Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Grundforløb
Kim M Christensen

En fælles indgang til gymnasierne

11. november 2019
Skrevet af_
Kim Michael Christensen

Med fare for at jeg stikker hånden ned i en meget følelsesladet hvepserede, har jeg denne gang valgt at fortælle lidt om mine tanker om en mulig fælles indgang til gymnasierne, som folk i disse tider taler om.

At tænke sig, at alle nye gymnasieelever skulle starte på det samme gymnasium, var for 10 år siden en utopisk tanke uden nogen gang på jord. 10 år senere i 2019 er tanken pludselig ikke så fremmed mere. Argumenterne, der bruges for at lade alle elever starte på samme gymnasium og grundforløb, er, at eleverne får ’smagt’ på de forskellige gymnasieformer og indgår i en bredere elevgruppe med større social forskellighed. Hermed er argumentet, at eleverne efter endt grundforløb er bedre rustet til at vælge den gymnasieform, der passer bedst til dem. Bl.a. ved at have prøvet de forskellige gymnasieformers særlige profilfag. Det kunne f.eks. være billedkunst på stx, afsætning på hhx og teknologi på htx.

Nogle vil nok sige, at dette er, hvad folkeskolens brobygning er til for, men det er samtidig velkendt for os alle, at vi stiller store spørgsmålstegn ved, hvor meget vores brobygning faktisk flytter de kære folkeskoleelever, når de skal vælge deres gymnasiale uddannelse. Her er der andre kræfter på spil. Det er i dette lys, at en fælles indgang til gymnasierne, hvor eleverne går sammen, har en almindelig gymnasiehverdag med lektier, afleveringer, fagligt arbejde og sociale relationer, giver mening. Mit argument er, at eleverne med en fælles indgang vil ’opdage’, hvad de forskellige gymnasieformer i dagligdagen rummer, og derfor vil elevernes valg af gymnasieform kvalificeres betragteligt.

På sin vis er en del gymnasier allerede begyndt at have noget, som minder om en fælles indgang gennem administrative og faglige fællesskaber, hvor oftest to gymnasieformer er repræsenterede på samme skole. Selv er jeg på et kombinationsgymnasium med hhx og htx. Når disse fællesskaber findes, og mange lærere disse steder samtidig underviser på begge gymnasieformer, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor kommende gymnasieelever ikke også skal have lov til at opleve og drage fordel af disse fællesskaber med henblik på at vælge den gymnasieform, der passer dem bedst…? Holder man samtidig den fælles indgang op imod den nye gymnasiereform, hvis fornemmeste formål er at gøre gymnasierne mere ens i deres faglige indhold med de nye læreplaner, giver det god mening også at lade eleverne starte på det samme grundforløb, hvorefter de vælger deres ”specialisering” ift. gymnasieform.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik

    Et eneste juleønske

  • Peter Hall
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Debat: Juster grundforløbet – elevernes trivsel er vigtigere end uddannelsernes struktur!

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Den svære skolestart

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

    Et eneste juleønske

  • Peter Hall

    Debat: Juster grundforløbet – elevernes trivsel er vigtigere end uddannelsernes struktur!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater