Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
SRP
Anne_Boie J Ny

Det dobbelte formål

20. maj 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Så er det ved at være den tid på året igen, hvor der kun er et par timer tilbage med holdene og hvor eksamenerne nærmer sig. Lidt løssluppen, forventningsfuld og nervøs stemning på gangene og nogle fortravlede kolleger på lærerværelset.

Endnu en gang har jeg en 1.g-klasse, hvor eleverne arbejder med dansk-historie-opgaven. Vi, historielæreren og jeg, har gjort rigtig meget ud af at forklare den tretrinsraket, der består af DHO, SRO og SRP, samt at forklare dem progressionen mellem de tre opgaver. I DHO’en er fokus især på hvordan man arbejder med sådan en opgave samt på formalia i projektopgaver.

Men vi har også lagt stor vægt på, at vi evaluerer elevernes digitale kompetencer i forbindelse med udarbejdelsen af DHO’en. I starten af skoleåret havde vi en it-didaktisk progressionsplan, som vi gerne ville igennem med dem (se tidligere blogindlæg).
Og nu er tiden så kommet til at se, om de har tilegnet sig de ønskede kompetencer.

Vi arbejdede blandt andet med informationssøgning på nettet og med, hvornår noget går fra at være inspiration til at blive plagiat. Vi har selvfølgelig repeteret, hvad de har lært om plagiat, inden de gik i gang med opgaven. Efterfølgende burde det være forholdsvist simpelt at evaluere hvordan eleverne arbejder med det via Lectios plagiatkontrol og Ephorus.

I forbindelse med den it-didaktiske progressionsplan arbejdede vi også med digitale noter, både annotering i digitale tekster og læremidler samt noter ved siden af i fx OneNote/Evernote. Vejledningstiderne under DHO-skrivningen giver os mulighed for at følge op på, hvordan det går med elevernes kompetencer på dette område.

Kompetent anvendelse af fagprogrammer var også et af progressionsplanens punkter. I DHO’en kan vi se, hvordan eleverne håndterer at arbejde i Google Docs, herunder om de kan finde ud af fodnotefunktionen og om de kan generere en indholdsfortegnelse.

Endelig var et meget vigtigt punkt for os at de skulle kunne arbejde sammen og at de skulle kunne give og modtage konstruktivt input fra klassekammerater. Selvom DHO’en er individuel, skal eleverne, mens de skriver, give hinanden input på deres opgaver efter retningslinjer, som vi giver dem. Samtidig følger vi med i elevernes Google Docs, så vi kan kommentere, hvis det bliver nødvendigt. Når vi efterfølgende læser opgaverne, kan vi se hvordan den enkelte elev har brugt det input, som vedkommende har fået.

Som noget nyt har vi fået lov til at holde mundtlig årsprøve i DHO’en. Det betyder, at vi får tid til at høre hver enkelt elev fremlægge noget fra deres opgaver, tid til at snakke med dem om opgaven, og sidst, men allervigtigst: Tid til at give dem input på deres opgave samt på arbejdet med deres digitale kompetencer – mens det stadig er friskt i elevernes erindring, så de faktisk (forhåbentlig) lærer af det. Det er vi glade for, for det er langt mere tilfredsstillende, både for eleverne og for os, end blot at sende dem en karakter og et ønske om en god sommerferie.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • clangballe

    Problemer med SRP-censur?

  • clangballe

    Sorger og glæder ved SRP-vejledning

  • Marie_Krarup

    Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

  • Debat

    SRP-forsamtaler bør droppes

  • Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234
    Blog

    En ujævn jævn arbejdsbelastning

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater