Det forsømte forår – igen, igen
Så nærmer dagen sig, hvor eksamensplanen afsløres. Skriftlig matematik, religion, spansk… Afsløringen vil som vanligt udløse store emotionelle udladninger blandt eleverne, mens det endnu en gang nok skal lykkes os lærere at finde en grimasse, der kan passe overfor eleverne. For en del af lærerne er der da heller ikke noget problem med arbejdsplanen. Problemet er dog indlysende for de 10-15%, der oplever en belastning i perioden, der langt overstiger en rimelig arbejdsuge, og lige så lidt for en tilsvarende gruppe, der i eksamensugerne oplever en tvungen afspadsering på grund af en meget lille eksamensbelastning, der alt efter hvordan arbejdsåret opgøres kan betyde at timerne skal hentes ind på andre tidspunkter. Den dårlige eksamensplanlægning fra ministeriet side får desværre nogle ledelser til at presse deres lærere på tid til eksamensopgaverne, eller at udbetale overtid, der kunne være undgået – her tyer en ordentlig ledelse naturligvis til sidstnævnte løsning, som et plaster for de lærere der presses alt for hårdt.
I 2024, hvor vi har selvkørende biler og kan sende fartøjer til Mars, er det håbløst, at vi skal leve med, at nogle lærere og skoler på vilkårlig vis bombarderes med eksamensopgaver, mens andre får meget lidt
Eksamensplanlæggerne på de enkelte skoler kan afbøde noget ved at rykke rundt på censuren ud af huset – vel at mærke, hvis der er andre lærere, censuren kan byttes til. Hovedårsagen til, at denne del af arbejdsåret falder så vilkårligt ud, er dog at ministeriets digitale planlægningsværktøj udelukkende er lagt an på, at eksamen skal fungere for eleverne, mens lærerne i princippet kan have fuld plade med eksamensbegivenheder alle periodens dage.
De seneste mange år har det været på tale, at ministeriets nuværende bedagede planlægningsværktøj skal skrottes til fordel for et nyt, men indtil videre er det blot blevet ved snakken. I 2024, hvor vi har selvkørende biler og kan sende fartøjer til Mars, er det håbløst, at vi skal leve med, at nogle lærere og skoler på vilkårlig vis bombarderes med eksamensopgaver, mens andre får meget lidt – man skulle tro, det var løgn, men dette års udtræk byder f.eks. på skoler, der er tildelt nul SRP-censur, mens andre skoler belastes med en voldsom mængde. Ligeledes har der nogle år været eksempler på, at enkelte fag er trukket ud i et omfang, der stort set gør det umuligt at få dækket censoropgaven. Selvfølgelig kan der laves en eksamensalgoritme, der også tager hensyn til lærernes arbejdsplan, og det kan kun gå for langsomt!
For nogle tegner det til et forsømt forår, og hvis der er gymnasielærere, der falder om, skyldes det nok ikke maltbolcher – held og lykke med din eksamensplan!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode