De problematiske eksamener
Flere fag anvender efterhånden digitale eksamener med internetadgang. Det virker ret fornuftigt og tidssvarende, og jeg mener absolut, at det er et fremskridt. Men det kan også være problematisk.
Flere fag anvender efterhånden digitale eksamener med internetadgang. Det virker ret fornuftigt og tidssvarende, og jeg mener absolut, at det er et fremskridt. Men det kan også være problematisk.
I forskningsprojektet ”Undervisningsorganisering, -former og –medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser” vises der, at eleverne hjælper hinanden og deler med hinanden i den almindelige undervisning, uanset om det er i løbet af timerne, eller om det er i forbindelse med individuelle afleveringsopgaver. Det foregår oftest på Facebook, hvor eleverne har lukkede grupper uden læreradgang, og hvor vi som lærere ikke har mulighed for at gå ind og vejlede dem i grænserne mellem hjælp, deling og plagiat. Faktisk står der følgende i projektets hovedrapport fra i år:
”Hvor hele 29% af lærerne vurderer at eleverne bruger kommunikationsværktøjer indbyrdes i undervisningen ”ofte” eller ”nærmest hele tiden”, ligger elevernes tilsvarende vurdering på hele 71%. Samtidig er det interessant at konstatere, at 31% af lærerne vurderer at eleverne ”sjældent” eller ”aldrig” bruger kommunikationsværktøjer indbyrdes, mens det tilsvarende tal for eleverne blot er 13%” (http://emu3.emu.dk/sites/default/files/Hovedrapport2014.pdf, s. 47).
Det tyder på, at vores elever også arbejder på andre måder end dem, vi lærer dem i undervisningen. Og vi har måske ikke tilstrækkeligt indblik i dette.
Facebook bruges i høj grad fagligt af eleverne. I samme rapport som ovenfor kan man læse, at ”over 70% af eleverne [angiver at de] ”ofte” eller ”nærmest hele tiden” bruger sociale medier til at hjælpe eller få hjælp af andre elever.” (s. 63). Eleverne har således etableret en Facebook-kultur med en udpræget grad af deling og samarbejde udenom os, og måske også uden at vi har kendt til det.
Det leder tilbage til dette indlægs overskrift: Det er nærliggende at tænke, at eleverne kan være meget fristede til at fortsætte denne kultur under de skriftlige eksamener med internetadgang.
Den officielle udmelding er, at eleverne gerne må gå på Facebook eller andre interessante sites under eksamen, de må bare ikke skrive noget. Vi siger, at vi kan kontrollere dem, der er vagter tilstede til eksamenerne, og logfiler kan tjekkes. Men hvis eleverne vil, så er det ganske nemt at tage egen internetadgang med til eksamen, og det er heller ikke svært at slette browserhistorik.
Vi kan også sige til eleverne, at vi tjekker deres produkter i diverse plagiat-indfangningssystemer, men måske får de ikke fat i ret mange af tilfældene?
I det nyeste nummer af ”Gymnasieskolen” kan man læse i artiklen ”Farvel, Gutenberg,” at ”Den dag, de danske uddannelsesinstitutioner får et perfekt system, der kan fange alle former for plagiering, er også den dag, de opdager, at alle gør det.” Det er ret tankevækkende.
Jeg undrer mig derfor over fraværet af debat om internetproblematikken i forbindelse med de skriftlige eksamener. Er vi for naive? Er tiden ved at være inde til at finde på nye eksamensformer, der er mere tidssvarende?
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode