Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
AT SRP Tværfaglighed
Marie_Krarup

Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

21. november 2013
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Selvfølgelig skal man kunne arbejde med H.C. Andersen i AT og SRP.

I Dansk Folkeparti lægger vi meget vægt på, at dansk kultur videregives til børn og unge, og at de får mulighed for at bearbejde dansk litteratur, kunst og historie grundigt i skolerne. Vi mener, det er afgørende, at hver generation får mulighed for på denne måde at tage stilling til sin historie og sin kulturarv.  Derfor er jeg som gymnasieordfører bekymret over, at det i flere forhold er vanskeligt at arbejde med dansk kultur på højt niveau i gymnasiet, og derfor vil jeg gerne have, at der bliver foretaget nogle ændringer i bekendtgørelserne, så gymnasieeleverne kan få bedre muligheder for at arbejde med dansk kultur.

Konkret er det et problem, at det er svært at få lov at arbejde på højt niveau med en fremtrædende dansk forfatter eller historisk begivenhed. Man kan nærmest ikke arbejde på højt niveau med Søren Kierkegård eller H.C.Andersens forfatterskab eller med væsentlige historiske begivenheder som landboreformerne eller de sønderjyske krige i de to store selvstændige opgaver, man har i det almene gymnasium. For de opgaver  – det tværfaglige mundtlige projekt – AT (Almen Studieforberedelse) og det tværfaglige skriftlige projekt – SRP (Studieretningsprojektet) er netop tværfaglige. Dermed udelukker man altså eleverne fra at beskæftige sig med et forfatterskab eller en historisk begivenhed i disse store, selvstændige opgaver, der anses for så væsentlige, at de vejer dobbelt på  eksamensbeviset. Hermed er der altså en pæn del af dansk kultur og historie, der ikke kan bearbejdes på det høje niveau, der kræves i AT og SRP.

Måske skyldes den slags uhensigtsmæssigheder, at der ikke i formålsparagraffen skrives tydeligt, at kendskabet til danske forhold naturligvis skal være en del af gymnasiets formål.

Jeg har derfor bedt ministeren, om hun ikke vil få bragt dette i orden, – så der i stedet for ”nære forhold” kommer til at stå ”danske forhold”. Og der derefter kan foretages konsekvensrettelser i fagenes og projekternes bekendtgørelser, så det kan blive muligt for en interesseret elev at skrive om f.eks. H. C. Andersen eller landboreformerne.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • fullsizeoutput_358-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hjælp eleven til SRP – formulér eksplicit

  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • IMG_1698
    Debat

    Et alternativt SRP-fagvalg?

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Lad os blive på egen banehalvdel

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater