Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
DebatUndervisning
Dorthe Schmittroth Madsen

Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

13. marts 2022
Skrevet af_
Dorthe Schmittroth Madsen

Som historielærer i gymnasiet ved jeg simpelthen ikke, hvad jeg skal undervise i. Derfor er det nok bedst, at jeg lader politikerne bestemme mit pensum, da de trods alt har så meget undervisningserfaring at trække på! Derfor vedtog de borgerlige partier samt SF sidste år, at Muhammed-krisen skulle være en del af folkeskolens historiekanon.
Kunne man forestille sig lignende tiltag i Gymnasieskolen? Ja absolut! Derfor burde GL egentlig være mere lydhør overfor deres medlemmerne, inden politikerne kommer og pådutter os, hvad vi skal undervise i? GL har nemlig afvist at foretage en undersøgelse om, hvorvidt vi gymnasielærer udøver selvcensur i vores undervisning eller ej. Alene af den grund ved vi faktisk ikke, hvordan rigtig mange gymnasiekollegaer har det med at undervise i de forskellige emner, og om de derfor undgår dem i deres undervisning.
Derfor står vi nu i en unødvendig situation, hvor uvidende politikere og ministeriets skrivebordsgeneraler kunne finde på at bestemme over vores undervisningsforløb, hvilket rettidig omhu kan forhindre. GL på bedste vist demonstreret, at man ikke ønsker en upopulær undersøgelse, der kunne bruges politisk, og at man heller ikke ønsker at forholde sig til aben, som sidder på dine og mine skuldre, men skaber en situation, hvor den bliver sendt videre til politikerne!
Tænk sig, hvis vores fagforening ikke havde været så berøringsangste, men havde handlet ansvarligt og konstruktivt, så man kunne komme evt. politiske tiltag i møde og vise medlemmerne, at vi lytter til jer. Nu hvor man har indført en historiekanon i folkeskolen er der ikke så langt fra tanke til handling, når det drejer sig om vores historieundervisning på ungdomsuddannelserne.
Ungdomsuddannelsers fornemste formål er at være dannende og studieforberedende, og forudsætningerne herfor er gymnasielærernes ytrings- og metodefrihed, hvilket GL først og fremmest burde værne om, derfor har vi brug for en medlemsundersøgelse omkring selvcensur nu.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • 80E3A335-A544-4CEF-96FE-8E165E871CD5_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid

  • Hanne_Kvadrat_sorthvid
    Debat Undervisning

    Høj faglighed og deltagelsesmuligheder for alle elever: Tre gode råd

  • Portraetfoto.jpg
    Debat

    Et tavst farvel til en væsentlig del af medlemsdemokratiet? Et bidrag i håb om en debat

  • Lene-Wittrup-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    ChatGPT er en skizofren, senildement lystløgner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater