, at det behændigt flyver under radaren. For mens redaktionerne jævnligt tænder på emner som karakterskala, optagelseskrav, elevfordeling og alkoholpolitik, så skaber gymnasiets grundforløb ikke samme opmærksomhed. Slet ikke! Men hvem skal så holde politikerne i ørene, når de begår løftebrud – altså udover GL?

Da ordningen blev vedtaget for snart otte år tilbage , var der bred støtte og opbakning fra Folketingets uddannelsesordførere. Men siden har de negative konsekvenser stået i kø og frem til sidste sommer – lige før det langstrakte folketingsvalg – var stemningen vendt og partierne, med daværende undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i spidsen, klar til helt at skrotte grundforløbet eller i det mindste revidere det kraftigt.  

Grundforløbet deler dog i nogen grad vandene udover landet, hvilket afspejler sig i en manglende konsensus i DG. Det er især de mindre skoler, som gerne ser det bevaret i en eller anden form.

Har grundforløbet så en vigtig funktion i forhold til at præsentere studieretningerne? – trods de mange faglige og trivselsmæssige ulemper, som politikerne nu er bekendt med? Jeg mindes den gamle historie om molboernes forsøg på at skræmme storken væk fra bondens mark. Det lykkedes da vist nok!

Og landsdækkende elevundersøgelser (EVA) viser jo, at eleverne med grundforløbet ”føler sig mere afklarede” og ”åbner sig for andre fag”. Jo vist.

Men med dét, jeg hører fra mine elever, så handler det mere om at vælge nogen frem for noget og at vælge fra frem for at vælge til. Det er min erfaring, at dette især rammer de sproglige og naturvidenskabelige studieretninger. Til gengæld kommer samfundsfagslærerne på overarbejde!

Disse skævheder og andre alvorlige bivirkninger af grundforløbet kommer man udenom ved at fuldføre oplysningskampagnen OG valget af studieretning inden første dag i gymnasiet.

På Rødovre Gymnasium har vi således over hele året brobyggerhold fra folkeskolernes ældste klasser, som over tre dage får undervisning i gymnasiets forskellige fag, hvoraf mange ikke findes i folkeskolen. Og hvor de både oplever krav og metode. Skolen har desuden hvert år i januar – også længe før grundforløbet blev opfundet – en velbesøgt og rost orienteringsaften, hvor forældre sammen med deres unge hører om de forskellige studieretningers profiler, faglige krav, eksamensformer samt studie- og karrieremuligheder. På disse åbent hus-aftener møder de kommende elever også nogle af skolens egne elever, der i øjenhøjde fortæller om, hvordan det er at gå på de enkelte studieretninger. Andre gymnasier har allerede – eller kan genindføre – tilsvarende aktiviteter.

En passant: Antallet af elever, der senere fortryder deres studieretningsvalg, er hos os lige så stort som før reformen!

Tesfeye kan give grundforløbet sin egen personlige signatur.
Fritz Albrechtsen Long, lærer
Rødovre Gymnasium

Således udredt, burde det for Mattias Tesfeye den første dag på ministerkontoret være lige til at samle stafetten op og gøre jobbet færdigt med virkning fra først kommende skolestart.

Og så scorer ministeren! – nej, han venter! ”Gymnasiets grundforløb står ikke på min aktuelle to-do-liste”, som han siger. Alle tre partier i den nuværende flertalsregering var ellers før valget villige til at gøre noget ved det! Og pressen? Den er tavs!

Blandt de mange arbejdskrævende udfordringer, der venter ministeren på gymnasieområdet, er grundforløbet i virkeligheden den lavest hængende frugt at plukke. Forarbejdet er allerede gjort og venter blot på grønt lys.

Under pressens udelte bevågenhed er det nok frisættelsen af folkeskolen, der fylder mest på ministerens bord. Og dermed det længe tiltrængte opgør med reformen af 2013. Vi taler om frisættelse fra færdigskrevne direktiver fra embedsmænd uden praktisk undervisningserfaring eller forståelse for lokale forhold. Og just her kan Tesfeye give grundforløbet sin egen personlige signatur.

Grundforløbet skal hverken skrottes eller bibeholdes. Men frisættes!

Frisæt skolestarten på landets gymnasier. Lad den enkelte skole selv tilrettelægge indslusningen af de optagne elever med afsæt i de lokale forhold og elevtyper.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • helene-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Væk med grundforløbet – men hvad så?

  • Tomas-Kepler-12-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AP skal ikke bare afskaffes

  • FL.JPG
    Debat

    Grundforløbet sætter fingeren på det ømme punkt i studieretningsgymnasiet

  • Debat

    Flere nuancer i grundforløbsdebatten

  • helene-aspect-ratio-348-234

    Væk med grundforløbet – men hvad så?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater