Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Eksamen Snyd
Julian sorthvid

Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

11. marts 2019
Skrevet af_
Julian Bybeck Tosev

Jeg deltog i sommeren 2018 i et panel under uvm, som skulle diskutere problemer med snyd i gymnasiet. Efter to møder forlod jeg panelet, da jeg ikke kunne stå inde for arbejdet. Vi måtte ikke diskutere den digitale prøvevagt, og vores arbejde ville på ingen måde, efter min mening, forhindre snyd. Her er nogle af vores arbejdspunkter:

• Oplysningsmateriale til elever om snyd
• Hjemmeside om snyd til institutioner
• Anbefalinger til antal af eksamensvagter

I november 2018 deltog jeg i endnu et møde, hvor jeg kunne stille kritiske spørgsmål til den digitale prøvevagt. På dette møde medbragte jeg 37 spørgsmål til den digitale prøvevagt, som kan ses herunder. Jeg advarede på det kraftigste mod at benytte den digitale prøvevagt, da jeg mener, at det er en udansk løsning, der bryder med alle de principper vores samfund er bygget på. Jeg gjorde opmærksom på, at den digitale prøvevagt vil medføre en masse teknisk bøvl og frustrationer hos elever, lærere og ledelse, og at programmet på sigt ikke vil forhindre snyd, da nogle kvikke gymnasieelever vil bryde programmet og distribuere deres erfaringer med resten af landet.

Mine spørgsmål til den digitale prøvevagt fra mødet den 19. november 2018:

1) Hvilket sprog er programmet skrevet i?

2) Er det nødvendigt at installere et eksternt program på sin computer, inden man kan installere monitoreringsklienten?

3) Hvor længe opbevarer I data fra monitoreringsklienten på jeres servere?

4) Kan eleven få udleveret al data, som I har i forbindelse med monitorering af eleven?

5) Bliver der oprettet kurser for lærere, vagtansvarlige og IT-ansvarlige i, hvordan man benytter og betjener programmet, inden monitoreringsklienten sættes i brug?

6) Har ministeriet et bud på, hvor meget det samlet koster et gymnasium at implementere og vedligeholde kompetencer i forbindelse med monitoreringsklienten?

7) Anbefaler undervisningsministeriet, at en vagt konstant monitorer samtlige elevers aktivitet under hele den skriftlige prøve?

8) Bliver der udarbejdet retningslinjer og vejledninger i forbindelse med implementeringen af monitoreringsklienten?

9) Forestiller man sig, at eleverne kan finde ud af, forstå og betjene programmet uden undervisning, eller bør skolerne afholde kurser for eleverne i brug af programmet?

10) Hvad anbefaler undervisningsministeriet, man gør, hvis man ikke kan få monitoreringsklienten til at fungere på en elevcomputer? Hvis svaret er, at eleven kan gå til eksamen uden monitoreringsklienten, men under øget tilsyn, kommer der så retningslinjer til, hvad man mener med øget tilsyn? Kunne det betyde, at der skal flere vagter til at føre tilsyn under eksamen?

11) Kan man spare på antallet af eksamensvagter, når man bruger monitoreringsklienten?

12) Hvis man under eksamen mistænker en elev i at snyde, enten ved at en vagt ser noget mistænkeligt eller hvis monitoreringsklienten gør opmærksom på mistænkelig aktivitet, hvordan anbefaler undervisningsministeriet så, at man handler som skole? Må vi få den IT-ansvarlige til at afbryde elevens eksamen og gennemgå elevens computer?

13) Hvis hverken vagter eller monitoreringsklient har bemærket noget mistænkeligt under eksamen, men elevens lærer mistænker eleven i at have snydt, når karakteren frigives, hvad er så den anbefalede procedure? Må læreren få adgang til data fra monitoreringsklienten? Skal man søge om adgang til data? Må læreren sidde alene med data?

14) Hvis man efter en eksamen mistænker en elev i at have snydt, anbefaler ministeriet, så at man indkalder eleven til en samtale for at afklare om eleven virkelig har snydt?

15) Kan ledelse på skole, IT-vejledere eller lærere få adgang til data fra monitoreringsklienten, selvom der ikke er mistanke om snyd? Man kunne forestille sig, at en lærer gerne vil se, hvordan eleverne arbejder med opgaverne, så læreren kan forbedre sin undervisning fremover.

16) Hvem er ansvarlig for, at monitoreringsklienten fungerer korrekt på elevens computer under eksamen?

17) Er der mulighed for, at eleven flere uger inden den skriftlige eksamen kan teste om monitoreringsklienten fungerer korrekt på sin computer?

18) Er det korrekt forstået, at eleverne skal installere en ny udgave af monitoreringsklienten ved hver skriftlig eksamen?

19) Kommer undervisningsministeriet til at udarbejde konkrete retningslinjer for, hvad man betragter som snyd, og som resulterer i at elevens besvarelse annulleres eller ligger dette ansvar hos rektor?

20) Bliver eleven gjort opmærksom på, hvilke data der bliver indsamlet, hvorfor data bliver indsamlet, hvor længe data opbevares, hvordan data indsamles, hvor data opbevares, og hvilke muligheder eleven har i forbindelse med GDPR.

21) Får ministeriet et samtykke fra eleverne, inden programmet benyttes, og kan man læse samtykket inden eksamen.

22) Hvad er proceduren, hvis en elev ikke vil acceptere samtykket?

23) Bliver data krypteret, inden det sendes til jeres servere?

24) Gemmer monitoreringsklienten noget data på elevens computer?

25) Kan I redegøre for, hvordan I beskytter data, så data ikke falder i de forkerte hænder?

26) Hvem i ministeriet har adgang til data?

27) Vil det være tilladt at sammenkøre data fra monitoreringsløsning med et andet offentligt register, hvis man har et godt formål?

28) Hvor meget data producerer en elev i timen?

29) Er det korrekt forstået, at der bliver taget 2 screeenshots i minuttet.

30) Hvad har det kostet at få lavet monitoreringsløsningen?

31) Hvor meget koster det om året at vedligeholde monitoreringsløsningen.

32) Har i gjort nogle etiske overvejelser i forbindelse med implementering af monitoreringsløsningen? Det kunne være overvejelser om stress.

33) Er monitoreringsløsningen blevet testet med en korrekt målgruppe?

34) Har nogle af de personer, som har udarbejdet monitoreringsklienten, nogen erfaring fra gymnasiet, som det ser ud i dag?

35) Har nogle personer fra gymnasiet (Rektorer, lærere, elever) været med til at udarbejde og tilpasse programmet?

36) Hvis man opdager fejl, sårbarheder eller andre problemer med programmet, hvad er så processen fremover? Skal programmet videreudvikles og eventuelt omfatte flere funktioner og muligheder?

37) Det virker som en uoverskuelig opgave at bevise at en elev har snydt vha. monitoreringsklienten. Hvor længe kan man regne med at bruge til at vise, at en elev har snydt vha. data fra monitoreringsklienten.

Julian Bybeck Tosev, gymnasielærer, Herlev Gymnasium og HF.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    GL kæmper for at lette arbejdspresset i eksamensperioden

  • poul-dalgaard-jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Det forsømte forår – igen, igen

  • Kaare-og-Helene-2024.jpg
    Debat

    Eksamenspres på lærerne: Ikke bestået!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater