Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
DebatUndervisning
Hanne_Kvadrat_sorthvid

Høj faglighed og deltagelsesmuligheder for alle elever: Tre gode råd

14. oktober 2021
Skrevet af_
Hanne Vandal Hansen

´Ja, og så er der lige et punkt mere, som jeg synes er vigtigt at få med, og det er, at der er nogle lærere, der taler et fuldstændig abstrakt sprog, som man overhovedet ikke forstår. Jeg synes nogle gange, at det skal ned på et almindeligt sprog, så almindelige mennesker forstår, hvad det er, de står og snakker om `.
Citatet stammer fra en pige i 3.g og viser, at hun oplever og har oplevet sig delvist afkoblet undervisningen gennem sin gymnasietid. Hun ved, at fagene består af præcist fagsprog, som udtrykker de faglige forståelser. Det kan hun høre, når læreren taler. Hun forstår bare ikke dette særlige sprog og ønsker sig, at læreren kunne præsentere det faglige i et mere hverdagsagtigt sprog. Her italesætter eleven en vigtig læringsmæssig pointe, nemlig at nyt sprog tilegnes bedst i undervisning, hvor eleverne møder det i forskellige former, så fagtermer kobles til hverdagsforståelser/hverdagsord. Det handler bl.a. om at få de receptive (lytte, læse) og produktive (tale, skrive) delfærdigheder i spil i aktiviteter med høj grad af interaktion. Sprog og fag kan nemlig ikke adskilles. Det er to sider af samme sag. Så hvis målet er at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle elever, kan vejen bl.a. være at sætte fokus på det fagsprog, som eleverne skal kunne udtrykke sig med, både mundtligt og skriftligt.

Hvordan kan man gøre det? Her kommer tre råd, som undervisere med fordel kan følge.

1) Synliggør fagordene og lad eleverne arbejde aktivt med dem
Vælg de vigtigste begreber i forhold til undervisningens faglige fokus. Skriv begreberne på tavlen, på ordkort eller andet og forklar eleverne, at disse begreber skal de kunne forstå og forklare efter dagens/temaets undervisning. Lad derefter eleverne arbejde aktivt med fagbegreberne i forskellige makker- og gruppeøvelser.

2) Hold korte oplæg, max. 10 min
Når læreren har holdt et lille, kort oplæg for klassen, er det vigtigt at give ordet til eleverne, så de får mulighed for at diskutere svære ord og blive enige om de vigtigste pointer i oplægget. På den måde kan eleverne knytte det nye (de faglige ord/pointer) til det, de ved i forvejen.

3) Brug makkersvar systematisk
Hver gang læreren stiller et spørgsmål til klassen, beder hun først eleverne om at blive enige med deres sidemakker om det rigtige svar. Derefter må de række hånden op. Ved at bruge denne struktur kan læreren forvente flere og bedre svar.

Hvis læreren omsætter disse tre råd til didaktiske greb ind i den daglige fagundervisning, kan det få betydning for en stor gruppe af elever, heriblandt dem fra gymnasiefremmede hjem, minoritetsdanskerne, de umotiverede drenge, de stille piger osv. Det er selvfølgelig ikke nok, men en god begyndelse i forhold til at støtte elevernes vej ind i fagene og deres tekster i gymnasiet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • 80E3A335-A544-4CEF-96FE-8E165E871CD5_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Billede.jpeg
    Debat

    En OK24 med perspektiver for gymnasielærerne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater