Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
SRP Vejledning
clangballe

Sorger og glæder ved SRP-vejledning

28. november 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

SRP-tanker: Gør vi eleverne en bjørnetjeneste, når vi på varter dem op og ikke lader dem mærke konsekvenserne af deres manglende forberedelse?

SRP-tiden er over os, og vi sidder i hobetal og "vejleder" eleverne, så de har en chance for at navigere i dette store akademiske projekt. Når jeg skriver “vejleder” i citationstegn, så er det naturligvis fordi, man ganske ofte oplever, at eleven på den anden side af bordet har medbragt nul og niks til vejledningsmødet. Hvad er vores rolle i de situationer? De fleste af os forbarmer os over de dovne elever og begynder at foreslå mulige opgaver for eleverne. Måske giver vi dem endda læsestof og kildemateriale, så de i hvert fald har det at gå igang med. Spørgsmålet er bare, om det er en rimelig vej at gå? Gør vi eleverne en bjørnetjeneste, når vi på den måde varter dem op og ikke lader dem mærke konsekvenserne af deres manglende forberedelse?

Man skal selvfølgelig skelne mellem dovne og svage elever. Der er naturligvis elever, som har brug for ekstra støtte til overhovedet at komme igang med at tænke en opgave som SRP. Men min erfaring er, at den manglende forberedelse måske endda oftere udvises af elever, som måske ikke er i 12-tals klassen, men måske hører til i den jævne “under middel” kategori. Altså de elever som, vi internt er enige om, blot er dovne, og som bestemt burde forstå vigtigheden af at møde velforberedt op.

Hver gang jeg har siddet over for sådan en elev, bliver jeg sgu lidt træt. For vejledningen bliver jo derefter. Når eleven måske har overvejet at tænke på en bog, som måske, ligesom, på en eller anden måde kunne sige noget om mennesket i det senmoderne samfund, så kommer man ikke voldsomt langt i vejledningssituationen, hvis eleven endnu ikke har læst bogen og dermed ikke kan komme med kvalificerede input til, i hvilken retning vedkommende forestiller sig opgaven kunne pege.

Jeg kan ganske enkelt ikke udføre mit arbejde tilfredsstillende, hvis eleven møder op uforberedt. Den problematik sættes jo heldigvis i kontrast, når man sidder over for velforberedte og reflekterende elever, som har en klar ide om, hvorhen deres opgave peger. Det gør, at deres opgaveformuleringer bliver klarere og modsvarer deres forventninger i en langt mere hensigtsmæssig grad, end den opgaveformulering de dovne elever ender med at få. Opgaveformuleringer som forsøger at dække den laveste mulige fagligt tilstrækkelige fællesnævner for den begrænsede indsigt eleven har udvist.

Jeg har måttet erkende, at den velforberedte elevtype i min erfaring er sjældnere end den dovne, uforberedte type. Så jeg overvejer kraftigt at indføre en praksis, hvor jeg gør det fuldstændigt klart for eleverne, at de ikke skal forvente andet en en tilstrækkelig men sandsynligvis uinspireret opgaveformulering, hvis eneste mål er at give eleven tilstrækkelige muligheder for at bestå opgaven. Og at opgaveformuleringen som følge af deres manglende engagement og input bliver på mine eller rettere vores (min vejledningskollega og jeg for at være præcis) præmisser. Sprælske og innovative opgaveformuleringer, som lige præcis passer til elevens niveau, forudsætninger og forberedende arbejde, kan jo i sagens natur kun udfærdiges til de velforberedte.

I deres fremtidige virke enten som studerende eller ude på arbejdsmarkedet kan manglende forberedelse og de deraf følgende konsekvenser som eksempelvis ikke-beståede eksamener eller fyring på grund af inkompetence kun tilskrives vedkommende selv. De kan ikke skyde skylden på andre. Det er måske på tide, at vi begynder at ruste dem til den fremtid. Det skylder vi dem vel egentlig. 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234
    Blog

    En ujævn jævn arbejdsbelastning

  • fullsizeoutput_358-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hjælp eleven til SRP – formulér eksplicit

  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • IMG_1698
    Debat

    Et alternativt SRP-fagvalg?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater