Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
SRP Vejledning
clangballe

Sorger og glæder ved SRP-vejledning

28. november 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

SRP-tanker: Gør vi eleverne en bjørnetjeneste, når vi på varter dem op og ikke lader dem mærke konsekvenserne af deres manglende forberedelse?

SRP-tiden er over os, og vi sidder i hobetal og "vejleder" eleverne, så de har en chance for at navigere i dette store akademiske projekt. Når jeg skriver “vejleder” i citationstegn, så er det naturligvis fordi, man ganske ofte oplever, at eleven på den anden side af bordet har medbragt nul og niks til vejledningsmødet. Hvad er vores rolle i de situationer? De fleste af os forbarmer os over de dovne elever og begynder at foreslå mulige opgaver for eleverne. Måske giver vi dem endda læsestof og kildemateriale, så de i hvert fald har det at gå igang med. Spørgsmålet er bare, om det er en rimelig vej at gå? Gør vi eleverne en bjørnetjeneste, når vi på den måde varter dem op og ikke lader dem mærke konsekvenserne af deres manglende forberedelse?

Man skal selvfølgelig skelne mellem dovne og svage elever. Der er naturligvis elever, som har brug for ekstra støtte til overhovedet at komme igang med at tænke en opgave som SRP. Men min erfaring er, at den manglende forberedelse måske endda oftere udvises af elever, som måske ikke er i 12-tals klassen, men måske hører til i den jævne “under middel” kategori. Altså de elever som, vi internt er enige om, blot er dovne, og som bestemt burde forstå vigtigheden af at møde velforberedt op.

Hver gang jeg har siddet over for sådan en elev, bliver jeg sgu lidt træt. For vejledningen bliver jo derefter. Når eleven måske har overvejet at tænke på en bog, som måske, ligesom, på en eller anden måde kunne sige noget om mennesket i det senmoderne samfund, så kommer man ikke voldsomt langt i vejledningssituationen, hvis eleven endnu ikke har læst bogen og dermed ikke kan komme med kvalificerede input til, i hvilken retning vedkommende forestiller sig opgaven kunne pege.

Jeg kan ganske enkelt ikke udføre mit arbejde tilfredsstillende, hvis eleven møder op uforberedt. Den problematik sættes jo heldigvis i kontrast, når man sidder over for velforberedte og reflekterende elever, som har en klar ide om, hvorhen deres opgave peger. Det gør, at deres opgaveformuleringer bliver klarere og modsvarer deres forventninger i en langt mere hensigtsmæssig grad, end den opgaveformulering de dovne elever ender med at få. Opgaveformuleringer som forsøger at dække den laveste mulige fagligt tilstrækkelige fællesnævner for den begrænsede indsigt eleven har udvist.

Jeg har måttet erkende, at den velforberedte elevtype i min erfaring er sjældnere end den dovne, uforberedte type. Så jeg overvejer kraftigt at indføre en praksis, hvor jeg gør det fuldstændigt klart for eleverne, at de ikke skal forvente andet en en tilstrækkelig men sandsynligvis uinspireret opgaveformulering, hvis eneste mål er at give eleven tilstrækkelige muligheder for at bestå opgaven. Og at opgaveformuleringen som følge af deres manglende engagement og input bliver på mine eller rettere vores (min vejledningskollega og jeg for at være præcis) præmisser. Sprælske og innovative opgaveformuleringer, som lige præcis passer til elevens niveau, forudsætninger og forberedende arbejde, kan jo i sagens natur kun udfærdiges til de velforberedte.

I deres fremtidige virke enten som studerende eller ude på arbejdsmarkedet kan manglende forberedelse og de deraf følgende konsekvenser som eksempelvis ikke-beståede eksamener eller fyring på grund af inkompetence kun tilskrives vedkommende selv. De kan ikke skyde skylden på andre. Det er måske på tide, at vi begynder at ruste dem til den fremtid. Det skylder vi dem vel egentlig. 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • fullsizeoutput_358-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hjælp eleven til SRP – formulér eksplicit

  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • IMG_1698
    Debat

    Et alternativt SRP-fagvalg?

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Lad os blive på egen banehalvdel

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater