Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø Eksamen
poul-dalgaard-jensen-aspect-ratio-348-234

Det forsømte forår – igen, igen

16. maj 2024
Skrevet af_
Poul Dalgaard Jensen

Så nærmer dagen sig, hvor eksamensplanen afsløres. Skriftlig matematik, religion, spansk… Afsløringen vil som vanligt udløse store emotionelle udladninger blandt eleverne, mens det endnu en gang nok skal lykkes os lærere at finde en grimasse, der kan passe overfor eleverne. For en del af lærerne er der da heller ikke noget problem med arbejdsplanen. Problemet er dog indlysende for de 10-15%, der oplever en belastning i perioden, der langt overstiger en rimelig arbejdsuge, og lige så lidt for en tilsvarende gruppe, der i eksamensugerne oplever en tvungen afspadsering på grund af en meget lille eksamensbelastning, der alt efter hvordan arbejdsåret opgøres kan betyde at timerne skal hentes ind på andre tidspunkter. Den dårlige eksamensplanlægning fra ministeriet side får desværre nogle ledelser til at presse deres lærere på tid til eksamensopgaverne, eller at udbetale overtid, der kunne være undgået – her tyer en ordentlig ledelse naturligvis til sidstnævnte løsning, som et plaster for de lærere der presses alt for hårdt.

I 2024, hvor vi har selvkørende biler og kan sende fartøjer til Mars, er det håbløst, at vi skal leve med, at nogle lærere og skoler på vilkårlig vis bombarderes med eksamensopgaver, mens andre får meget lidt
Poul Dalgaard Jensen, tillidsrepræsentant
Vestfyns Gymnasium

Eksamensplanlæggerne på de enkelte skoler kan afbøde noget ved at rykke rundt på censuren ud af huset – vel at mærke, hvis der er andre lærere, censuren kan byttes til. Hovedårsagen til, at denne del af arbejdsåret falder så vilkårligt ud, er dog at ministeriets digitale planlægningsværktøj udelukkende er lagt an på, at eksamen skal fungere for eleverne, mens lærerne i princippet kan have fuld plade med eksamensbegivenheder alle periodens dage.

De seneste mange år har det været på tale, at ministeriets nuværende bedagede planlægningsværktøj skal skrottes til fordel for et nyt, men indtil videre er det blot blevet ved snakken. I 2024, hvor vi har selvkørende biler og kan sende fartøjer til Mars, er det håbløst, at vi skal leve med, at nogle lærere og skoler på vilkårlig vis bombarderes med eksamensopgaver, mens andre får meget lidt – man skulle tro, det var løgn, men dette års udtræk byder f.eks. på skoler, der er tildelt nul SRP-censur, mens andre skoler belastes med en voldsom mængde. Ligeledes har der nogle år været eksempler på, at enkelte fag er trukket ud i et omfang, der stort set gør det umuligt at få dækket censoropgaven. Selvfølgelig kan der laves en eksamensalgoritme, der også tager hensyn til lærernes arbejdsplan, og det kan kun gå for langsomt!

For nogle tegner det til et forsømt forår, og hvis der er gymnasielærere, der falder om, skyldes det nok ikke maltbolcher – held og lykke med din eksamensplan!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    GL kæmper for at lette arbejdspresset i eksamensperioden

  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater