Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
AT SRP Tværfaglighed
Marie_Krarup

Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

21. november 2013
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Selvfølgelig skal man kunne arbejde med H.C. Andersen i AT og SRP.

I Dansk Folkeparti lægger vi meget vægt på, at dansk kultur videregives til børn og unge, og at de får mulighed for at bearbejde dansk litteratur, kunst og historie grundigt i skolerne. Vi mener, det er afgørende, at hver generation får mulighed for på denne måde at tage stilling til sin historie og sin kulturarv.  Derfor er jeg som gymnasieordfører bekymret over, at det i flere forhold er vanskeligt at arbejde med dansk kultur på højt niveau i gymnasiet, og derfor vil jeg gerne have, at der bliver foretaget nogle ændringer i bekendtgørelserne, så gymnasieeleverne kan få bedre muligheder for at arbejde med dansk kultur.

Konkret er det et problem, at det er svært at få lov at arbejde på højt niveau med en fremtrædende dansk forfatter eller historisk begivenhed. Man kan nærmest ikke arbejde på højt niveau med Søren Kierkegård eller H.C.Andersens forfatterskab eller med væsentlige historiske begivenheder som landboreformerne eller de sønderjyske krige i de to store selvstændige opgaver, man har i det almene gymnasium. For de opgaver  – det tværfaglige mundtlige projekt – AT (Almen Studieforberedelse) og det tværfaglige skriftlige projekt – SRP (Studieretningsprojektet) er netop tværfaglige. Dermed udelukker man altså eleverne fra at beskæftige sig med et forfatterskab eller en historisk begivenhed i disse store, selvstændige opgaver, der anses for så væsentlige, at de vejer dobbelt på  eksamensbeviset. Hermed er der altså en pæn del af dansk kultur og historie, der ikke kan bearbejdes på det høje niveau, der kræves i AT og SRP.

Måske skyldes den slags uhensigtsmæssigheder, at der ikke i formålsparagraffen skrives tydeligt, at kendskabet til danske forhold naturligvis skal være en del af gymnasiets formål.

Jeg har derfor bedt ministeren, om hun ikke vil få bragt dette i orden, – så der i stedet for ”nære forhold” kommer til at stå ”danske forhold”. Og der derefter kan foretages konsekvensrettelser i fagenes og projekternes bekendtgørelser, så det kan blive muligt for en interesseret elev at skrive om f.eks. H. C. Andersen eller landboreformerne.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234
    Blog

    En ujævn jævn arbejdsbelastning

  • fullsizeoutput_358-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hjælp eleven til SRP – formulér eksplicit

  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • IMG_1698
    Debat

    Et alternativt SRP-fagvalg?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater