Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet
Selvfølgelig skal man kunne arbejde med H.C. Andersen i AT og SRP.
I Dansk Folkeparti lægger vi meget vægt på, at dansk kultur videregives til børn og unge, og at de får mulighed for at bearbejde dansk litteratur, kunst og historie grundigt i skolerne. Vi mener, det er afgørende, at hver generation får mulighed for på denne måde at tage stilling til sin historie og sin kulturarv. Derfor er jeg som gymnasieordfører bekymret over, at det i flere forhold er vanskeligt at arbejde med dansk kultur på højt niveau i gymnasiet, og derfor vil jeg gerne have, at der bliver foretaget nogle ændringer i bekendtgørelserne, så gymnasieeleverne kan få bedre muligheder for at arbejde med dansk kultur.
Konkret er det et problem, at det er svært at få lov at arbejde på højt niveau med en fremtrædende dansk forfatter eller historisk begivenhed. Man kan nærmest ikke arbejde på højt niveau med Søren Kierkegård eller H.C.Andersens forfatterskab eller med væsentlige historiske begivenheder som landboreformerne eller de sønderjyske krige i de to store selvstændige opgaver, man har i det almene gymnasium. For de opgaver – det tværfaglige mundtlige projekt – AT (Almen Studieforberedelse) og det tværfaglige skriftlige projekt – SRP (Studieretningsprojektet) er netop tværfaglige. Dermed udelukker man altså eleverne fra at beskæftige sig med et forfatterskab eller en historisk begivenhed i disse store, selvstændige opgaver, der anses for så væsentlige, at de vejer dobbelt på eksamensbeviset. Hermed er der altså en pæn del af dansk kultur og historie, der ikke kan bearbejdes på det høje niveau, der kræves i AT og SRP.
Måske skyldes den slags uhensigtsmæssigheder, at der ikke i formålsparagraffen skrives tydeligt, at kendskabet til danske forhold naturligvis skal være en del af gymnasiets formål.
Jeg har derfor bedt ministeren, om hun ikke vil få bragt dette i orden, – så der i stedet for ”nære forhold” kommer til at stå ”danske forhold”. Og der derefter kan foretages konsekvensrettelser i fagenes og projekternes bekendtgørelser, så det kan blive muligt for en interesseret elev at skrive om f.eks. H. C. Andersen eller landboreformerne.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode