Det dobbelte formål
Så er det ved at være den tid på året igen, hvor der kun er et par timer tilbage med holdene og hvor eksamenerne nærmer sig. Lidt løssluppen, forventningsfuld og nervøs stemning på gangene og nogle fortravlede kolleger på lærerværelset.
Endnu en gang har jeg en 1.g-klasse, hvor eleverne arbejder med dansk-historie-opgaven. Vi, historielæreren og jeg, har gjort rigtig meget ud af at forklare den tretrinsraket, der består af DHO, SRO og SRP, samt at forklare dem progressionen mellem de tre opgaver. I DHO’en er fokus især på hvordan man arbejder med sådan en opgave samt på formalia i projektopgaver.
Men vi har også lagt stor vægt på, at vi evaluerer elevernes digitale kompetencer i forbindelse med udarbejdelsen af DHO’en. I starten af skoleåret havde vi en it-didaktisk progressionsplan, som vi gerne ville igennem med dem (se tidligere blogindlæg).
Og nu er tiden så kommet til at se, om de har tilegnet sig de ønskede kompetencer.
Vi arbejdede blandt andet med informationssøgning på nettet og med, hvornår noget går fra at være inspiration til at blive plagiat. Vi har selvfølgelig repeteret, hvad de har lært om plagiat, inden de gik i gang med opgaven. Efterfølgende burde det være forholdsvist simpelt at evaluere hvordan eleverne arbejder med det via Lectios plagiatkontrol og Ephorus.
I forbindelse med den it-didaktiske progressionsplan arbejdede vi også med digitale noter, både annotering i digitale tekster og læremidler samt noter ved siden af i fx OneNote/Evernote. Vejledningstiderne under DHO-skrivningen giver os mulighed for at følge op på, hvordan det går med elevernes kompetencer på dette område.
Kompetent anvendelse af fagprogrammer var også et af progressionsplanens punkter. I DHO’en kan vi se, hvordan eleverne håndterer at arbejde i Google Docs, herunder om de kan finde ud af fodnotefunktionen og om de kan generere en indholdsfortegnelse.
Endelig var et meget vigtigt punkt for os at de skulle kunne arbejde sammen og at de skulle kunne give og modtage konstruktivt input fra klassekammerater. Selvom DHO’en er individuel, skal eleverne, mens de skriver, give hinanden input på deres opgaver efter retningslinjer, som vi giver dem. Samtidig følger vi med i elevernes Google Docs, så vi kan kommentere, hvis det bliver nødvendigt. Når vi efterfølgende læser opgaverne, kan vi se hvordan den enkelte elev har brugt det input, som vedkommende har fået.
Som noget nyt har vi fået lov til at holde mundtlig årsprøve i DHO’en. Det betyder, at vi får tid til at høre hver enkelt elev fremlægge noget fra deres opgaver, tid til at snakke med dem om opgaven, og sidst, men allervigtigst: Tid til at give dem input på deres opgave samt på arbejdet med deres digitale kompetencer – mens det stadig er friskt i elevernes erindring, så de faktisk (forhåbentlig) lærer af det. Det er vi glade for, for det er langt mere tilfredsstillende, både for eleverne og for os, end blot at sende dem en karakter og et ønske om en god sommerferie.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode